Överdrivet stöd i handen

annaklara

Trådstartare
Hej, idag "hände" en sak som fick mig att tänka till.
Jag red min nya ponny ett dressyrpass, det gick lite sådär i början, ganska ostadig i formen och så. Sista galoppen gick också lite sisådär, ganska ivrig och studsig.
Sen när jag ska sakta av, tar jag ju automatiskt mer stöd på tygeln, och han får världens form :love:
Jag fortsätter galoppera istället och han behåller formen, jag känner verkligen ryggen och bakbenen och nacken blir rund och fin.
Inte alls bakom hand på något sätt.
Jag blir överväldigad, jag har aldrig startat en LC överhuvudtaget och nu går han i form motsvarande LA. Lika fin är han i skritten.
Grejen är den att jag red på ett himla stöd i handen, mer stöd än normalt. Han själv visade inget tecken på obehag med min hand.
Jag själv anser att jag blev alldeles för stark, men det är min åsikt.
Jag vill ju inte rida honom för mycket med handen, men skillnaden var enorm.
Frågan är, ska jag fortsätta rida honom med samma stöd eller ska jag återgå till det gamla?
Det kanske är svårt att avgöra utan film eller liknande, men kommentera gärna ändå.

Mvh Anna-Klara

Sv: Överdrivet stöd i handen

Han kanske helt enkelt är van att ridas med mera stöd i handen.
Dock är ju det bästa att rida med så mjuk hand som möjligt

MIN erfarenhet är att många ryttare vill att det ska kännas som det ser ut när man tittar på proffsen, alltså osynliga hjälper och totalt samspel mellan häst och ryttare.
Verkligheten är ju inte riktigt denna, och JAG tror att de flesta hästar kräver ganska mycket (rejält för många ryttare då man helst vill vara så himla mjuk o fin i handen) stöd och ofta övertydliga hjälper. När man fått genom hästen så den i detta läge är mjuk och fin kommer man ju succesivt att kunna använda mindre hjälper och lätta ur i handen mera.

Jag TROR att det du upplever som en stark hand inte alls är så stark. Och bara den är stadig så ser jag inget problem med den ridning du beskriver. Ponnyn var ju nöjd :)

Lycka till!

Han är kanske, som någon skrev innan van vid att ridas med mycket stöd i handen.

Det viktiga är ju att han inte hänger i handen. Kolla att han fortfarande har bra balans genom att då och då lätta lite med innerhanden och behåll stödet på yttertygeln. Det är ju inte bra om han hänger i tygeln och så fort du lättar lite så faller hela formen.

Men vad händer om du mjuknar lite i handen när han väl kommit till en bra form?
Har varit så på en del hästar jag ridit att man är tungen att ha relativt stort stöd på handen men sedan när hästen kommit till en bra form har det gått att mjukna och hästen har fortfarande gått kvar.

Håller med de andra, hästen är nog van att ridas med mer stöd. Och så länge hästen fortfarande går framåt så har du ju inte tagit för hårt, eller?

Jag tycker att du ska fortsätta rida så på den hästen, men glöm inte bort att ge eftergift när det ska ges!

Vissa behöver ju mer stöd än andra, rider själv med så lite stöd som behövs, brukar bara behöva lätt kontakt i tygeln.
När jag red lektion förut så sa min tränare att jag skulle hålla i ganska mkt i tygeln, mer än vad jag är van vid och tyckte själv att jag blev för stark, men det var för att min häst skulle lära sig lyssna på tygeln och fatta att hon inte bara ska springa (har ett 5 årigt fullblod), det funkade bra på slutet och nu behöver jag inte alls ha lika mkt stöd, även om hon behöver stödet för att typ veta vart jag är.

Men tkr man ska sträva efter så mjuk hand som möjligt såklart, och skulle prova att mjukna lite i handen sen, för har man för hår hand/mkt stöd är ju risken att de knäpper av i nacken...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 294
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka