överlåtelseavtal

orion_x

Trådstartare
Känner att jag skulle behöva lite hjälp med att skriva ett överlåtelseavtal. Hästen ska överlåtas i befintligt skick. Min pappa har stått som ägare för min häst eftersom det varit enklast så när hon köptes, men inför en ev försäljning så bör jag ha ett giltigt dokument på att jag äger hästen.
Hur bör man utforma det?

Sv: överlåtelseavtal

Enklast är väl att skriva ett vanligt köpekontrakt? Eller har jag missat något? :confused:

Det är nog inte lämpligt att hästen inte kostar nåt, kan ju ev bli problem med försäkringen, man vet aldrig!

Skriv ett gåvobrev. Den pappa ger dig hästen, då är den ju fortfarande inköpt för en viss summa. Ingen skatt på gåva heller.

Hittade en mall på nätet. Tack för förslaget! Måste namnteckningen bevittnas även om det är en "lösegendom"

Ingen aning. men det skadar säkert inte för att vara på den säkra sidan :D

Nej när det gäller lös egendom finns egentligen inga krav men jag tycker ändå att man alltid ska se till att göra så gott man kan för att förebygga problem. Det är alltid lättare att förebygga än att lösa en tvist som kan uppkomma. Så att få namnteckningar på gåvobrevet när det gäller en häst känns som en bra idé.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 304
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 054
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka