överlass?

Sv: överlass?

Det är just ditt resonemang som gör att många kör helt galet på vägarna. Sveriges lilla E-behörighet finns till för att ett ekipage som är TUNGT beter sig helt annorlunda än ett lättare ekipage om något skulle inträffa. Sen att transporten klarar mer har inte med saken att göra. Jag pratade om transporter som INTE är nervägda. Varför tror du att det finns regler för hur mycket övervikt jag får stoppa i släpet innan jag riskerar körkortet? På skoj eller?

Svarar allmänt:

Ni som kör med aldeles för mycket överlast, tänk på att drakgroken kanske bara klarar av 1500 kg och ni kör med 1800 eller liknande. Kan inte (för utom risken att bli av med körkortet) vara kul ifall dragkroken går sönder när den inte klarar mera vikt. Eller bultarna som håller fast handsken på släpet.

Det finns nämligen en godkänd vikt på dragkroken, som den klarar av. Handsken på släpet är anpassad till en viss vikt.
Så det är inte bara vad man får dra med bilen och vad släpet väger.
Fast allt sånt lär man sig när man tar E-kortet. Klart värt pengarna. Kostar någon tusenlapp ifall man redan kan köpa med släpet.

Macken22 skrev:
Svarar allmänt:

Ni som kör med aldeles för mycket överlast, tänk på att drakgroken kanske bara klarar av 1500 kg och ni kör med 1800 eller liknande. Kan inte (för utom risken att bli av med körkortet) vara kul ifall dragkroken går sönder när den inte klarar mera vikt. Eller bultarna som håller fast handsken på släpet.

Det finns nämligen en godkänd vikt på dragkroken, som den klarar av. Handsken på släpet är anpassad till en viss vikt.
Så det är inte bara vad man får dra med bilen och vad släpet väger.
Fast allt sånt lär man sig när man tar E-kortet. Klart värt pengarna. Kostar någon tusenlapp ifall man redan kan köpa med släpet.

när vi körde överlass så fick bilen dra lasset. alltså ingen risk för att dragkroken skulle gå sönder. skulle för övrigt aldrig köra mer än vad bilen klarar! det är ju rena mordförsöket.

Liknande trådar

Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Pegasus63
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
512
Senast: Windy
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
362
Senast: Fetaost
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka