Överträning

Djurjouren

Trådstartare
Hittade en häst jag inte kunde motstå och på köpet fick jag överträningsproblem. Fick rådet av veterinären att ge 100 gram salt om dagen i vattnet men det har jag aldrig hört talas om så jag skulle bli jätteglad om ni delade med er av allt ni vet om överträning.
På min tid så tappade man dem på blod innan start ovh hade dem mkt i hagen och tränade lite.

Sv: Överträning

Stoet?
Hur märkte du detta?
Hur verkar hon?

Tja alltså hästarna behöver ju salt när de tränats hårt. Att man ska ge det i vattnet tycker jag låter liite konstigt, isåfall brukar man snarare ge elektrolyter efter en start/ hård träning?

Om man ger lite salt i fodret däremot kommer hästen troligen äta det om den behöver det och annars lämna saltet. Man vill ju inte riskera obalans i kroppen :p

Vilken typ av överträning rör det sej om? Har den blivit öm/skadad av det? Eller bara trött/sliten?

Näää, en vallack :-) Berättar mer sen :-)
Jag blev jätteglad för det fina horoskopet föresten"
!!!!!
Märkte det när jag tog blodprov men misstänkte det innan.

100 gram om dagen var det jag reagerade på. Håller med dig i det du skriver så gör jag själv. Men 100 gram varje dag?!?!?!

mycke salt "skadar", lite salt "stärker"....

Håller jag med om men i mina ögon är 100 gram inte lite.... Jag ger nu 20 gram om dagen plus salsten och mer efter svettning.
Vad är mkt salt?

Tycker också att det hörs mycket ut, men jag är ingen salt expert på övertränade hästar...
Om jag vore dig så skulle jag fråga vet. vad denne menar är poängen med detta påfund.

Rikkan skrev:
Tycker också att det hörs mycket ut, men jag är ingen salt expert på övertränade hästar...
Om jag vore dig så skulle jag fråga vet. vad denne menar är poängen med detta påfund.

Och framförallt hur länge...
En sån där "gammal" filmburk (135 film) har väl varit ett "lagomt mått" , men det är ju "friska" hästar. kan väl bli en 20-30g

Jag tycker tillockmed det är mycket, lite på gränsen (vilket betyder att jag aldrig skulle ge så mycket till en häst som inte är i hård träning) 100g låter otroligt mycket.

Salt är giftigt i stora mängder! En människa kan dö av ett kilo salt eller nåt i den stilen, plus att kroppen inte gör sej av med det så snabbt vilket gör att tar man mycket salt varje dag kan man må dåligt av det också.

Testa svälj en matsked salt så ska ni se hur bra man mår :crazy: då längtar man efter att få spy upp skiten..

Ett par månader, eller till normala värden uppstår...
Tanken är att överträning är tjockt blod, dvs att det saknas vätska i kroppen. Salt binder vätska och på detta vis så "lär" man kroppen att fungera normalt.
Veterinären är en av de mest betrodda och anlitade i södra Sverige.

Kolla med dom som håller på med galoppörerna. Undra om det var Björkis som gav salt till sina, kommer inte ihåg vilken dos hon gav...men jag har för mig att jag tyckte att det lät mycket...om jag nu kommer ihåg ....

Har du köpt den?
Många här menar ju att det nästan bara är hingstar som blir övertränade...

Hästen hanterar inte salt på samma vis som vi kan hantera förstora intag på ett bättre sätt, det som inte används går rakt igenom kroppen.

Mvh
Camilla

En valack i stallet som fick kolik problem pågrund av vätskebrist skulle också ha 90 gr salt i 10 liters vattenspann för att det är lättare för dom att litgodogöra sig saltet om det kommer i samma koncentration som det ska finnas i blodet från början.
Tror det är i slu´s regi som det gjorts en hel del tester finns i så fall att få tag i via dom.Tror länken finns i någon gammal tråd om salt här på buke.(under foder)

Mvh
Camilla

Hästar förlorar mycket mer natrium via svettning än vad människor gör. När natrium sjunker dämpas törstreflexen och hästen dricker för lite då den inte kan känna törst pga låg natriumhalt. Om man tillför salt så dricker hästen mer. Har din häst "äkta" överträning eller är den bara uttorkad?

saltvatten. Det är bästa sättet för hästen att tillgodogöra sig det samt att inte få svackor.De återhämtar sig fortare efter jobb etc. Krafft har gjort nån tunn bok som var gratis på lantmännen förra våren har jag för mig. Där står om salt och det är stora mängder som går åt.(hmm har den nånstans... handlade nog om mineraler oxå) Precis som nån skrev så är det bäst att ge saltat vatten som innehåller samma koncentration som hästens blod. För övrigt är hästen väldigt tolerant mot salt och risken att dö av förmycket salt är är näst intill obefintlig jämfört med människa ....

Vi saltar i vattenkaren nu på vintern för då fryser inte vattnet likafort. (tillhör den skaran av hästidioter som även slaskar med vatten i badkar även vintertid i hagarna).
Fick rådet för många år sedan av en Skotsk kvinna som berättade att de brukade knacka loss från saltstenen vintertid och lägga en bit i botten på hinken i uteboxarna...

Men hur går det då?
Har du köpt hästen och ger den rekomenderade givan salt...? *hänger inte med i svängarna*

Jag kan väl känna att "överträning" är så mycket mera än brist på salt.....håller med om att salt/vatten är jätteviktigt men jag tror oftast att det finns ngn "annan" typ av förklaring.
Hästen kan ju ha tränat/startat med infektion i kroppen och tillslut orkar ju inte kroppen med och måsta bli "sjuk" på ngt sätt...man stressar kroppen på ngt sätt. :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka