Sv: Övertala?...
Till TS:
Jag tycer du har en helt riktig o sund inställning som villha häst.
Det är bra mycket bättre än att sprinag på stan,som man snart gör i dinålder.
Jag fick min först ahäst när jag var 8.
Nu komer vi då til hur du skal övertyga dem:
För det först askal du ju naturligtvis gör ane budget övr ditt hästköp och hållande.
Det är inet så svårt-du ber bara någon trist,tråkig vuxen om hjälp,gärna en som har haft häst länge o som är enamståend emamma med "kvinnolön".
när du träffatd ne perosnen har du också en bättre bild av vad du kan fäörvänta dig av livet omdte gå r den vägen(vilket det inte behöver göra,du kan ju bli ´generaldirektör också.eller så..)
Sedan skal du och familjen sitta ner och diskuter apå allvar.
då skall du också komma ihåg att särbehandling mår -ingen-bra av,alltså skal dina syskom ha rätt till en hobby precis som du.
Men,inna du gör dte så skal du -bevisa-att du kan ta hand om en häst.
Det gör du enklast genom att be att få bli skötar epå en trevlig äldre läromästare.
visst,det kanbli en hel massa mockande och lite ridning,men vem sa att livet som vuxen ,ansvarstagand e person var kul?
Be heller inet dina föräldrar om hjälp,idealet är om du fixar allt själv såsom att ta dig till/från stallet.
DÅ vet de att du både vill och kan klara ut problemet själv.
Den tid du har över efter skolan och läxor skal du arbeta.
Det är inet så noga med vad,och dte behöver inet vara roligt men du måste få in pengar.
Skall du uppta en så stor del av utgifterna få rdu också s etill att dra in pengar til familjen.
Och jo,dte finsn småjobb du kan göra.Massor.
Och även där gäller att klappa igen truten,ta till sig kritik oc h instuktioner och göra ditt absolut bästa,oavsett omdet är kul eller inte.
Det har du nämligen igen,båd enär du ridre för instruktör framöver,och när dte gäller att samla bra betyg fårn arbetsgivarna för att ha sedantill dina "vuxenjobb".
barnbidraget kommer ju inhandy att betala lite av hästen med.Skoningen förmodligen.
Och omdu får välja mellan en choklad kaka och havre till hästen så vet du jui varfall att det blir inte chokladen.
inget annat heller,men man vänjer sig
Du -kan-hittaalldeles utmärkta läromästare till ett lågt pris,ofta är de du mycket gamla,vilket bara kans es som en fördel.
Travare,av vad slag dte än månde vara ,tror jag inet du skal ge dig på.
Det säljs för mycket hästar somär -lite-för positivt beskrivna i annonsen och sedan knappt ridbara.
de kräver en mycket rutinerad ryttare,och dte är inte du-än.
men jumer du lär dig at bara hålla tyst,göra som du är tillsagd o lyssna upmärksamt,detso fler kommer att våga lägga ner tid på att lära dig detta med häst.
vi vuxna vill nämligen att våra investeringar lönar sig..Och för oss,som du snart också kommer att märka-så är tid pengar.
vi har sällan tid att gulla me dnågon vi inte ser som pålitlig därför att vi kan lägag ner den tiden på bättre saker.
detta gäller även föräldrar.
Genomatt klara ut detta med att försaka kompisar,bio,snygga kläder och genoma t börja jobab tidigt så kan du uppnå din dröm.
kanske baa dlevis til en början,men den dagen du verklien kan ha häst och har en egen fastinkomst så hardulärt dig så oerhört mycket.
förmoligen kommer du inet heller behöva börja på Mac Donalds som ditt först a jobb e ftereosm du är van att tänka kreativt,van at hålla tyst o arbeta o inte gnälla,van att lösa problem,van att försaka saker för att få det du vil och van vid ett "vuxenliv" på det sättet.
Dessutom har du,när du skal titat på dinegen häst,så pass bra erfarenhet av att rida massa andra hästar att du inet förälskar dig i först abästa o åker på en nit.
Låter dte jobbigt?
välkommen till verkligheten.
Jag kan tillägga att jag fick gör alltd et dä ri omgångar-OCH när jag börjad eså cyklad ejag 3 mil(30 km)dag för att ta mig til stallet.
Det om något lärde migatt aldirg gnälla.
Och,nej,modekläder är inet så viktigt för mig nuheller.