Överdriven fölhantering?

A

Annikas Tova

Jag undrar om föl kan bli överaktiverade ?
En kompis har ett halvblodsföl -08 som verkar väldigt obstinat! Sen han föddes har de dagligen lett honom och stoet till och från hagen 3ggr! för att han ska bli välhanterad. De fick vara inne på nätterna hela sommarn för att det är ju så bra att han får träna på att bli ledd, lyfta hovar osv. Han verkar vara väldigt tuff, han står ofta på bakbenen och de måste ha kedja runt nosen för att kunna leda honom. Min teori är att han är överaktiverad, de måste väl få vara "bara häst" med sin mamma också, hon sköter väl en del av uppfostran också ? Det måste väl också vara mest sunt att ha dem ute hela dygnet på sommarn så det får röra sig fritt istället för att stå i box halva dygnet.
Jag ska till sommarn få "mitt " första föl och vill gärna ha lite reflektioner kring detta. Mina hästar går på lösdrift, det tror jag är bäst för uppbyggnad av unghästar och jag tror att det är bra att träna på att gå grimma, lyfta hovar osv kanske några ggr i veckan första tiden. Tänker jag helt fel eller....

Sv: Överdriven fölhantering?

Jag har inte direkt någon egen erfarenhet av föl, men jag hade min pålle uppstallad på ett arabstuteri innan och fick vara med vid både en del betäckningar, och fick höra mycket om hur föl skulle hanteras på bästa sätt. Enligt dem har du helt rätt i det du säger. Ifall man hanterar fölet för mycket och inte låter honom/henne "bara vara häst" så kan det bli så att fölet ser sig själv mer som människa än häst, men fortfarande följer sina instinkter, så att h*n behandlar människan som en häst, och det kan till och med gå så långt att om det är en hingst kan han försöka betäcka människor istället för hästar.

Vet inte hur mycket sanning det ligger i detta, eftersom jag som sagt inte har någon egen erfarenhet, men kan mycket väl tänka mig att det stämmer i alla fall till viss del.

Jag har inte direkt någon egen erfarenhet av föl, men jag hade min pålle uppstallad på ett arabstuteri innan och fick vara med vid både en del betäckningar, och fick höra mycket om hur föl skulle hanteras på bästa sätt. Enligt dem har du helt rätt i det du säger. Ifall man hanterar fölet för mycket och inte låter honom/henne "bara vara häst" så kan det bli så att fölet ser sig själv mer som människa än häst, men fortfarande följer sina instinkter, så att h*n behandlar människan som en häst, och det kan till och med gå så långt att om det är en hingst kan han försöka betäcka människor istället för hästar.

Vet inte hur mycket sanning det ligger i detta, eftersom jag som sagt inte har någon egen erfarenhet, men kan mycket väl tänka mig att det stämmer i alla fall till viss del.

Det verkar faktiskt som att det här fölet är lite "förmänskligad" och jag vet att hon gärna vill förmänskliga sina hästar, i all välmening såklart men det blir ju så fel! Tex måste en ponny med 1dm lång vinterpäls ha täcke om det snöar, de måste få komma in tidigt på kvällen (17.30) för det är så kallt och mörkt, hur bra är det för ett föl att stå i box 13-14 timmar per dygn, inte undra på att han exploderar när de ska leda ut honom på morgonen !

Vissa föl är mer aktiva än andra. Det kan vara så att fölet inte får den stimulans det behöver snarare än att det är överhanterat. Och står det då inne på nätterna även på sommaren kan det bli så att det blir ganska mycket överskottsenergi. Likaså i en liten tråkig hage.

Våra föl har hanterats mycket och inte har vi några obstinata hästar här inte. Däremot har de haft kompisar och varit ute dygnet runt under det varmare halvåret. Hagarna inbjuder dessutom till galoppruscher, hopp över diken o stockar och mycket att titta på. Som t ex grannarnas hästar och alla som passerar förbi.

Sällan handlar det om överhantering, snarare om felhantering.

Så hon VILL förmänskliga sina hästar? :crazy: Det låter bara dumt enligt mig. En häst är ju en häst, och ska alltid få vara. Jag anser att hästarna ska få vara ute så mycket som möjligt, det är ju så de lever naturligt och det är så de mår bäst. Föl behöver dessutom röra på sig och få chansen att springa av sig lite och utforska nya saker. Så du tänker helt rätt, gör som du tänkt med din kommande fölunge så blir det nog kanon :idea:

Har fölet någon jämnårig lekkamrat att rasa av sig med?

Annars skulle jag tro att det är där skon klämmer. In-ut ur hagen varje dag har inget föl dött utav.
Däremot anser jag att lösdrift tillsammans med åtminstone en jämnårig kamrat av samma kön samt en bra flock med uppfostrare är den bästa uppväxten.
Jag tar in våra föl 3-4 ggr per vecka för att fodra mat inne (annars gör jag det i lösdriften). De är båda hanterade och fungerar bra att stå uppbundna, lyfta hovar etc.

Lagom är bäst!

Det verkar faktiskt som att det här fölet är lite "förmänskligad" och jag vet att hon gärna vill förmänskliga sina hästar, i all välmening såklart men det blir ju så fel! Tex måste en ponny med 1dm lång vinterpäls ha täcke om det snöar, de måste få komma in tidigt på kvällen (17.30) för det är så kallt och mörkt, hur bra är det för ett föl att stå i box 13-14 timmar per dygn, inte undra på att han exploderar när de ska leda ut honom på morgonen !

Det är nog inte ATT den blir mkt hanterad som är felet, utan HUR den blir hanterad.
Det är viktigt vad och hur du gör när du hanterar fölet.
Sen är ju vissa individer känsligare/hårdare än andra. då för man som hästaägare lov att anpassa sig till det
Jämför med en som rider a'la sågverk och tycker att den går på tygeln... eller för den delen: rider du en trög/het häst så får du lov att anpassa dig till det..

Jag tycker man ska se upp med för mycket hantering av ett föl. Föl (tycker jag) ska naturligt vara lite skeptiska till människan, de får gärna vara nyfikna men inte så pass att de kliver över en och viftar man med händerna ska de flytta på sig. Detta skeptiska ska ju sedan omvandlas till respekt mot människan (som i sin tur såklart måste visa respekt tillbaka). Jag förespråkar att ston med föl ska få vara ifred så mycket som möjligt med undantag för verkning, vaccination etc och de ska gärna gå i en stor flock med andra mammor och föl. Då får fölet en naturlig uppfostran där den lär sig visa respekt, människan är oftast för snäll, eller kanske ska säga, inte lika konsekvent som man bör vara. Ledarhästen ger en signal att en annan häst ska flytta sig och gör den inte det, ja, då får den ju ta konsekvenserna.

Kan bara instämma! Hade samma problem som denna tjejen har, pga överhantering av mitt föl, tyvärr va folk på istallet att jag MÅSTE hantera honom så jag hade lixom inget val... va ute och gick med honom i över en timme om dagen utan mamma som 2-3 månader gammal, för gjorde jag inte det fick jag klagomål...
SOm tur insåg jag vad som höll på att hända så släppte honom på lösdrift som 6 månader gammal och hanterade honom knappt nått, och detta gjorde susen! Idag är han väldigt lätt att hantera utan att vara "jobbig". Så visst hade det sin fördel också, men det gäller att släppa det innan det gått för långt...

Har fölet någon jämnårig lekkamrat att rasa av sig med?

Annars skulle jag tro att det är där skon klämmer. In-ut ur hagen varje dag har inget föl dött utav.
Däremot anser jag att lösdrift tillsammans med åtminstone en jämnårig kamrat av samma kön samt en bra flock med uppfostrare är den bästa uppväxten.
Jag tar in våra föl 3-4 ggr per vecka för att fodra mat inne (annars gör jag det i lösdriften). De är båda hanterade och fungerar bra att stå uppbundna, lyfta hovar etc.

Lagom är bäst!

Han går tillsammans med en 24årig ponnyvalack i hagen, lösdrift skulle hon aldrig kunna ha för då skulle nog hästarna frysa ! Jag tror också att det är lämpligt att ta in de några ggr i veckan för hantering.

Han går tillsammans med en 24årig ponnyvalack i hagen, lösdrift skulle hon aldrig kunna ha för då skulle nog hästarna frysa ! Jag tror också att det är lämpligt att ta in de några ggr i veckan för hantering.

Då är det där skon klämmer, han blir inte tillräckligt rastad under dagen p.g.a. avsaknad av lämpligt sällskap. Speciellt hingstungar behöver verkligen en jämnårig lekkamrat.

Kan bara instämma! Hade samma problem som denna tjejen har, pga överhantering av mitt föl, tyvärr va folk på istallet att jag MÅSTE hantera honom så jag hade lixom inget val... va ute och gick med honom i över en timme om dagen utan mamma som 2-3 månader gammal, för gjorde jag inte det fick jag klagomål...

Men det där stämmer inte. Som hästägare har du ett ansvar att göra det rätta för din häst och det innebär INTE att bli så påverkad av klagomål att man utsätter sitt föl för felaktig hantering. Du får helt enkelt gaska på dig och deklararera din ståndpunkt.

Att vara ute och gå med en 2 mån gammal fölis i över en timme utan mamman är bara att be om problem. De bör inte skiljas på alls i den åldern.

SOm tur insåg jag vad som höll på att hända så släppte honom på lösdrift som 6 månader gammal och hanterade honom knappt nått, och detta gjorde susen! Idag är han väldigt lätt att hantera utan att vara "jobbig". Så visst hade det sin fördel också, men det gäller att släppa det innan det gått för långt...

Vad bra av dig! Och trevligt att du fick ett så lyckat resultat! Bra gjort.:bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 419
Senast: monster1
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 503
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama