Överbyggd

Trasdockan

Trådstartare
Min unghäst är 4 år gammal och han är ganska överbyggd. Kommer det att gå över när han blir äldre? Eller kan jag träna honom på något speciellt sätt för att minska överbyggdheten?

Sv: Överbyggd

Det går inte att träna bort överbygdheten. Han kanske blir lite mer jämn men eftersom han är så pass "gammal" så är han så gott som "färdigväxt".

ofta så brukar unghästar (som inte vuxit klart helt) vara över byggda men de brukar försvinna när de vuxit klart!

Du kan inte jobba bort överbyggdheten, men som sagt brukar det jämna ut sig ganska mkt när de äe färdigväxta. Vissa växer ju klart redan när de är 3-4 år medan andra växt klart när de är 7-8 år. Nackdelen med överbyggda hästar är ju att det är mkt svårare att få dom "på bakbenen" i ridningen, så det kommer ju krävas mycket av dig som ryttare ;)

Har också en fyraåring som är lite överbyggd för tillfället. Syns på honom att han fortfarande växer en hel del och inte är färdig i kroppen.

Många hästar växer klart sent. Inte helt ovanligt att den mkh de mäts till på kvalitén inte är den samma några år senare. (De har både vuxit på höjden och fyllt ut med muskelmassa). Då tänker jag i första hand på halvblod.

Hur mycket rider/tränar du din häst? Kanske skulle den behöva en viloperiod på några veckor för att "komma ikapp". Det händer mycket i fyraåringarnas kroppar. Se över foderstaten så den stämmer överens med din hästs behov, gärna så mycket grovfoder som möjligt.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 036
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Vad kan man göra åt lågt blodtryck/återkommande blodtrycksfall? Det kommer från ingenstans, kan komma när jag sitter och äter eller...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
5 720
Senast: sthu
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
384
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama