Övernattning i Lastbil

cetzyboy

Trådstartare
En fråga, får hästarna övernatta på en tävlingsplats i lastbilen ?
Jag har hört bägge delarna att de inte får och att man får om man inte har lastbil eller hästarna i företag.
Min lastbil är utrymmet vid transport "spiltor" men om jag parkerar för natten kan jag göra en box 3 *3 m . Alltså hästen står i box när lastbilen är parkerad.

Snälla svara så jag vet vad som gäller gärna med hänvisning till jordbruksverkets sida där det står, jag har letat överallt på den men hittar det inte !
/Cetzy
 
Sv: Övernattning i Lastbil

Beror väl på om den har box eller står uppbunden tror jag. Box är väl tillåtet men inte uppbunden, kan ha fel men har hört det förrut iaf.
 
Sv: Övernattning i Lastbil

Vet inte hurvida man får eller inte men avråder från att göra det. Hästen slappnar inte av om du inte tar ut den. Dessutom... om du nu kan ha en box 3*3 meter varför kan inte hästen åka så då? Det är ju bättre för den.
 
Sv: Övernattning i Lastbil

Vi har haft den frågan uppe inför ett meeting vi arrangerade men tyvärr kommer jag inte ihåg riktigt hur det beslutades. Jag tror dock att svaret kan finnas i TR och inte på jordbruksverket. Kanske kan du ringa till någon som är överdomare? Lista över dem finns på Ridsportförbundet.
/nocke/
 
Sv: Övernattning i Lastbil

Varför skulle hästen åka bättre av att stå i en box på 3x3 meter än att stå i en spilta där den får stöd av väggarna vid inbromsningar och kurvor? :confused:
 
Sv: Övernattning i Lastbil

På internationella tävlingar är det förbjudet men jag vet inte säkert hur det är enl svenskt TR tyvärr.
 
Sv: Övernattning i Lastbil

IrishDraft skrev:
Vet inte hurvida man får eller inte men avråder från att göra det. Hästen slappnar inte av om du inte tar ut den. Dessutom... om du nu kan ha en box 3*3 meter varför kan inte hästen åka så då? Det är ju bättre för den.

Varför skulle det vara bättre?? I spilta har hästen stöd av väggarna och det blir ju lättare att balansera då.
I box står den ju helt löst och det måste vara sk*t svårt för den att hålla balansen då.
 
Sv: Övernattning i Lastbil

Varför behöver du ha hästen i lastbilen över natten? :confused: Om du ska tävla så brukar det ju nästan alltid finnas uppstallning att tillgå för dom som behöver...
 
Sv: Övernattning i Lastbil

Jag tror att så fort hästen är i transporten så räknas det som transport tid. Alltså även när den står stilla. Om man då ska övernatta hästen i transporten så kommer ju då reglerna för hur lång en transport får vara att gälla. Det räknas ju i tid och inte kilometer och det finns ju regler för när hästen måste ha vila utanför transporten och hur lång den ska vara. Kan finnas risk att man behöver en tranportplan då också i vissa fall.
I Jordbruksverkets regler för djurtransport står också i en paragraf att i vissa fall ska hästen lastas av så fort transporten är framme och ska då få vila, mat och vatten. Men jag vet inte hur det ska räknas vid tävling.
 
Sv: Övernattning i Lastbil

Förra året var det i a f tillåtet, för på Baltic Cup i Halmstad var det några som hade det, och enligt den överdomaren var det tillåtet, om än inte lämpligt. Ofta parkerar man ju som på "camping" och då står ju hästen inne bland folk. Men bäst att kolla med Jordbruksverket, TR och Djurskyddsmynd. Man vet aldrig...
 
Sv: Övernattning i Lastbil

Mia_R skrev:
Varför skulle hästen åka bättre av att stå i en box på 3x3 meter än att stå i en spilta där den får stöd av väggarna vid inbromsningar och kurvor? :confused:

Därför att hästen inte tar stöd av väggen i inbromsningar och kurvor det är en myt eller möjligtvis väldigt ovanligt... Hästar som har svårt att hålla balansen åker bättre ju mer plats dom har, framförallt plats för bakbenen, dom ställer då isär bakbenen, eller om dom har plats alla fyra benen, och balanserar på så sätt upp sig. Tex stora transportfirmor har möjlighet att transportera hästar lösa på box, det är självklart dyrare men tex så får man då transportera hästarna under mycket längre tid (förutsatt att man har två chaufförer för dom har ju också regler att följa). Om man då har valt att ha hästarna på box och plötsligt inte har en extra chaufför så byter man inte och ställer dom på spilta eftersom dom åker bättre på box. Har man få hästar på lastbilen när man kör själv så ser man ofta till att ge hästarna så got om plats man kan. Jag har aldrig sett någon med outnyttjad plats i sin lastbil i alla fall... Visst om man ska åka kortare resor, man orkar ju inte flytta mellanväggar för några timmars resa, men ska man ändå stalla hästen på natten i transporten (vilket jag redan tidigare inte rekomenderade) så förstår jag inte vitsen med att släpa med sig mellanväggarna när dom ändå ska ut på natten?...
 
Sv: Övernattning i Lastbil

Kostnadsmässigt . Jag tycker det är hutlöst att ta 300:-/box för en natt.
Nu vet jag inte om det är aktuellt att vi åker då det är kvarka i närheten och jag vill absolut inte åka då !

Ang det någon skrev om färdplan gäller det bara om man har hästarna i företag eller vinstdrivande verksamhet....det har jag koll på iallafall.

Men en fråga . Får du i så fall ha hästarna i transporten under en tävlingsdag om det nu räknas i restiden, det kan ju bli minst lika lång tid som en natt ibland ??
/Cetzy
 
Sv: Övernattning i Lastbil

När min ponny hingst tävlade så övernattade han i transporten. Just för att det blev lugnare för honom. Jag vet inte om det var "lagligt" men det va iaf bättre för honom, han kunde vila ordentligt.
 
Sv: Övernattning i Lastbil

300 kr för en box är ju faktiskt billigt.. ofta kan boxpriserna ligga på över 800 kr. men kan även finnas spilta på tävlingsplatsen och den brukar vara mkt billigare.
 
Sv: Övernattning i Lastbil

cetzyboy skrev:
Kostnadsmässigt . Jag tycker det är hutlöst att ta 300:-/box för en natt.
Nu vet jag inte om det är aktuellt att vi åker då det är kvarka i närheten och jag vill absolut inte åka då !

Ang det någon skrev om färdplan gäller det bara om man har hästarna i företag eller vinstdrivande verksamhet....det har jag koll på iallafall.

Men en fråga . Får du i så fall ha hästarna i transporten under en tävlingsdag om det nu räknas i restiden, det kan ju bli minst lika lång tid som en natt ibland ??
/Cetzy

Färdplan gäller alla oavsett om du är privatperson eller företag vid resor över en viss tid(som jag inte kommmer ihåg hur lång den är).
Tiden i transport räknas även den som vilotid om du kan bygga om så att hästen står med godkända mått på utrymme, vilket bara är 80% av det utrymme som krävs vid permanent uppstallning.

Camilla
 
Sv: Övernattning i Lastbil

Har ett ganska stort hlvbl sto som absolut inte kan stå på "halva" transporten, alltså, mellanväggen måste vara ställd åt sidan eller urplockad, annars ramlar hon...! det blir alltså för trångt och hon kan inte bredda benen för att hålla balansen.
 
Sv: Övernattning i Lastbil

Inte enligt ridsport 2 nummer sedan samt jordbruksverket, det har jag kollat upp. Resplan krävs vid företag eller vinstdrivande verksamhet tex om du har avelshästar . Då krävs resplan som skall skickas in till jordbruksverket.

/Cetzy
 
Sv: Övernattning i Lastbil

"2 § Hästar får, i samband med aktiviteter som de transporteras till, vid behov förvaras i transportutrymmet. Detta gäller endast hästar som inte stressas av denna typ av uppstallning och om förhållandena i transportfordonet är goda. Hästar ska vid dessa tillfällen ses till minst en gång per timme.Vid de tillfällen som anges i första stycket får hästar förvaras i transportfordonet nattetid om samtliga villkor för uppstallning i box kan tillgodoses."

Detta hittade jag på http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Remisser/L 101/remiss L101 samlad.pdf
Det är förslag på lagar som i sånna fall kommer komma 2008. Men vad som gäller just nu vet jag inte, då jag har svårt att hitta nått vettigt på djuskyddsverkets hemsida. :crazy:
 
Sv: Övernattning i Lastbil

cetzyboy skrev:
Inte enligt ridsport 2 nummer sedan samt jordbruksverket, det har jag kollat upp. Resplan krävs vid företag eller vinstdrivande verksamhet tex om du har avelshästar . Då krävs resplan som skall skickas in till jordbruksverket.

/Cetzy

Djurskyddsmyndigheten föreslår redan nu vissa förändringar i de nationella reglerna. Transporter kortare än 50 km och som djurhållare gör av egna djur undantas från bestämmelserna. Vissa grundläggande regler i djurskyddslagstiftningen kommer dock att gälla även för dessa transporter. Idag finns ett undantag för transporter som tar kortare tid än 30 minuter inklusive i- och urlastning men detta ersätts alltså av en 50 km gräns i vilket kommer att bidra till mindre stress vid lastning och körning och därmed främja djurskyddet.

För transporter som pågår längre än 8 timmar av lantbruksdjur och hästar och som inte sker i anslutning till ekonomisk verksamhet föreslår myndigheten att reglerna justeras.

Detta är vad det står på djurskyddsmyndighetens sida, hittar precis som någon annan inte dom gamla reglerna, men dom stog ju omnämnda i denna text om dom nya reglerna så.

Så att som det är idag krävs egentligen färdplan för alla resor med djur som är längre än 30 min inkl. i- och ur-lastning, sedan att det inte följs är en annan sak.

Camilla
 
Sv: Övernattning i Lastbil

Så om jag har en svårlastad häst, dvs det tar 35 min att lasta och sen ska jag åka till närmsta ridhus 5 min bort, så måste jag ha en färdplan?? ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 222
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 792
Senast: Monifa
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 593
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp