Överkörd katt - hur göra?

Sv: Överkörd katt - hur göra?

Nej det finns ingen allmän skyldighet för veterinärer att ta emot såna här fall, häremot har statligt anställda distriktsveterinärer en skyldighet att ta emot såna här fall när det är djurskyddsmässigt nödvändigt. Ang ekonomiskt ansvar så är det den påkörande bilens trafikförsäkring som skall betala. Om ngn hittar ett skadat djur o vill ha det behandlat så är det faktiskt denne som har betalningsansvaret.
PL

peter_lundin skrev:
Nej det finns ingen allmän skyldighet för veterinärer att ta emot såna här fall, häremot har statligt anställda distriktsveterinärer en skyldighet att ta emot såna här fall när det är djurskyddsmässigt nödvändigt. Ang ekonomiskt ansvar så är det den påkörande bilens trafikförsäkring som skall betala. Om ngn hittar ett skadat djur o vill ha det behandlat så är det faktiskt denne som har betalningsansvaret.
PL
Så fungerade det inte i praktiken när jag jobbade på ett av de större djursjukhusen i landet. Där krävdes ingen betalning av den som lämnat in djuret.

Bra att försöka få tag på ev. djurägare men om det inte går är det inte mkt att göra...
Om jag som kattägare valt att låta min katt gå ute får jag räkna med allt som kan hända då...
Men det är fegt att göra som ngn. gjorde förra hösten, köra ihjäl min katt, medan jag var hemma, ute på vägen, framför huset, och inte komma in och säga det!!!! Att han dog (katten alltså) får jag räkna med eftersom han var ute utan min övervakning men att inte få veta det genast... USCH!

//M

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30