Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har aldrig behövt tjata på mina föräldrar om en egen häst, eftersom de köpte en egen till mig direkt när jag ville börja rida.
Jag köper hästar lite då och då, men aldrig någon dyr. Den häst jag betalar mest för är ett ardennersto, hon kostade 12.000 :- Oinriden (red in henne själv.) Den senaste hästen jag köpte kostade 3.000 :-
En nordsvensk travare, outbildad, honom utbildade jag själv och ligger nu på 50.000:- nivån.
Vi har eget stall men vi hyrde ut boxplatser ett tag, och vi tog 500 i månaden, då ingick in och utsläpp, hö och halm. Vi har egen ridbana med hinder och sånt. Jag tycker inte man ska betala mer än så för en boxplats!!
Och jag tror dina föräldrad går med på att köpa en häst till dig om du letar upp billiga hästar, ge varmbloden en chans tex. Jag har 2 st varmblod och de är hur underbara som helst, sticker inte och är inte hårda i käften (fast det är typ inga varmblod egentligen.) Speciellt nu fram mot vintern så kommer det ut massor at billiga hästar på annons.
Nä nu blir jag förbannad!!!!
Jag vet att man måste batala foder och sånt också, men nu pratade jag om enbart boxplatsen!!
Och Varmblod är en utmärkt hästras att rekommendera!! Även för en 13 åring
De är inte ett dugg svårare att rida än andra "ridhästar"
Det finns asmånga nordsvenska travare som kostar över 35.000:- Har du inte hört talas om sveriges egen barockras?? Jag skulle hellre vilja fråga DIG: hur gammal är du???
Och jag har jävligt hästkunniga föräldrar, min pappa tex har ridit sen han var liten, och har bland annat ridit slottets Avelshingstar.
Jag vet exakt hur mkt det kostar att ha häst!!
Det är inte dyrare än att alla med normal inkomst har råd att ha en.
Även om inlägget var skrivet till Nightcrawler så antar jag att det mestadels var riktat till mig.
Egentligen så har jag inte så mycket att tillägga, se Nightcrwalers svar på det här inlägget.
Du låter bra mycket okunnigare än vad du utger dig för att vara. :smirk:
I övrigt så nej, jag har faktiskt sett väldigt få, om ens några kallblodstravare, i den prisklassen. Självklart existerar de, men jag har svårt att tro att en 13-åring på egen hand kan skola om en f.d travare till barockhäst.
Och nej, jag anser inte att ett varmblod är en lämplig häst till en ung tjej som ev. inte har tillgång till tränare. Jag har själv haft travare, det är otroligt trevliga och lätthanterliga hästar, och ofta lätta att rida. Men det är mycket jobb bakom, och det innebär ofta privat tränare och det kostar pengar.
Hur gammal jag är? 19. Så var den frågan besvarad. Med lika många års hästvana, så slipper du fråga det med.
Det var mest det där sista jag ville få fram, för att ha möjlighet att både ha hästar billigt och kunna köpa billiga hästar så krävs det att föräldrarna har ett genuint hästintresse, och som KAN hjälpa till med träning av de. Hästar som är billiga i inköp är sällan billigare i drift.
Att döma av TS's fråga i tråden så har inte hennes föräldrar något hästintresse och då blir det svårt med.
Om din pappa har ridit slottets avelshingstar skiter jag i, det var bara ditt utlåtande i ditt första inlägg som lät långt ifrån seriöst.
Jag påstår INTE att du INTE kan rida, och jag påstår INTE att du INTE vet något om kostnaderna, men jag kan inte säga annat än att du/ni kommer billigt undan och att du måste ha väldigt hjälpsamma föräldrar.
Du skriver på det där sättet eftersom du inte kan något alls om varmblod och skulle aldrig klara av ett rida ett, än mindre rida in ett...
alla Varmblod är inte födda till att trava.
Kommer svara dig ändå, huruvida du besvara bryr jag mig inte speciellet mycket om.
Ett utbildat varmblod kostar ofta mycket mer än ett "grönt", men jag kan hålla med om att ett välbildat varmblod funkar lika bra som vilken annan välskolad häst som helst.
Problemet är att faktiskt hitta dessa hästar.
Du skrev aldrig att TS skulle köpa varmblod, men att rekommendera de enbart pga den låga inköps-summan är väldigt fel.
Men om nu dessa svindyra kallblod aldrig kommer ut på annons så kan det ju inte direkt vara lätt för en hästköpare att hitta dessa utan rätt kontakter?
Jag har surfat runt lite, inte på vanliga annonssidor utan hos barock-folk, och kan inte hitta hästar i den prisklassen nånstans...
Eftersom ingen av oss har några belägg för vad den andre kan/vet eller inte kan/vet är det ingen mening att ens beröra de punkterna.
Bråk hjälper inte TSeller.
Fred?