Överben som minskat?

Puppan

Trådstartare
Vår häst hade två överben på skenbenen när den köptes. Tyckte att överbenen hade en konstant storlek det första halvåret, men nu tamesjutton ser det ut som om de minskat i storlek rätt rejält!
Brukar överben verkligen bli mindre?

Visserligen är jag glad för det, men jag undrar hur det kommer sig.

Sv: Överben som minskat?

Det beror nog på vad det är för häst, var överbenen sitter och vad de uppkommit av.

De vuxna hästar jag sett med överben har haft dem länge och de förändras inte, men min unghäst fick överben precis under carpus på frambenen när hon var två, och de var helt borta när hon blev 4.

De berodde troligen på att sommaren var extremt torr och varm, så att underlaget på betet blev för hårt.

Min fick ett när han var 4 på insidan under knät och idag 6 år måste du veta var det sitter för att känna det..Så visst kan dom gå ner...

Öwerben är en ben-nybildning som uppstått till följd aw ett trauma med blödning och inflammation i benhinnan. Traumat är antingen ett direkt slag eller en öweransträngning (sitter ofta under framknäet, på insidan). Öwerbenet beter sig som ben gör mest, det remodelleras hela tiden. Det wanliga är att det får en mer utfluten form med tiden och alltså minskar i storlek. Om man köper en 1o år gammal häst som fick sitt öwerben som 4 åring ska man inte räkna med att det ändrar form, men "yngre" öwerben är inte färdigmodellerade än. Ett yngre öwerben kan förstås äwen sitta på en äldre häst!!

Trådkapar lite och hoppas TantEster kan svara :)

Kan man på något sätt påverka ett överben, dvs få det att bli mindre?

Det sägs att man kan massera ett överben så de minskas. Har gått en kurs i hästmassage och min kursledare var så lyriskt över detta. Hon påstod att man ökade blodcirkulationen vid benet genom massage och på något hokus pokus sätt så skulle de minska. Dock är jag själv väldigt skeptiskt till det då jag inte sett det med egna ögon.

Håller med dig,låter konstigt att man ska kunna massera bort ett överben!?
Det är ju ett ben!

hon kanske menade när det var "färskt"? annars låter det ju lite väl långsökt tycker jag.
min häst har ett överben som... ja jag vet inte, jag kan nog döpa det och få det till ett eget djur :p han har inga problem med det och har haft det från början, inga anm. av vet och inte minskar det. han har ett fult överben helt enkelt.

Vår häst hade två överben på skenbenen när den köptes. Tyckte att överbenen hade en konstant storlek det första halvåret, men nu tamesjutton ser det ut som om de minskat i storlek rätt rejält!
Brukar överben verkligen bli mindre?

Visserligen är jag glad för det, men jag undrar hur det kommer sig.

Väldigt ofta får hästar som är parallelförskjutna i carpus samtidigt som dom är mer eller mindre innåt tåade överben på skenbenets övre del på insidan strax under carpus. Verkas eller skos denna individ med lägre utsida så stressas skenbenets övre del på insidan och kroppens försvar är för att inte äventyra skelettes nu mera sämmre hållbarhet att påbörja att aktivt bygga upp detta område med överben.

Ändrar man verkningen/skoningen på denna individ med dom förutsättningar jag tidigare nämt genom att hålla en lägre insida i hovens tåsidodel ända bak genom trakten och ger hovens utsida ett större understöd från skon så man får balans i hoven och den slutligen balanserar upp den med korrekt balanserad sko så leder det till att skenbenets övre insida stressas av.

Detta leder i sin tur till att aktiviteten i överbenet avklingar,, sker desuttom en fullständig avstressning i området så kommer även överbenet med tiden att tillbakabilda sig.

Överben kan oxå uppkomma genom plötsligt trauma, däremot inte genom överansträgning om belastningen i benet tas upp i benets styvaste riktning. Tänk på att ingen kedja är starkare än den svagaste länken,, ett överben som uppkommer genom över ansträgning är en tydlig signal på var den svagaste länken i denna kedja befinner sig.. Sök orsaken och åtgärda omgående!!

Vill bara flika in med en häst som jag tidigare hade "på uppfostran" (tillridning) som genom trauma när den lekte rulla fast i boxen, slog på sig ett överben på insidan i skenbenets övre del strax under carpus och inom tre dagar va stort som en halv pingpoll boll trots akuta åtgärder enligt all Veterinär expertis.

Nu kommer TantEster äntligen få svar på en tidigare redan ställd fråga.

Så vad gjorde jag??? Detta hände inte i går utan för snart 10 år sedan och då fanns ett receptbelagt preparat som innehåll sulfa vid namnet Socatyl. På den tiden va det mkt populärt att använda på öppna sår sommartid eftersom det gav en hård skyddande hinna mot flugangrepp. Jag smetade dagligen det sista jag gjorde innan hästen ställdes in på box för natten en ca 3mm tjock hinna med Socatyl över detta överben i tre veckors tid. Försvann gjorde detta överben aldrig men det gick ner till en storleksordning av en halv ärta inom 3 veckor.

Hur det kom sig?? Fråga inte mig och fråga ingen veterinär heller för dom kan heller inte ge ett svar på detta. Däremot har dom själva i andra fall provat detta och uppnått samma resultat.

Ska bara tillägga att under denna "behandling" så tränades,brukades hästen helt normalt utan en dags avbrott.

Så visst,, överben kan minska bara man åtgärdar uppkomsten av dess uppkomst.

Liknande trådar

Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
432
Senast: Kristall10
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 910
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar