Sv: Överben som minskat?
Vår häst hade två överben på skenbenen när den köptes. Tyckte att överbenen hade en konstant storlek det första halvåret, men nu tamesjutton ser det ut som om de minskat i storlek rätt rejält!
Brukar överben verkligen bli mindre?
Visserligen är jag glad för det, men jag undrar hur det kommer sig.
Väldigt ofta får hästar som är parallelförskjutna i carpus samtidigt som dom är mer eller mindre innåt tåade överben på skenbenets övre del på insidan strax under carpus. Verkas eller skos denna individ med lägre utsida så stressas skenbenets övre del på insidan och kroppens försvar är för att inte äventyra skelettes nu mera sämmre hållbarhet att påbörja att aktivt bygga upp detta område med överben.
Ändrar man verkningen/skoningen på denna individ med dom förutsättningar jag tidigare nämt genom att hålla en lägre insida i hovens tåsidodel ända bak genom trakten och ger hovens utsida ett större understöd från skon så man får balans i hoven och den slutligen balanserar upp den med korrekt balanserad sko så leder det till att skenbenets övre insida stressas av.
Detta leder i sin tur till att aktiviteten i överbenet avklingar,, sker desuttom en fullständig avstressning i området så kommer även överbenet med tiden att tillbakabilda sig.
Överben kan oxå uppkomma genom plötsligt trauma, däremot inte genom överansträgning om belastningen i benet tas upp i benets styvaste riktning. Tänk på att ingen kedja är starkare än den svagaste länken,, ett överben som uppkommer genom över ansträgning är en tydlig signal på var den svagaste länken i denna kedja befinner sig.. Sök orsaken och åtgärda omgående!!
Vill bara flika in med en häst som jag tidigare hade "på uppfostran" (tillridning) som genom trauma när den lekte rulla fast i boxen, slog på sig ett överben på insidan i skenbenets övre del strax under carpus och inom tre dagar va stort som en halv pingpoll boll trots akuta åtgärder enligt all Veterinär expertis.
Nu kommer TantEster äntligen få svar på en tidigare redan ställd fråga.
Så vad gjorde jag??? Detta hände inte i går utan för snart 10 år sedan och då fanns ett receptbelagt preparat som innehåll sulfa vid namnet Socatyl. På den tiden va det mkt populärt att använda på öppna sår sommartid eftersom det gav en hård skyddande hinna mot flugangrepp. Jag smetade dagligen det sista jag gjorde innan hästen ställdes in på box för natten en ca 3mm tjock hinna med Socatyl över detta överben i tre veckors tid. Försvann gjorde detta överben aldrig men det gick ner till en storleksordning av en halv ärta inom 3 veckor.
Hur det kom sig?? Fråga inte mig och fråga ingen veterinär heller för dom kan heller inte ge ett svar på detta. Däremot har dom själva i andra fall provat detta och uppnått samma resultat.
Ska bara tillägga att under denna "behandling" så tränades,brukades hästen helt normalt utan en dags avbrott.
Så visst,, överben kan minska bara man åtgärdar uppkomsten av dess uppkomst.