ÖverBen på ena fram?

T

Tilla

Funderar... Jag är sugen på att köpa en häst som står på ridskola just nu. Han har en skada (överben) på skenbenet fram. Han fungerade jätte bra tills förra julen,då hadde ridskolan ont om hästar och han sattes in extra.. Då blev han halt.. och sen dess har de pendlat fram och tillbaka med hältan.

Enligt vetrinär kommer han inte att kunna ridas regelbundet..
Så ridskolan ska sälja han.

Vad tror ni?

Tror ni hästen kan passa in hoss mig? tror ni hästen kan gå att rida?

Jag rider bara ibland.. inte ofta,utan jag gullar,gosar,och pysslar mycket häldre med hästar.. och tränar från marken..

Tror ni att hans hälta kan gå över? han har nu stått sedan i Maj..

Sv: ÖverBen på ena fram?

Hej så länge du vet om och inte överskrider hans gräns av vad han klarar av så tror jag du och han kan få glädje ihop och att det är ett bra pris med tanke på hans skada. :angel: ¨Det kanske blir till och med så att han kan klara av mer hos dig en vad man trodde från början för det gör mycket på en ridskole häst att gå med flera olika ryttare dag ut och dag in och vissa duktiga och vissa mindre duktiga det sliter på de och ställs många olika krav på deras ben. Vad är åldern och var det sitter överbenet, ras? Troligtvis så har hästen blivit för överansträngd och inte fått någon chans att återhämta sig från överansträngningen. Har en nordis som har ettt stort överben på v. fram på 3 cm han är tjock med men aldrig lidit av det men sen har han aldrig utsatts för de ridskole krav som finns på de hästarna. Så tycker du priset är rätt och det är en häst du tycker passar dina behov så hade nog inte jag tvekat men ta det lugnt och försiktigt i början och ge gärna hästen en låmg viloperiod så den kan återhämta sig och gå bara och motionera den för hand. Var noga med en bra passande sadel till den med så den slipper överanstänga benen för den sakens skull. Och en bra hovslagare är med viktigt.

Jag ska få han för slaktpriset.. Han är född 96.. Är blandras... Och överbenet sitter på skenbenet fram...

Jag ska få han för slaktpriset.. Han är född 96.. Är blandras... Och överbenet sitter på skenbenet fram...

Sitter det fram på skenbenet? Alltså mitt fram på benet, eller sitter det på sidan av benet?
De brukar oftast funka bra om de sitter mitt fram och inte klämmer över några senor.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 814
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 854
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 672
Senast: MiniLi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 972
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka