Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om hästen har lätt överhull (känner revbenen men något för mycket fett ovanpå) men är något omusklad i sin överlinje (ffa ryggmuskulaturen), visst indikerar det att hästen behöver mer protein? För inte kan den ta av överskottsenergin och göra muskler? Åt andra hållet går det ju (överskottsprotein blir till energi), men det är som sagt här jag får tilt i hjärnan.
Mycket givande inlägg... not.Men herregud, jag förstår utmärkt vad @Efwa skriver och skulle kunna skriva precis samma sak själv. Slut nu.
Mycket givande inlägg... not.
Jag förstår också vad Ewa menar men håller inte med, därav svaren.
Nu backar vi bandet! Här är vad som efterfrågades
Och utan att veta någonting mer än vad som står här skulle jag inte ge något tillskott alls, utan istället se över hästens träning. Dålig överlinje kan precis lika gärna bero på till exempel fel sadel eller brister i träningen och behöver inte alls hänga ihop med proteinbrist.
Muskler byggs av protein. Fett kan inte omvandlas till muskler.
Protein innehåller energi som kan bli fett. Fett är "överbliven energi".
Jo jag skrev det och sedan valde vi båda att fortsätta diskussionen. Det är ju liksom inte så att bara jag skrivit en massa inlägg utan det har vi båda gjort. Vill du inte diskutera vidare är det bara att sluta och svara.Fast det räcker ju att säga/skriva det utan att klanka ner så evinnerligt och försöka göra ner mina svar på det sätt du gjort.
Det kan mycket väl stämma men ett vanskligt råd, om hästen har proteinbrist så kommer träningen att vara verkningslös och man kan säga mycket om dåliga sadlar men inte ger de överhull.Nu backar vi bandet! Här är vad som efterfrågades
Och utan att veta någonting mer än vad som står här skulle jag inte ge något tillskott alls, utan istället se över hästens träning. Dålig överlinje kan precis lika gärna bero på till exempel fel sadel eller brister i träningen och behöver inte alls hänga ihop med proteinbrist.
Muskler byggs av protein. Fett kan inte omvandlas till muskler.
Protein innehåller energi som kan bli fett. Fett är "överbliven energi".
Ja man räknar med att halm innehåller runt 3-6,5 MJ mycket beroende på typ och hö ligger ofta kring 6-10 MJ,
Enligt norsk databas ligger medelvärdet för omsättbar energi i vetehalm på 6,3 MJ/kg ts.
Vilket i min värld gör halmrådet i tråden ännu underligare (med hänvisning till en ev. rultig häst).
Halm är ju bara dåligt om energin i höet är likvärdigt med halmen. Om detta vet vi inget.
Precis, det är ju det jag belyst.
Och jag som trodde jag tog i, har sett lite varierande siffror.Enligt norsk databas ligger medelvärdet för omsättbar energi i vetehalm på 6,3 MJ/kg ts.
Så fin hon ärOch för att balansera upp förra kortet, kommer ett där hon är lite mindre svettig och mer uppställd.