Tja, jag la mig i den här diskussionen med utgångspunkt att det jag stoppar i min mun kan ta livet av mig på någon minut, jag KAN inte lägga ansvaret på någon annan som man kanske tydligen kan då när man har specialkost av andra anledningar. Mina barn har vuxit upp med strikt allergikost relaterat till nötter och det har aldrig varit några problem då de alltid varit medvetna om att man inte KAN eller SKA lita på att 'någon annan' tar ansvar för deras egen allergi.Såklart är det vars och ens ansvar att ha koll på ingredienserna. Men, beställer jag vegetarisk mat på en restaurang så ska jag kunna förvänta mig att jag serveras vegetarisk mat. Allt annat är okunnigt och respektlöst. Trots det har jag av erfarenhet lärt mig att alltid fråga efter den exakta innehållsförteckningen. Om mitt barn har läkarintyg på att hen ska äta en viss kost så ska jag kunna räkna med att förskolan inte slarvar eller har egna åsikter om vad barnet ska äta. Allt annat är okunnigt och respektlöst och kan barnet inte ens läsa själv så är hen jäkligt utlämnad till pedagogerna när de ljuger och säger att hen kan äta det de serverar.
Åker jag hem till någon där det ska bjudas på mat frågar jag vad hen tänkt bjuda på i övrigt och tar med min egen mat, i normalfallet tillagar jag den själv med. Det är aldrig några problem.
Det är mitt perspektiv och jag antar att jag ska be om ursäkt som lägger folks eget ansvar på sig själva.