över 8 h i hagen = vindskydd

B

BeastieBabe

är det ÄNNU en ny lag som kommit eller? ja tyckte att det precis blev bestämt att man måste ha vindskydd om hästarna är ute mer än 12 timmar.. och nu är gränsen ännu lägre?? :confused:

Sv: över 8 h i hagen = vindskydd

jag hörde bara ett rykte och tänkte kolla upp det här.. för här är det alltid någon som vet.. :)

Jag har bara hört att alla hagar ska innehålla skjul oavsett vad

Jisses! Hoppas det inte stämmer.

Då en del hästar har hagar på ca 100 kvadratmeter - eller t o m mindre - skulle det inte bli plats till mycket mer än vindskyddet. Och vad ska de förresten med vindskydd till om de bara får vara ute två-tre timmar per dag?

Immer

Men är de ute så få timmar så behöver de ju inte det enligt lagen heller...

Det är bara att ringa jordbruksverket och fråga djurskyddsinspektören i kommunen. De ska ha koll på dessa regler. I december var det i alla fall 12 timmar och inte tal om några ändringar men det kan ju hända mkt på 9 månader.

Jag vet att det är ett förslag till ändringar i djurskyddslagen ute på remiss. Vår länsveterinär hade nämligen svarat på den remissen och önskat att det skulle vara lag på vind/solskydd även sommartid. Men sen är det ju en lång bit mellan remiss och lag.

eh. så ni menar alltså att jag är olaglig när jag har mina hästar ute dygnet runt nu på sommaren?

Gällande regler:

UTEGÅNGSDJUR
Definition
Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark
eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då
betestillväxt inte sker.
Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får
användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena,
som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren.
Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger
dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.
Allmänna råd: En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar
och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Nej nej nej, endast under den kalla årstiden..

Det är synd det för hästar har oftast större nytta av skydd på sommaren än på vintern...

Ser ofta stackars hästar som står mitt ute i en platt hage en stekhet sommardag utan minsta träd att skugga sig under.

jo jag vet vad lagen säger men undrade om det kommit in någon hastig ändring den senaste veckan.. sådant kommer inte ut så fort på internet tycker jag..

Ofta med ett tjockt täcke på också.

Sussie918 skrev:
Jag har bara hört att alla hagar ska innehålla skjul oavsett vad

Det har du nog fått rejält om bakfoten. Se dig omkring, inte 17 står det ett skjul i var o varannan hage, inte.

Däremot ska hästar som går ute mer än halva dygnet under icke betesperiod ha tillgång till ligghall.

Nya författningar läggs ut på nätet ungefär samtidigt som de skickas ut till berörda.
När det gäller förslag till ändringar är de ofta svåra att hitta.
PL

ja, kanske det, men när jag hade skjul till mina (har inte längre) så gick de inte in där när det var varmt, för där var varmare och luften stilla.. Men visst det beror naturligt vis på typ av skjul. Jag hade hellre sett en lag som reglerade att hästarna ska vara ute ex antal timmar per dag..

:( Min kompis har ute sina två d-ponnyer, sin shettis & russet hela vintern (i stort sätt) och de har inget skjul att gå in i ... :confused: ... Ska jag säga till henne att det är olagligt? Men däremot har de massor utav träd i hagen, fast det hjälper ju inte så mycket :(. Kan hon råka ut för böter eller hur är det med det??

/Felizhia :confused:

Så här står det, men hur det tillämpas har jag ingen aning om:

ANSVAR – PÅFÖLJD
Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot djurskyddslagen, de
föreskrifter som meddelats med stöd av lagen eller inte följer de förelägganden
eller förbud som meddelats av tillsynsmyndighet, kan dömas till
böter eller fängelse i högst två år.

Jag hade upplyst henne lite snällt faktiskt. Sen står det såhär:

Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger
dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.

Det är möjligt att djurskyddsinspektören i kommunen tycker hagen erbjuder ovanstående och då är det lugnt.

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 016
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 062
Senast: Lavinia
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 163
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar