Overall = Islandsmänniska?

Sv: Overall = Islandsmänniska?

Jag började använda overall långt innan jag fick min islandshäst. På ridskolan hade alla som jobbade i stallet sån. Men det var inte föränn jag började mer med islandshästarna som jag även började rida i den!

Jag råkade flytta tråden fel, men de kommer nog till rätta snart.

Lobelia//Moderator

skoteroverall!

jag är kusk egentligen och det är guld värt då.

Senast ändrad av en moderator:

Har overall och inte en enda islänning i sikte.. Däremot 2 araber, 1 nordsvensk & 1 shettis..

Perfekt att dra på sig när man ska ut & mata/vattna kusarna..

Enda skuggan på overallhimlen är när man snabbt behöver "gå till sjunde busken"..
Är så knöligt att få ordning på hela konkarongen, vill ju helst inte råka kissa på kragen:o

Hemma har både jag och karln våra varseloveraller.
Praktiskt när man springer in och ut mycket (lätt att ta av och på)
varma och sticker man ut och rider eller kör så han man redigt med reflexer på sig :)
Ute bland folk har jag den dock inte ;)

och nej vi har inte islandshäst.

Jag har en nordsvensk och ett litet russ.
Har för det mesta overall på mig i stallet. Mockar jag och blir varm klär jag av mig överdelen. Jag har skärp på den, så den sitter uppe ändå.
Jag kör mer än jag rider, och då är den ovärderlig. Det händer även att jag rider i min, trots att den inte är sydd för det. Då är det lugna skrittpromenader iofs.

Den är köpt på Jula, fick den i julklapp av min man för något år sedan.
Hade den till ridskolan när dottern red i förra veckan, och blev väldigt beundrad, och jag frös INTE :angel:

Lotta

Haha det är alltså ganska spritt, en del tycker att det är islandsmänniskor som har det men massa människor som itne har isisar som också har overall.

Nån mer som har bilder med overaller på??? Jätte fin overall snigelfarmor :)

Jag slänger in en på min också =P

7105272.jpg

Jag har en! Den är gammal(över 10 år) och så så det "stormur, vi rider islandshäst" på den.
Lika kul varje gång folk frågar om det är en islandshäst jag sitter på, när jag rider kallblodstravare:) . Väntar på att jag ska få frågan när jag rider halvblodet.

Jag har visserligen overall men det är sällan den används, tycker den känns obehaglig, för stor på ngt sätt.Föredrar jacka & täckisar.

Jag använder ofta overrall, hellre de än att frrysa!:idea:

Jag har till och med tävlat i overall, visserligen bara på en lättklasstävling, men iaf :D

Bild från tävlingen
5159904.jpg

5159926.jpg

:D

Tänkte ta och införskaffa mig en overall nu i dagarna :P
Men travarnissarna använder väl overall ganska flitigt? :confused:

KL
Det finns ju inget bättre än overall! De som använder overall är smarta människor som inte vill frysa ihjäl! =)

Bjuder på en gammal bild med mig o Freyja, där jag har på mig en mycket populär och snygg overall... :angel: Varm är den dock! Tyvärr är den sönder nu, så jag måste köpa en ny...

fingallop.JPG

//Julia

Varför är det då mest islandshästryttare som rider i sin overall? Kanske har det ngt. att göra med att islandshästar är rätt så små - alltså lätta att komma upp på (lite bökigt med overallen på en stor häst). Sedan brukar det vara bättre stämning i islandshäststall, man måste inte ha de senaste märket, gemfört met tex. ridkolorna i sthlms innerstad, där handlar mkt. om stil. Islandshästar rids ju oxå mest utomhus, vilket självklart andra raser oxå görs, men kanske inte lika ofta som issisarna.
Många dressyrryttare tycker att det ser fult ut med overall, eller tycker snarare att det är lite onödigt och förstör inverkan.

Det kan inte vara så enkelt att svenska islandshästryttare tagit efter de isländska?

På Island har det genom tiderna ridits en hel del i overall då vädret inte tillåtit något annat än väldigt varma och vindtäta kläder. Vore det då inte konstigt om vi i Sverige (med någorlunda liknande klimat) influerats av detta på samma sätt som vi influerats av mycket annat i den isländska hästvärlden?

Att exempelvis arabryttare inte använder overall i samma utsträckning kommer kanske inte som en överraskning då hästrasen stammar från en helt annan bakgrund både klimatmässigt och kulturellt. Alltså får de inte samma intryck som vi via Island.

Overall - skönt och smidigt att jobba i. Jag jobbar med hästar, hundar, får, lamm, getter, ankor, höns, kor osv. Mycket bra att ha en overall man fryser aldrig. Då jag jobbade med travhästar var det ett måste att ha overall när vi var ute och körde.

Här är en bild på min slitna overall... ser ut som en hösäck men varm e den!

ronjali.jpg

Jag bor mer eller mindre i min älskade overall men jösses vad folk tittar snett på mig i stallet i skolan (går hästlinje där det är storhästar som gäller).

2poodnp.jpg

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 687
Senast: YlvaG
·
Hästmänniskan Vad använder ni för hörlurar när ni rider? Spanat länge nu på en lösning. Vill komma från att fippla med mobilen om det ringer, sen så...
Svar
5
· Visningar
416
Senast: Cattis_E
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat