Sv: Övertala?...
Det är först när man flyttar hemifrån som man inser vad föräldrarna faktiskt gjorde/betalade. Förvisso kom inte räkningarna som en chock, då jag fick betala hyra när jag bodde hemma också, men allt det andra.
Uppskattade min mor mycket mer efter att jag flyttat (vi bråkade som sjutton under min tonårstid).
Jag försökte flera gånger under min tid som tonåring att skaffa häst, slutade med att jag blev halvfodervärd på min kusin pålla (behövde inte betala pengar utan bara hjälpa till lite mer istället), då mamma var anti en egen foderhäst eftersom det är dyrt att ha egen häst.
Nu när jag blickar tillbaka förstår jag, två inkomster, dyra lån, tre barn att ta hand om, hund och alla dessa fritidsaktiviteter vi barn hade.
Känns lite skumt nu när jag är på väg att skaffa min första allra egna häst, även om jag är vuxen och har min egen ekonomi. Så var det något som satt i sen tonåren att inte våga tala om för mamma vad jag faktiskt tänkte göra i rädslan av att hon skulle säga nej, men så kom jag på mig själv. Hon kan inte säga nej längre så jag är långt över 20år och har min egen ekonomi.
Så mitt tips till alla där ute som är unga och fortfarande bor hemma, skaffa (som många redan nämnt) sköthästar, medryttarhästar för att känna av om hur det är att ta hand om en häst.