De hästarna blir ofta amerikaner är min erfarenhet. För amerikanarna betalar! Jag har en högst ordinär normalbegåvad uppfödning med ett hjärta av guld. När han som 5-åring gått breeders (120-125 med mig, minst lika ordinär som hästen) och hade ett par placeringar i LB dressyr fick jag bud på nästan en halv miljon (!!), just för att han har bra huvud och tar sig runt enkelt och felfritt utan ett proffs i sadeln. Hade jag annonserat ut honom i Sverige vid samma tid hade jag sannolikt inte fått många svar ens med halva prislappen för att man gärna dömer hästarna utifrån en annons på 50 ord, två bilder och en minuts film.
Att köparna "dömer" hästarna utifrån annons, bild och film är ju inte så konstigt. När man åkt 50 mil för något som enligt annons, bild och vad köparen säger är exakt vad man söker - och möts av något HELT annat, då är det jäkligt lätt att hålla sig för skratt. När man gjort det där ett antal gånger så börjar man kräva film på allt som inte är i absoluta närområdet. Kan säljaren 2016 när var man har en kamera i sin mobil, inte göra en film som gör hästen rättvisa så kanske denne bör lägga mer krut på det.
Och om filmen, oavsett om den är en eller tio minuter, inte visar/backar upp det som säljaren påstått, ja då lägger jag inte tid och pengar att åka och titta på den.
Det är idag lätt för en säljare att just se till att ha en rättvisande film, och även via mail eller telefon komplettera annonsen med en rättvisande bild i ord.
Så jag vill vara så fräck att jag vänder på det - kan säljaren inte presentera sin häst korrekt försäljningsmässigt kan inte säljaren förvänta sig att det kommer spekulanter och tittar. Kan säljaren inte korrekt förmedla hästens kvaliteer utan ger en annan bild av hästen i annons kan säljaren heller inte förvänta sig att spekulanter ska förstå att jo hästen är VISST värd det pris som begärs.
Alldeles särskilt anser jag det gäller dussinhästar. Skriver du att hästen är lättriden och har egen motor så ska det framgå på film varesig man anstränger sig för det eller ej. Att då se en häst som ligger på bogarna med en halv meter långa mungipor, en ryttare med vitnande knogar och där det hela går i kraftigt undertempo där ryttarens sporrar ideligen pickar i hästens sida utan resultat - det ska vara omöjligt att få till ens om man försökte om hästen är som beskrivet.
Jag har sett flera professionella säljare visa film både när en duktigare/normalduktig ryttare rider hästen, men också slänga upp ett barn eller en nybörjare som rider hästen. DET är för mig enormt mycket värt. Om den påstått snälla, trygga hästen faktiskt snällt travar och galoppar runt med en unge som knappt når nedanför sadeln och trots glappande tyglar och ingen drivning håller gångartern, svänger hjälpligt, skuttar över ett hinder utan att bralla iväg i fjärran osv så är det för mig ett kvitto på att jo det ÄR en snäll och bussig häst. Hur det SER UT med lilla barnet på är sak samma, jag är ute hur hästen reagerar på och hanterar en ryttare som inte ställer krav (inte kan ställa krav) och inte har något alls att sätta emot om hästen beslutar sig för att göra vad den vill. Samt hur hästen tar signalfel, skumpande osv.
Så där är ett tips om man har en sån där "kan ridas av alla" tycker jag, släng upp en unge, gamla mormor, maken eller nån annan nybörjare och filma det med =)