överskott istället för underskott..

G

Goofyspouse

folk håller på och räknar och så för att få reda på vad deras häst ska ha för mat, coh det tycker jag verkar vettigt, för det är ju ganska självklart att det inte är bra för hästen att få för lite av något ämne.
men vad händer om de får överskott av t.ex proteiner? ärt det skadligt? och hur funkar det i såna fall?

Sv: överskott istället för underskott..

Nej överskott av proteiner är inte särskilt farligt - det ombildas till energi "bara". Dock om överskottet av protein är större än 30% så kan det ge en slö häst pga mkt energi går åt att ta hand om allt överskott. Dessutom ÄR det så klart en onödig belastning för kroppen att ta hand om STORA överskott.

Framförallt är det ofarligt då det kommer från gräs/hö (grovfoder). Tänk bara på hur mkt protein GRÄS innehåller - vanligtvis mellan 100-150g smbrp/kg TS! Och det går dom flesta hästar på hela sommaren ;) och mår prima.

Övriga näringsämnen är rätt svåra att överskotta - det krävs ganska mycket för att det ska bli överskott! Det enda som är mycket lätt att överskotta är väl ENERGIN?! ;) (mj) Så som JAG ser på det iaf.

T ex är en del oroliga för överskott av SELEN - men det krävs så mkt som 5mg/100kg kroppsvikt innan det är på tal om skadligt överskott (max tolerans). Behovet är minst 0.2mg/100kg kroppsvikt så man kan alltså mer än TIODUBBLA det utan någon fara.

Det bästa är förstås att hålla allting på LAGOM nivå och i god BALANS så undviker man problem både som brister och överskott - men brister är betydligt lättare att få än (skadliga) överskott.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 903
Senast: BernT
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 780
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd