överlass?

P

Pretty_Fly

har ni kört överlass med transporten någon gång? blev det stor skillnad på ekipaget?
hur många kilos överlass hade du och vad var maxlasten på transporten och vad fick bilen dra?

Sv: överlass?

Nix, har aldrig kört med över lass pga säkerheten och skulle aldrig prova heller. Man vet aldrig när olyckan är framme.... :eek:
Jag kör med 1300 kg släp och drar med en bil som får dra 1390.
I släpet får jag lasta 720 kg.

Ja, en gång. Ren dumhet, vi tänkte fel coh när vi väl var på plats och skulle hem med hästen hade vi inget val. Släpet får lasta 480kg och hästen vägde ca 700kg, dvs 220kg övervikt. Bilen får däremot dra 1800 (eller är det 2000?). Det hände ingenting, vi använder godkända däck (reinforced) och golvet i släpet tål 50kg/mm. Dessutom finns det en rejäl säkerhetsmarginal på hållbarheten när det gäller vikter! Står det x kg så brukar marginalen ligga på tre gånger så mycket (tex på däcken).

Ingen direkt skillnad på ekipaget, mer än att det ju märks när man kör en 700kg-häst mot en 400kg-ponny! Dvs det drar ju lite mer bränsle. Vårt släp är väldigt lättrullat. MEN ska man köra såna stora djur är det helt klart bättre vägegenskaper med boogie, vilket blir vårt nästa val när vi köper nytt släp!

Om polisen stoppat oss hade vi nog fått betala drygt för övervikten, men jag vet inte vad det kan kosta per kg?

Visst har det hänt, men både bil och släp klarade det hela galant. Det var mest det faktum att ett B-körkort inte är lämpligt i den kombinationen.

Har inte några kilon i skallen, men transporten är numer nedvägd. Bilen var en Jeep Cherokee som inte hade några problem med två hästar i släpet.

Hm ja det händer nog ofta. Bilen får dra upp till 1520kg på B-körkort men tyvärr är släpet nervägt till 1100kg. Lastar 630kg. Har stoppat in 2 cobston a 500kg styck utan problem med varken gol (nytt) axel (nytt) däck (nya) eller bromsar (nya).
Har dock inte blivit stoppad så jag vet inte vad man får böta. Märktes inte på mitt släp möjligen att det gick lite tyngre och var stadigare då det var lika mkt vikt på båda hjulen istället för 500kg på ena sidan. MEN det är inget jag rekommenderar.

Ja jag gjorde det av misstag förra vintern några gånger.
Dum som jag var så kollade jag inte upp vad finkan vägde och fick lasta utan litade på ägaren :o

Vi lastade ca 850-900 kg istället för 660 som man fick... Fast finkan är nervägd och går att registrera om så att man får köra 900 kg last. Så det var ingen fara med golv osv.

Min bil får dra 1600 så att det var väl ok ändå, och idag har jag BE körkort men det hade jag inte då...

Men i framtiden kommer jag helt klart akta mig för det.
Och nu har jag en egen finka och den har jag koll på vad jag får dra i :)

Märkte inte så stor skillnad i att dra släpet, mer än att min bil blir lite tröttare av att 2 i istället för 1.

Glömde ju skriva att det var min man som körde och han har ALLA behörigheterna (utom taxi) så för den sakens skull var det helt lagligt!

När vi skulle flytta hästarna till vårt nya ställe körde vi halvblodet och shettisen i samma transport och det var ungefär en shettis i överlast... Sambon körde. :smirk: Men det var inte så stor skillnad sa han, det gick lite tyngre än vanligt bara.

Om polisen hade stoppat er i det läget hade körkortet tyvärr suttit väldigt löst. Mer än 25 % övervikt på släpet hotar körkortet...

Ja, förmodligen. Och det hade ju varit väldigt surt för min man. Som sagt, en ENgångshändelse! Vi tänkte och räknade fel innan vi körde ner för att hämta stoet och sen var vi ju tvungna att köra hem henne. MEN, för själva ekipagets skull vg behörigheter i allmänhet så var det ju "lagligt" eftersom maken har rätt behörigheter så att säga. Bara så jag menade. Jag var hemskt nervös hela vägen hem!

Japp det har jag gjort, med min gamla Citroen med koppling som slirade...vi skulle ta en kompis Ponny till sommarbetet och hade bara den bilen. Jag har inte siffrorna i huvudet, men mindes att min bil endast fick dra en tom hästtransport....alltså ingen häst eller annat i. Antar det vart övervikt på 450 kg eller nåt sånt...för ponnyn vägde det. Det gick ju bra det med, men oj vad min bil fick jobba :-)

Pretty_Fly skrev:
har ni kört överlass med transporten någon gång? blev det stor skillnad på ekipaget?
hur många kilos överlass hade du och vad var maxlasten på transporten och vad fick bilen dra?

Har åkt med en gång vid övervikt, dock ej kört själv.
Hade ett släp på 1ton som bilen endast fick dra tomt om man hade E- kort... Min ryttare hade endast B- kort och vi hade två stora hästar i + full packning :angel:

Blev stoppade efter ca 2 mil, en polis körde ekipaget tillbaka till stallet i ca 30km/h med en polisbil framför och en bakom :o
Min ryttare fick åka polisbil och fråga mig inte hur han lyckades klara sig utan böter ...

Gissa om dom hade kul åt oss när vi kom till baka så snabbt

Ja verkligen! Inget jag rekommenderar precis. Efter det bestämde vi oss för att skaffa boogiesläp...så stora och tunga pållar reser nog bäst med lite extra komfort.

min pappa körde igår med ca 500 kg överlass. inga som helst problem enligt honom.

Nej, skulle heller aldrig komma på tanken att göra det - tycker det är korkat!

Bilen fick dra släpet, släpet klarade vikten av två hästar, men man behövde ett speciellt körkort för det, E är det väl?
Vi körde en häst och då var det 50 kg för mycket, egentligen inte mkt alls, men de var tvunga att tjafsa ändå.

Mynta2 skrev:
Jag har inte siffrorna i huvudet, men mindes att min bil endast fick dra en tom hästtransport....alltså ingen häst eller annat i.

Vad menar du? Man räknar ju alltid totalvikten på släpet oavsett om det är lastat eller inte...

Det lät ju inte sådär lysande. Maxvikter har ju en funktion. En stor faktor är just säkerhet. Släpet är ju konstruerat för en viss vikt och håller man på och överskrider den är man ute på farligt vatten. Sen är man ju inte ensam på vägen. Risken finns att man utsätter andra trafikanter för fara.

Dito skrev:
Det lät ju inte sådär lysande. Maxvikter har ju en funktion. En stor faktor är just säkerhet. Släpet är ju konstruerat för en viss vikt och håller man på och överskrider den är man ute på farligt vatten. Sen är man ju inte ensam på vägen. Risken finns att man utsätter andra trafikanter för fara.

Väldigt många transporter är nedvägda för att bilen skall få dra dem och alltså egentligen gjorda för betydligt större vikter. Tror tex att alla boggievagnar som finns på marknaden idag går att typa in på 2000kg vilket de alltså är byggda för, har själv tex en boggievagn som går att typa in ända upp till 2500kg, själva släpet väger 900kg alltså byggt för att klara en lastvikt på 1600kg. I tyskland (där släpet är köpt) får man köra detta på vanligt B-kort med 2-hästar i men då vi här i Sverige har vår lilla E-behörighet så får man istället typa ner släpet till bilens tjäntevikt och vips skulle det vara trafikfarligt menar du att köra detta ekipage ute i trafiken då det ju numera blir en ganska kraftig övervikt när man stoppar in 2-hästar i det. Kan även tillägga att jag tycker om något att köregenskapen är bättre med 2-hästar jämfört med 1 då vikten är jämt fördelad på bägge sidorna, inte för att man märker mkt av att man ens har hästar i detta släp ligger som en klocka på vägen. Så jag känner mig inte särskilt trafikfarlig när jag är ute och kör även när jag stoppat in lite mer lastvikt än vad jag får här hemma i Sverige.

Liknande trådar

Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Pegasus63
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
512
Senast: Windy
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
362
Senast: Fetaost
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka