Överdosering avmaskningsmedel?

Z

Zephyr

Hej!

Min häst blev för ett tag sedan avmaskad med noromectin. Därefter så har han blivit deprimerad, ömmar i magen, och fått något som liknar foderknölar vid skapet och ner mot magen. Den största knölen är ca 2 cm bred och 3-4 cm långt. Och de gör ont på honom. Kan han ha reagerat som vid överdosering (fick dock rätt mängd medel)? Är det någon som har upplevt liknande och har råd för hur jag kan göra för att underlätta?

Fick inte välja avmaskningsmedel själv och hästarna går i SAMMA hage nu som innan avmaskningen...och allt hästbajs som låg i hagen ligger kvar.

Veterinären tycker jag ska avvakta ett tag till :( Men det är inte så kul att se honom må dåligt.

Väldigt tacksam om ni kan dela med er av lite tips :bow:

Sv: Överdosering avmaskningsmedel?

Hittade detta på fass.se :

Biverkningar
Hos hästar kraftigt infekterade med Onchocerca microfilarier har svullnad och klåda uppträtt efter behandling. Detta kan antas vara relaterat till en snabb avdödning av ett stort antal microfilarier. Tillståndet avläker spontant inom några dagar men symptomatisk behandling kan vara av värde.

Överdosering
Milda övergående symptom i form av nedsatt pupill*reaktion och depression har iakttagits vid dosering överstigande 1,8 mg/kg kroppsvikt, motsvarande 9 gånger den rekommenderade dosen. Andra tecken på överdosering inkluderar mydriasis, ataxi, tremor, stupor, coma och död. De mindre allvarliga symptomen har vid uppträdandet varit av övergående art.
Ingen känd antidot finns men symptomatisk behandling kan vara av värde.

Senast ändrad:

Tack så mycket! Nu har jag oxå varit inne på den hemsidan och kikat lite. Väldigt användbar! Låter ju som om han har reagerat mot avmaskningsmedlet precis som om det skulle vara överdoserat...

Du råkar inte känna till vad symptomatisk behandling skulle kunna innebära?

Hälsningar
Zephyr

Din häst verkar ju reagerat med allergi.

En veterinär på en kurs jag gick fick frågan om man kunde överdosera maskmedel, och svaret var att det fanns risk för reaktion för överdosering om man överdoserade 21 ggr rekommenderad dos.
Så överdosering är i stort sett omöjlig.

Zephyr skrev:
Du råkar inte känna till vad symptomatisk behandling skulle kunna innebära?
Man behandlar de symptom hästen har alltså inte själva grundorsaken som t.ex för dig en ev. överdosering eller reaktion. I ditt fall är det alltså depressionen, ömheten och knölarna som i så fall ska behandlas.
//marti

Senast ändrad:

Man behandlar så hästen inte har ont av sina besvär. Smärtstillande är exempel på symptomatisk behandling. Tala med din veterinär om du vill få hjälp.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 313
Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
3 090
Senast: Pudlan
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 034
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar