ovanligt förlopp efter kastrering hanhund

Zartok

Trådstartare
När vi kastrerade vår omplaceringshane så har vi fått motsatt effekt av vad vissa verkar ha fått på sina hanhundar.
Hunden har blivit mycket piggare utomhus. den kutar omkring mer och är allmänt skogsbusig trots sin höga ålder. det var den inte rikigt innan.

Han har även behövt få större matransoner då han började gå ner i vikt efter kastreringen.

Finns det fler som har upplevt samma sak med sina kastrerade hanhundar?

Sv: ovanligt förlopp efter kastrering hanhund

Nej. Min blev opålitlig med andra hundar och tappade en del muskler och energi. Samt blev inkontinent

Han var dock över åtta år när han kastrerades på grund av prostataproblem.

Har en bekant som fick det så med sin hanhund.

Kan det inte ha att göra med att hunden nu inte är sysselsatt med att lukta efter tikar hela tiden? Att nu behöver den inte bry sig längre, så att säga, utan kan ägna sig åt att leka istället.

Kan vara så att hunden gått med prostataproblem utan att visa nåt och nu när han är kastrerad så har de problemen försvunnit.
Eller så har han helt enkelt tid att leka och busa när han inte behöver leta tjejer hela tiden.

Jag tycker många hanhundar blir busigare efter kastrering. Dom lägger energin på det istället för intresset för löptikar (dom som släpper det intresset vill säga....):)

Kastrering är inte likvärdigt med slö. Vad gäller den hund jag låtit kastrera (en tik) så blev ingen skillnad alls - hon fortsatte vara precis som vanligt, förutom sina hemska skendräktigheter då.

Kastrerade kan bli hur som helst. Piggare eller latare, mer busiga eller slöare. Vissa glömmer sin hanhundsilska, andra blir värre än tidigare. Vissa äter mer, andra mindre. Vissa blir tjockare även om de äter mindre, andra blir smalare trots att de äter mer. Är det en äldre hund så kan han bli piggare om han kanske har haft problem med prostata en tid utan att det har märkts. En äldre hund kan även tappa muskler. En väldigt ung hane kommer förmodligen aldrig att få full muskelmassa och kan förbli mer valp än vuxen i sitt beteende. Ett fåtal blir inkontinenta, går ständigt och droppar mer eller mindre utan att de själva märker det.

Det är nog inte helt ovanligt, jag känner en mops som också blev mycket mer alert efter kastrering.
Men så är det - vissa förändras mycket på ena eller andra eller tredje hållet, andra inte alls.

Min hanhund hade problem med prostatan och det tog lång tid innan vi förstod varför han blivit så gammal och tråkig när han blev vuxen. 5 år. Jag ville ha en livlig och glad hund men han blev jättetråkig när han växte upp. Problemet var inte att han blivit ''gammal'' utan med största sannolikhet smärta. Efter kastrering har han blivit ung på nytt, är glad och livlig och är en helt annan hund.

Prostatabekymmer verkar vara betydligt vanligare än man kan tro så de tär inte helt omöjligt att något sådant spökat på din utan att ge mer medicinska symtom. Min fick tillslut svårt att kissa och hade blod i urinen. Då fattade vi att nåt var galet!!! Innan bara lugn och ''lat''. Så de döljer rätt mycket.

Provade först med kemisk kastrering och symtomen försvann på några dagar. Blev pigg och glad men sen kom de tillbaka sakta men säkert och vi kastrerade. Så det verkar hjälpa fort om det är prostatan som krånglar.

Svar till alla: han har faktiskt fortsatt intressera sig för tikar och nu när vår tik löper så är han väldigt intresserad av henne. det där med prostatan låter lite mer troligt i vårt fall. han har även slutat småpinka överallt, men det är väl troligast hormonnedgången gissar jag på?

Kul att se att fler har positiva upplevelser om detta med kastrering.

Att intressera sig för tikar försvinner inte snipp snapp med en kastrering. Dessutom kan det vara ett inlärt beteende, dvs sitta mer i hjärnan än i kulorna också.
Tänk också på att en kastrerad hund kan para, så lämna inte honom ensam med tiken när hon löper.

Självfallet behöver det intresset ej försvinna. nu när tiken löper så att hon riktigt stinker så är han väldigt intresserad av att lukta på henne. dock så händer inte något mer, det är mer hon som är på honom. han kopplar inte et sista så att skriva. sen så är han bara på henne korta stunder och luktar, sen är han nöjd. hon kan vara rätt mycket på och invitera, men han bryr sig som inte. dock så ska vi ändå ha dom åtskiljda nu nästs vecka då hon höglöper och man aldrig kan vara helt säker ^^

När vi kastrerade vår omplaceringshane så har vi fått motsatt effekt av vad vissa verkar ha fått på sina hanhundar.
Hunden har blivit mycket piggare utomhus. den kutar omkring mer och är allmänt skogsbusig trots sin höga ålder. det var den inte rikigt innan.

Han har även behövt få större matransoner då han började gå ner i vikt efter kastreringen.

Finns det fler som har upplevt samma sak med sina kastrerade hanhundar?

Tror du haft lite fördomar och de helt enkelt inte uppfyllts - samt att din hund ju kan ha haft låggradiga problem med t ex prostata eller liknande som försvunnit.

Jag har kastrerat tre stycken. En åtta-nioåring pga testikeltumör, en fyraåring pga hanhundsaggressivitet (vi tränade bort det mesta, men det sista kastrerade jag för att få bukt med) och en åttamånaders bara för att.

INGEN av dem blev slö, de var lika pigga och energiska (dvs MYCKET) som innan. EN av dem blev lättfödd efter. De andra två blev ännu mera svårfödda än de var innan kastrering.

Har kastrerat en tik med, hon blev inte heller slö. Ingen av de tikar pappa kastrerat pga pyometra heller (vid 11, 9 resp 6 års ålder). Yngsta tiken blev piggare än på länge efter kastreringen, men det beror nog på att hon haft besvär från livmodern länge, långt innan det blev en akut pyo. En av tre som blivit lättfödda där med (den yngsta, hon gick upp 3 kg på en mån efter kastreringen och gick från kräsen och peta i maten till en glufs-glufs-kan-jag-få-mer efter ;))

Liknande trådar

Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 474
Senast: Heulwen
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 017
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka