• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cina43
  • Startdatum Startdatum
C

cina43

Hej :confused::confused:
Jag undrar vad som händer om ett föl har överbett? kan det växa bort? Kan man avla på henne som vuxen? Sista frågan kan man rida dressyr med henne utan problem. Är väldigt fäst vid fölet och vill gärna fortsätta mitt liv med henne. Snälla skriv allt ni vet och kan om överbett på hästar.:bow::laugh:

Sv: Överbett

Det enda jag vet är att man inte ska avla på hästar med överbett. Det är ärftligt och kan ställa till jätteproblem om det blir för stort.

Det är ärftligt och kan ställa till jätteproblem om det blir för stort.

Det beror på hur överbettet ser ut. Jag känner en häst där det skiljer flera cm mellan över och undertänderna i framkäken, MEN kindtänderna ligger helt normalt i höjd mot varandra. Det som har hänt är att "hakan" längst ner (nedanför lanerna) har blivit alldeles för liten.
Så det enda denna hästen inte klarar av är för kort gräs, inga problem med bett eller något annat (förutom att han inte kan bitas och nypas med tänderna då). Han ska kollas i munnen 1gång/år precis som alla andra hästar.

Fast jag håller absolut med om att det inte ska avlas på sådana här individer.

Vad synd att man inte kan avla på henne. hon är så fin. men jag förstår att man inte vill föra det vidare. är man säker på att överbett är ärftligt? Har läst på andra trådar att deras hästar mått bra trots överbett. Vet därför inte varför man inte får avla på dem. Ståt det någonstans vilka defekter som man inte får avla på? Var i så fall?

Så klart att du FÅR avla på henne med det är ju inget som rekommenderas.

Sen e det väldigt olika också hur mkt över bett dom har... har dom mkt skule jag ej avla men handrar det om millimeter så hade jag ej brytt mej så längre hingsten ej har samma. men får la prova en gång å se.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 089
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka