Nja TS anser väl inte att hobbyhästar är prissatta som just svårklasshästar nödvändigtvis, utan att hobbyhästar generellt ligger för högt i pris och att en hobbyhäst oftast inte är värd det pris som hobbyhästar generellt annonseras ut för. Dvs att TS verkar ha ett "pristak" på vad en hobbyhäst bör korta/är värd, och att de flesta hobbyhästar ligger över TS pristak?
Jag tycker över huvud taget att det är intressant med det här med annonspriser på hästar.
Och vad "folk" verkar vara villiga att betala för en hobbyhäst.
Men man kan ju lägga väldigt olika betydelse i samma ord.
För mig är en bra "hobbyhäst" en häst som är okomplicerad i hantering, okomplicerad i största allmänhet (det vill säga inte överdrivet alert utan står ut med normal miljö inklusive trafik).
Den ska ha en samarbetsvilja och lagom arbetsvilja. Den ska vara tillräckligt robust för att tåla ridning i normal terräng, men också hålla för lite träning på ridbana.
Om vi pratar dressyrkapacitet: kunna tränas till LA på godkänd nivå men behöver inte vinna tävlingar.
Hoppkapacitet: upp till 100, kanske?
Western: gå att träna till C-nivå.
För att uppfylla kriterierna för "bra hobbyhäst" kan det alltså handla om precis vilken ras som helst.
Det är ju väldigt tydligt att olika raser prissätts olika, ibland av helt irrationella skäl.
Många verkar vara villiga att betala uppemot 100.000kr för en "hobbyhäst" som uppfyller mina kriterier ovan (funkar i lätt dressyr men vinner inte).
I mina ögon är det väldigt mycket pengar, även om jag förstås är medveten om att produktionskostnaden är hög för en SWB-häst.
Så: vad är en bra hobbyhäst värd, vad "borde" den kosta?
Ska ras avgöra hur mycket hobbyhästen är värd, eller borde det vara helt och hållet utbildningsnivå?