Överbyggd häst

Superselma

Trådstartare
Hej.

Jo, jag undrar lite om överbyggda hästar. Misstänker att min pålle kan vara lite överbyggd bak. Är det något de föds med? Hur påverkar det träningen? Vad händer? Förebygg mm.

Någon som har svar på mina frågor :confused:

Må väl

Sv: Överbyggd häst

En överbyggd häst är helt enkelt byggd så. Många hästar är överbyggda i de unga åren då kroppen växer ojämnt ibland, men för många rättar det till sig men hos en del blir de även överbyggda som vuxna. En överbyggd häst har alltså högre bakdel än framdel, korset är högre än manken. Det är vanligt, så det är inget att oroa sig för direkt.

Det kan dock göra att hästen belastar mer fram än bak, hästen blir svårare att rida korrekt, en häst som är korrekt byggd har större förutsättningar att vara hel och fungera bra i ridningen. Mycket övergångar och liknande i ridningen för att få med bakdelen att jobba, lite sent nu så kommer inte direkt på något mer för tillfället.

Sorbe har beskrivit det väldigt bra :bow:

min pålle är överbyggd och kan lätt tippa fram lite för mkt (gå på bogarna), så det gäller att aktivera bakdelen ordentligt. gör mkt övergångar, halter, rygga ngt steg mm. även mkt galoppfattningar.

lycka till! :bump:

Okej! Skönt att höra. Tror min pålle blivit överbyggd nu på äldre dagar. Jag rider mycket övergångar, tempväxlingar och övningar generellt sätt då jag upptäckt att hon kommer igång på dessa övningar. Även hoppning har gjort att hon lättare jobbar på och blir mer stabil. Tack! :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 111
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 800
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 088
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar