över tiden

Sv: över tiden

Mitt ena shettissto gick lite drygt 6v över tiden förra året, ut kom ett litet med piggt stoföl

Jag har ett halvblodssto som alltid hållt sig kring 12 månaders dräktighet (hingstfölet gick hon med drygt 370 dygn, kommer inte ihåg exakt just nu, stofölen har hon gått med ett par veckor kortare). Fölen har hittills varit små, friska och starka och hon har haft snabba okomplicerade fölningar.

Mitt fjordsto gick 5 veckor över tiden. I hagen har jag nu en valack på snart 3 år, ytterst välmående.

å jag vill ha en liten hingst, (fast det är mina föräldrars häst)
Dom får bara stoföl hela tiden .
Nu är det ju så förbaskat kallt så hon kniper nog igen !
Det är hennes första föl
Hej från hambo

Senast ändrad:

å jag vill ha en liten hingst, (fast det är mina föräldrars häst)
Dom får bara stoföl hela tiden .
Nu är det ju så förbaskat kallt så hon kniper nog igen !
Det är hennes första föl
Hej från hambo

Vi kan byta! Jag drömmer om ston jag och får bara hingstar! :)

Håll tummen att stoet jag väntar på nu (inte mitt eget) får ett sto då! :laugh:

Visst var det ett cobsto som gick jätte mycket över. Vad sjutton hette TS tro? Kan det ha varit nått med "Ydratjärn" eller nått.

Det var Iglatjärn och stoet gick 388 dagar !! Ungen blev en allhelgonabebis istället för September !
Sen har hon ett annat sto som "bara" gick 385 dagar i somras !

En del ston är ju sk "långkörare". Vårt gamla sto har alltid gått 23-30 dagar över, oavsett om hon fölat i April eller juli. (8 föl) Ser alltid färdig ut redan vid 11mån med vaxproppar och så

Vårt "mellan" sto har alltid gått 10-16 dagar över. (6föl) Ser inte färdig ut förräns timmarna innan
Och vårt yngsta har fölat10-14 dagar innan(3föl) Ser aldrig färdig ut förräns efteråt!
Samtliga ston är fjordsto.

hade 2 ston som gick över tiden förra året även detta tidiga ston ena mitten av jan , andra i början av feb (stog kvar i tyskland) ena gick över drygt 1 månad andra likaså men 2 friska fina föl.
Lycka till!

Mitt halvblod är född i januari =)

anledningen är vad jag förstått att dom försökte få en godkänd avkomma efter en hingst och stoet tog sig inte förrän då.. Tror sen hingsten togs bort några månader senare..

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
859
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
714
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka