Övergång mellan öppna och sluta

Elina8

Trådstartare
Jag har funderat på en sak som jag gör ibland när jag rider skolor, jag vet inte om det är bra eller dåligt att göra så. Vi gjorde aldrig så på ridskolan, utan jag gjorde det mest av en slump när det blev lite missuppfattning mellan mig och hästen och sen har jag gjort så emellanåt för att det är en rolig variering på hur vi vanligtvis gör.

Men, snälla proffs, hjälp mig reda ut, är detta bra eller ska jag sluta med det?

Jag rider alltså i öppna säg åt vänster, så att frambenen går lite åt vänster om bakbenen. Sen så böjer jag bara om från ) till ( så han går kvar med benen i samma position, men i sluta.

Hur funkar detta? Är det bra för något eller är det dåligt att rida så, i så fall varför?

/Elina

Sv: Övergång mellan öppna och sluta

Om jag förstår dig rätt så rider du först öppna och genom att böja åt andra hållet så hästen tittar i rörelseriktningen så blir det mer förvänd sluta eftersom du har hästens ben i samma position. Rider du en vanlig sluta så att säga så ska bakdelen gå innanför spåret och hästen vara böjd och titta i rörelseriktningen.
Att variera mellan öppna, sluta och förvänd sluta är en jättebra övning som jag gör med mina hästar. Dock tror jag det är bättre att du går från öppna till sluta, inte förvänd. Går du direkt öppna till förvänd sluta är det lätt att man fastnar i handen och bara böjer för tygeln. Behöver man hjälp vid övergången att forma hästen och få rätt på bogarna kan man lägga en 10 metersvolt.
Sen när det fungerar bra kan man lägga till förvänd sluta också och sen gå över till öppna igen, sluta osv.

Detta gör jag när jag rider ute, så jag har ingen vägg att utgå ifrån. Ska försöka förklara lite mer.

Om jag rider öppna åt vänster så går bakbenen på spåret, framdelen lite innanför, till vänster, hästen ställd och böjd till vänster. När jag sen går över i slutan så blir ju det spåret som frambenen går på plötsligt "spåret", så ja det blir väl en förvänd sluta då? Han går ställd och böjd till höger och med bakbenen lite till höger om frambenen.

Jag brukar växla mellan vanlig öppna och sluta, det tycker jag är jättebra träning.

Denna "övningen" snubblade jag bara över i somras när jag skulle ta in bakdelen från en sluta, eller om det var tvärt om, jag minns inte så noga. Och då var han lite överambitiös och istället för att bara gå tillbaka till spåret så slank han över helt åt andra hållet. Jag har gjort det några gånger sen dess mest för att testa på om det kan vara något bra.

Han är svag i ena bakbenet och skjuter gärna över när man rider på böjda spår för att smita undan, vi brukar träna på att vända genom volten i balans utan att han ramlar över åt ena hållet. Denna övningen tycker jag ger lite samma effekt. Jag tycker jag kommer åt honom bättre när jag går över från öppna till denna förvända slutan, än när jag går över till vanlig sluta.
Men eftersom jag aldrig fått lära mig att man kan/ska göra så har jag varit lite försiktig och bara testat lite då och då för att se vad det ger för resultat.
Inga jättestora skillnader kanske, men jag inbillar mig att han blir lite mjukare och att jag kommer åt bakbenet lite bättre.

Hur blir det om man går från vänsteröppna till högeröppna? Eller likadant med slutor? Med rakriktning några steg emellan såklart. Det brukar jag också göra.
Eller jag brukar variera mellan skolor på alla möjliga håll när jag rider ute, för det funkar så bra när man rider rakt fram. :idea:

Vilka övergångar är bra, och vilka ska man undvika?

Du rider öppna - förvänd sluta.

Iaf har jag fått den övningen förklarad för mig som just övergång mellan öppna - förvänd sluta. Den skulel vara bra för att få hästen mer loss i sidorna och bli jämnare. Alla gångarter och snabba övergångar, en hel massa bara på en 40 långsida.

Jag har själv testat någon variant (typ böjd häst som går åt sidan) i skritt bara för att se om jag kan hålla någorlunda koll på hästens kropp, vi rider inga skolor alls annars ;)

Ok, men då är det ju bra för samma som jag har upplevt på min häst. Jag tycker att han blir lite smidigare av den övergången än från öppna till sluta, eftersom han böjer åt olika håll. Det blir ju lite som serpentiner fast på rakt spår. :p

Då kan jag fortsätta experimentera lite. Jag har ju inte gjort det så mycket, men jag har inte märkt något negativt med det mer än att hästen tycker det är skitjobbigt när han måste trampa under sig med det svaga bakbenet.:p

Åh, nu blev jag glad. Hittade precis Markus Holsts hemsida där han beskrev precis de övergångarna jag brukar göra och några till, där han läggar in diagonala rörelser. Verkligen jätteroliga övningar. Nu ska jag nog våga mig på att fortsätta experimentera och lägga in lite olika rikningsförflyttningar också. :D

Det här är egentligen samma frågeställning som min tråd om skänkelvikning som du svarar i: Det känns okej, kan man fortsätta eller är det på något vis skadligt/hämmande?

Kul va :D

Haha, ja det är det som är så himla roligt med ridning. Man kan alltid utbyta erfarenheter och kunskaper oavsett nivå. Det en person är bra på är en annans svaghet. Nu är du säkert på något högre nivå än mig vad jag har för mig i alla fall. Men det spelar ju inte alltid så stor roll, och det tycker jag är jätteroligt! Man blir ju som sagt aldrig fullärd :D

precis, det handlar om öppna - förvänd sluta

Det är en jättebra övning! Hjälper dig att få hästen mellan hand och skänkel på ett utmärkt sätt :) Bara att fortsätta

precis, det handlar om öppna - förvänd sluta

Det är en jättebra övning! Hjälper dig att få hästen mellan hand och skänkel på ett utmärkt sätt :) Bara att fortsätta
Den övergången fanns i ngt program för 50 år sen... när jag tävlade.

Hihi, hur gammal är du egentligen Axel?
Har svårt att tänka mig en 70-åring sitta vid buke :angel:
Eller du kanske är över 100 som gammeln?

Nja inte riktigt.
Red det på en av hästarna som jag har nu:angel:10-12 år sen.

Beroende på hur stor ridbana du har kan du också gärna rida öppna - förvänd sluta - öppna så småningom :) Och ytterligare lite efter det, gärna lite små tempoväxlingar i det hela

Beroende på hur stor ridbana du har kan du också gärna rida öppna - förvänd sluta - öppna så småningom :) Och ytterligare lite efter det, gärna lite små tempoväxlingar i det hela

Min ridbana är oftast ca 5-10 km lång. ;) Rider oftast ute. När jag är i ridhuset rider jag också skolor, men inte lika mycket, eftersom jag ofta tränar det ute så brukar jag passa på att träna på annat som jag inte kan göra ute lika lätt. Just nu har vi ett stort och fint ridhus, men nästa vecka flyttar jag och då vet jag inte riktigt vad det blir för ridhus. Beror på vart man vill hyra in sig och hur långt man vill åka. Idag har vi på ridavstånd, väldigt lyxigt!

Jag är inte helt säker att jag förstår skillnaden? Bara att man gör det fler gånger efter varandra eller? tempoväxlingar är ju jättebra, det tränar vi mycket på, just nu jobbar jag på att få bättre reaktion på sätet. Jag använder rösten mycket, och han lyssnar jättebra på det. Han lyssnar bra på förhållande sits, men drivande sitter inte riktigt än så det tränar vi på nu.

precis, du gör bara fler övergångar efter varandra. Efter att ha gått över till förvänd sluta så går du tillbaka till öppna istället för att rätta ut. Det är just övergången mellan dem som är så nyttig :)

Ok, ja det märks att det är svårt och jobbigt och jättenyttigt!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 052
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 413
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 107
Senast: malumbub
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar