Överkörd katt - hur göra?

M

Madelene

Har inte hänt, men det har ju varit nära ett par gånger me katter som helt plötsligt kastar sig över vägen.

Kör ju mest nattetid och har funderat lite över hur man ska göra om man kommer körandes mitt i natten, runt 3-4 kan vi väl tänka oss.
Pang! Så har jag kört på en katt. Vad gör man?
Ska man ta för givet att den kommer från närmsta hus och väcka folket där mitt i natten och visa upp den överkörda katten?
Ska man lägga katten på förstukvisten och skriva en lapp?
Vad ska man göra?

Jag vet inte hur jag ska bära mig åt i ett sånt här läge. Vad jag inte klarar är att helt sonika åka därifrån.

Så hjälp mig nu och tala om hur jag ska och inte ska göra!

Sv: Överkörd katt - hur göra?

..åhh, vilken ansvarsfull och med HJÄRTA i kroppen människa du är!

är själv kattägare och mina katter är som barn i familjen för mig... om det hände dem något och de försvann så skulle jag bara vara SÅ tacksam att få VETA vad som hänt dem. Kan inte tänka mig ngt värre än att inte veta, utan bara sakna dem och undra undra vad som hänt, vart de är, hur de mår, eller hur de dog, om man drar den slutsatsen till sist..

så mitt råd skulle vara att JA - knacka på i huset och säg som det är och se om de vet vems katten är. jag tror att alla skulle förstå, även om det inte var deras katt så skulle de se dig som en varm och ärlig människa som brydde sig om och försökte göra det bästa av en svår situation.

:bow:

Senast ändrad:

Jag har kört över två katter.
Tur i oturen så visste jag vilka som ägde båda två.
Den ena var en nerknarkad granne och den andra katten bodde i det enda huset i närheten av platsen där jag råkade köra över den (hus med flera katter 10 meter från en ganska hårt trafikerad väg) :smirk:
Jag fick tag i båda ägarna och lämnade över deras katter.
Trist men jag är i alla fall glad att inte katterna bara skadades illa och jag inte visste vem som ägde dom.
För det känns ju inte så kul att betala vet. räkningar för dom...... :confused:

Toriryttaren skrev:
För det känns ju inte så kul att betala vet. räkningar för dom...... :confused:
Veterinärer har en skyldighet att behandla djur mot lidande även om det råkar vara någon annan än ägaren som lämnar in djuret. Jag har förut jobbat inom djursjukvård och om någon skulle komma in med en påkörd katt så skulle vi ha tagit emot den och behandlat om det var rimligt i förhållande till skadorna och avlivat om det var det rimligaste. Och med betalningen funkar det så att när ägaren hittas (för då får man ju börja leta) så får denna betala kostnaden för att få hem kisse igen. Om ingen ägare hittas så brukar ett sådant djur tas om hand av någon i personalen eller bekanta/vänner som kan tänka sig ta hand om katten.

För det känns ju inte så kul att betala vet. räkningar för dom......

Pratade med en kille som kör djurambulans och han sa att om man kör på en lösspringande hund (han tog det som exempel), så är det bara att ringa t ex distrikveterinären så vårdar/avlivar de utan att du behöver betala något. De kräver detta av djurägaren och om det inte finns/går att få tag på ägaren så tas dessa pengar av någon fond förstod jag det som. Antar att det fungerar liknanade med katter.

VI råkade köra på en katt en lördag natt på E4 inne i stan, till slut hittade vi rätt på den. Den hade lyckats kravla sig iväg och lagt sig under en buske :cry:
Tyvärr död. Vi pratade med polisen och fick lämna den till dom, det var liksom inte tänkbart att knacka på en dörr där eftersom det var en bit ifrån närmsta hus och den var inte märkt på något vis.
Så förshoppningsvis hörde väl ägaren (om den saknade katten) av sig till polisen.

Vi råkade köra på en liten katt på julafton förra året :cry: Den sprang ut rakt framför bilen, det var inte halt och vi höll hastigheten men kunde såklart inte göra något. Klockan var typ 10 på morgonen så min sambo tog med sig katten i en låda som vi hade i bilen och ringde på vid närmsta hus, där sa de att det var grannsonens katt men att den familjen antagligen sov så de skulle meddela dem den tråkiga nyheten lite senare.

Sen ringde familjen och tackade för att vi hade sagt till. Kändes inte jätte kul men deras julafton blev väl helt förstörd även om jag hoppas att det blev lite bättre för att vi berättade.

Jag körde ihjäl en katt en gång. Inte kul, men snudd på oundvikligt. Jag höll ca 40 km/h när katten kom utrusande i full fart mitt framför bilen. Den dog direkt. Det hände mitt i en liten by, så jag knackade dörr i husen runtomkring, men ingen kände igen katten. Katten hade halsband, men jag lyckades inte hitta något telefonnr på det. Då gav jag upp och lade katten fint och synligt vid vägkanten. Efter 1-2 dagar var den borta, så ägarna kanske hade hittat den då.

Jag har kört på en katt. Hade släp och det var mörkt och regnade ute. Såg den inte förrän det var försent. Åh vad jag grät. Ringde polisen, som inte kunde göra något. Katten syntes inte till.

Jag åkte in med hästen på en grusväg, där fanns några hus. Storgråtande berättade jag vad som hade hänt. En granne kom med för att leta efter katten, han hade gevär med sig. Troligtvis var det hans katt. Han skulle leta vidare och jag åkte iväg. Usch vad det var hemskt. :cry:

En annan gång körde vi förbi en död katt på vägen. Vi vände bilen och jag hoppade ut. Tog upp katten i famnen och gick till några hus som låg nära vägen. Åter storgråtande. Katten var alldeles varm och mjuk i kroppen, troligtvis hade det precis hänt. Inte en skråma syntes på den. :cry:

Kvinnan jag pratade med sa att det var grannkatten. Hon gick och ringde på och sa att jag kunde lägga katten i gräset vid dörren, hon skulle berätta för grannen. Hon hade även sett att det inte var vi som kört på katten. Jag var så ledsen och katten var så himla fin. :cry:

Bra att du bryr dig om att ta hand om djur om du kör på dom. :bow: Inte alla som gör det.. :mad: Jag har själv aldrig kört på nån katt men ibland ser man dom ju ligga påkörda mitt i vägen. Jag har ett per plasthandskar i bilen och ser jag en påkörd katt stannar jag och bär den av vägen iallafall. Om ägarna är ute och letar då kan de ju iallafall få hitta sin katt hel vig vägkanten istället för helt mos på vägen.
För ett par år sen låg det en katt påkörd mitt i vägen när jag åkte från stallet. Alla bilar körde rakt över den.. Jag vände och stannade, och när jag kom fram till den lyfte den på huvudet! Den var inte död, den hade brutit ryggen och blivit förlamad. :cry: Jag gick in till närmsta granne och vi försökte hitta ägaren, vilket vi till slut också gjorde. Det var en stallkatt hos några gamla bönder. Dom tyckte det var lite synd för han hade tagit en stor fin råtta dagen innan, sa dom. :smirk: Fick iallafall tag på en annan granne som kom och sköt den, så det löste sig ju till slut. Men jag kan inte fatta hur folk kan köra på djur och bara fortsätta därifrån utan att ens kolla om dom har dött! :mad:

Jag försöker alltid lyfta ifrån katten från vägen, där folk ändå bara gör köttfärs av den efter ett tag :mad:
Tog bort en katt från en väg förra våren då hade den legat där i några dagar :( Det var någon annan som körde på den och klart lämmnade den där :(

Måste bara fråga (bara för att jag själv funderar på det)
Gör man annorlunda om man kör på en hund?? :confused:
Jag tror faktiskt (ja.....häng mej men så är det) att jag hade ringt polis om det var en hund och jag inte fick tag i ägaren men om det var en katt hade jag försökt leta upp ägaren och om det inte gick hade jag lagt undan kroppen (eller kört till veterinär om den fortfarande levde)

Har själv katt och de är som mina barn. Älskar dem enormt mycket.

Har själv funderat och jag vill gärna bli väckt oavsett vems djur eller vad för slags djur det är som blivit påkört eller är på rymmen.
Men jag kan tänka mig att en del som inte har djur kanske blir lite irriterade om man väcker dem mitt i natten.

Detta är ju mycket bra att veta!
Då kan man ju alltid försöka hjälpa djuret om det inte dör på en gång :)

Tror det blir mycket bättre av att veta än att bara gå och undra.
Usch, blir alldeles tårögd ju.

Fy vad läskigt.
Jag gör alltid så, när jag kört på rådjur eller hare, att jag stannar och kollar om den dog eller inte.
Att bara åka vidare = djurplågeri i mina ögon.
Tur att det finna många som bryr sig!

Det var just därför jag lagt tråden på senior och inte på katt. Tänkte att det egentligen inte har så stor betydelse vilket slags djur det är.

En hund är det ju större risk att den överlever så då blir det nog att försöka svepa in den i en filt och ta sig till närmsta veterinär och hoppas det går vägen.
Hundar är väl lättare att hitta ägare till kan jag tänka.

Vi fick våran på körd för ett tag sen :cry: Men, det känndes bra att killen som körde på honom ringde på.
Bakbenen släpades efter och kattens bästa kompis (Vår andra katt) var med. SÅ han följde dom hem.
Min brorsas katt, han har blivit påkörd tidigare i livet, han klarade sig då. Men nu när han var 6 år klarade han det inte.
Vi fick dera på sen att denna kille hade kommit i en j'vla fart! :mad:
Men men, han fick en fin begravning. R.I.P Grois

Skulle gärna bli väckt mitt i natten! Tycker det inte spelar nån roll om det är änns djur bara den som gjort det letar rätt på ägaren!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30