Få upp i vikt?

Sv: Få upp i vikt?

Men om du läser om matildahavren så kan du läsa där att den innehåller dubbelt så mycket fett än vanlig havre OCH högre protein... Jag skrev att man kan kompletera med extra protein...På maten som hon har idag!!!! Inte kombinera Krafftprotein och matildahavre!!!

Det är inte så mycket att bli förvirrad av!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få upp i vikt?

Jag såg ingen siffra på Smrp, nu har jag i o f s inte sökt efter den heller, utan gick bara in på länken.

Nej, precis så fattade jag det också. Att du inte rekommenderade protein och energin (från havren) utan var för sig. Därav förvirringen. ANTINGEN öka protein ELLER energin.

Min egen erfarenhet är att magra hästar (tunna) behöver mer av både energi och protein än vad de i dagsläget ligger på (den mat de tunnat ur på eller som inte hjälpt till att bygga upp dem). Alltså MER av både protein och energi i en vettig balans.
 
Sv: Få upp i vikt?

Lovisaleonora_ skrev:
Jag såg ingen siffra på Smrp, nu har jag i o f s inte sökt efter den heller, utan gick bara in på länken.

Nej, precis så fattade jag det också. Att du inte rekommenderade protein och energin (från havren) utan var för sig. Därav förvirringen. ANTINGEN öka protein ELLER energin.

Min egen erfarenhet är att magra hästar (tunna) behöver mer av både energi och protein än vad de i dagsläget ligger på (den mat de tunnat ur på eller som inte hjälpt till att bygga upp dem). Alltså MER av både protein och energi i en vettig balans.

ja precis vad jag skulle säga...visst det kanske såg lite rörigt ut i mitt inlägg..men protein och energi i en bra kombination är väl det bästa!!

mvh miloo2
 
Sv: Få upp i vikt?

milly skrev:
Vad jobbigt att ha en sån häst, köp ett kallblod istället vet ja´! ;)
Dom lessnar aldrig på mat :p
:rofl: :rofl: :rofl:
Du ANAR inte hur många gånger jag tänkt de tankarna under det senaste halvåret :devil: :rofl:
 
Sv: Få upp i vikt?

Miloo2 skrev:
MATILDAHAVRE...det är en havre som har en högre fetthalt än vanlig havre och som oxå har en lungnande effekt på hästen...den får inte "havrehjärna" av denna havre!!! ...

...kolla även på kraffts hemsida..deras havre är Matildahavre!!!

Det låter verkligen intressant, speciellt i och med att havre är betydligt mer lättsmält än korn, och min tös flippar ur på vanlig havre. Ska kolla kraffts havre och se om det kan passa, för den andra försäljaren bodde alldeles för långt bort. :bow:

Håller tummarna för din petiga tös med! :banana:
 
Sv: Få upp i vikt?

Lovisaleonora_ skrev:
Min egen erfarenhet är att magra hästar (tunna) behöver mer av både energi och protein än vad de i dagsläget ligger på (den mat de tunnat ur på eller som inte hjälpt till att bygga upp dem). Alltså MER av både protein och energi i en vettig balans.

Hästen har under den senaste perioden fått både energifoder (korn, havre) och proteinfoder (hippo alfa) och funkat bra på det emellanåt och ökat i vikt, under de perioder hon ätit upp all maten som serverats. Problemet är att man inte kan öka kraftfodergivan in absurdum, då det inte hinner spjälkas i tunntarmen utan halkar vidare i grovtarmen och ställer till med oreda i en pH-balans som redan är på vift pga hösilaget. Sen har ju det stora problemet hela tiden varit att hon under perioder INTE ÄTER UPP ALLT det kraftfoder som erbjuds, utan tuggar i sig hälften och sen är nöjd. :mad: Detta, i kombination med att hon heller inte tuggar i sig tillräckliga mängder av hösilaget för att hålla hullet, gör ju att hon faller ur.
Hösilaget är som sagt bra värden, de andra hästarna i hagen är fortfarande smällfeta och får Inget kraftfoder Alls!
 
Sv: Få upp i vikt?

Vad jag märkt med min häst är att b- vitamin kan öka på aptiten och även att dra ner på mineraler. Ökar jag mineraler äter hon mindre hö...
 
Sv: Få upp i vikt?

caballus skrev:
Har läst de flesta andra trådarna i ämnet, men behöver lite feedback om just mitt sto, som verkar vara lite speciell... :crazy:
Hjälp mig få fett på kräket NU!

9-årigt arabsto av den gracila typen, matchvikt bör ligga på ca 400 kg, nu är hon knappast över 350 kg i dagsläget, snarare mindre.
Har under sommaren haft diverse problem som gjort att hon fallit ur gång på gång (tappat vikt under stressade förhållanden som stallbyte, hagbyte, ehrlichias) och nu är vintern på ingång, då man gärna vill ha en häst med ett fettlager som klarar kylan.

Problemet är att hon är väldigt kräsen med vad hon stoppar i sig, orkar inte tugga mer än 2 liter kraftfoder åt gången och jag misstänker att hon heller inte stoppar i sig mer än 10 kg hösilage / dygn trots att hon skulle behöva äta minst 12 kg+ för att täcka behovet. Tänder kollade + fixade i augusti, avföringen normal. Lätt ridning. Står på lösdrift. Täckas enbart vid regn då hon inte är riktigt vattentät. Mager som en skrika - tappat överlinjen, inget underhudsfett, revbenen börjar synas och känns väl, dock inte tappat muskler annorstädes.

Hösilagevärden: TS: 50%, Smrp: 33g/kg foder, energi: 4,9MJ, Ca: 1,5g, P:1,2g, Mg: 0,5g, K:10,3g. Fri tillgång.

Har idag köpt in lite nytt foder att prova fetta upp damen med, uppdelat på 2 utfodringstillfällen / dag (ej möjligt fler).
Hippo alfa: 1 kg
Kornkross: 1,5 kg
+ 100g krafft blå mineraler + biomag 10g + equion 25 g.

Övriga hästar i hagen (årsföl, åringar + äldre) är samtliga i bra hull eller t.o.m. överhull, och får inget tillskottsfoder öht.
Tänkte introducera ovanstående foderstat och se vilken effekt som uppnås under de kommande veckorna, men misstänker att hon kommer behöva mer därtill. Vad kan man plussa på för att få upp fettet i första hand? Havre/osmakligt foder går bort.

Verkar detta rimligt eller är jag ute å flyger i det blå?


vill du ha ett tips, min welsh valack var prock som din, vi köpte vanlig mat majs olja och korkade i honom, fy fan så rund o fin han vart :D
 
Sv: Få upp i vikt?

Panikie skrev:
vill du ha ett tips, min welsh valack var prock som din, vi köpte vanlig mat majs olja och korkade i honom, fy fan så rund o fin han vart :D
Mitt största bekymmer just nu är att balansera upp en foderstat som är så skonsam för magen som möjligt :crazy: Måste få ordning på tarmfloran innan jag satsar på att fetta upp henne på heltid igen.

Vilka negativa bieffekter kan utfodring med olja ha?
 
Sv: Få upp i vikt?

caballus skrev:
Mitt största bekymmer just nu är att balansera upp en foderstat som är så skonsam för magen som möjligt :crazy: Måste få ordning på tarmfloran innan jag satsar på att fetta upp henne på heltid igen.

Vilka negativa bieffekter kan utfodring med olja ha?

Olja i mindre mängder tror jag inte är negativt på nåt sätt!
Ett sätt att få i dom både goda proteiner och FETT är linfrökaka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp