Ovanligt avelsmål?

Sv: Ovanligt avelsmål?

jag är inte så insatt i hur dom andra avkommorna ser ut i storlek men mamman till tornesch avkomman är 164 cm.

Grängesberg - blir inte King Louie litet liten ? han är väl runt 160

Jo, kanske.. MEN jag skulle gilla kombinationen! ;)

Har sett en del IM hästar, många har förvisso varit alldeles lagom, dvs små..(jag är inte så stor)

Men de har inte på något sätt vart små att rida, rejäla hästar i mina ögon, lite ponnylika(kompakta) vilket jag avgudar.. :love: samt haft ett MYCKET bra temprament och hoppat hus!

En del av dom har legat runt 165-170, lite beroende på mammasidan.

En med fullblodsmamma, han är runt 170 hög
En annan med tysk mamma, hon är runt 165
Några av de mindre har haft Caracas, Dragon och Flamingo.
Dessa var strax under 160.

Gemensamt för alla jag träffat är att lynnet och arbetsviljan inte hade mer att önska, DET verkare komma från IM i och med att de har olika mödernestammar.

Irco Marco är Creme de la Creme i min värld.

Vill också rekomendera Nobel! Har en 1-årshingst efter honom som både är snygg, rör sig bra och har riktigt trevligt temperament! Han ser dessutom ut att bli stor, trots att mamman bara är 162 cm.

Alltså IM är en av de riktigt bästa det håller jag med om - men TS är ute efter en STOR häst och då tror jag att det är en alltför stor chansning att ta Irco Marco blod

Jo jag vet du gillar det som har Irco Marco i blodet! ;)
Och jag håller med, de är underbara! :love:
Jag kan mycket väl tänka mig att "riskera" att få en avkomma som blir lite mindre modell, då kan jag ju sälja den och göra någon annan lycklig att få en fin häst!
Jag har iofs tänkt att sälja första avkomman, men jag känner mig själv väl, lika bra att försöka gardera upp att det kan bli en avkomma som blir lagom stor att behålla! :p

Intressant! Har kollat på videon på Nobel som de har på hemsidan, enormt fin hingst! Och mer multitalang går ju knappast att hitta!

Grejen är ju att du inte behöver bestämma dig nu på en gång. Ha ögonen öppna och kolla runt. Vem vet, det kanske kommer någon jättefin importhingst eller nygodkänd hingst som du känner att du verkligen vill använda dig av?

Det är ju ett år kvar, så bestäm ingenting nu. Bara ha ögonen öppna och ta in all information du kan om de hingstar som du tycker är intressanta. Och man vet aldrig vad som händer. Sedan förra året har vi mist flera hingstar som ibland rekommenderades på Buke, tex Looping, Lancier och Advokat. Några andra har blivit sänkta till C eller satta på V-listan.

Det är ingen panik, du behöver inte bestämma dig på en gång.

Fast vare sig importhingst eller nygodkänd hingst är kanske att rekommendera till ett sto som inte haft föl förut, där man inte vet vad hon lämnar, och inte heller hur lätt hon har att bli dräktig?

Hur man ska avla för bäst resultat är en helt annan diskussion och det finns lika många åsikter som det finns uppfödare tror jag. Men om man tänker som dig så finns det väl massor med äldre fina hingstar som kan tänkas komma på import till Sverige där man vet det mesta om hingstens förvärvning? Och bara för att en hingst är nygodkänd innebär det heller inte att man inte vet någonting, alla nygodkända hingstar är inte 4-åringar. Var inte trångsynt!

Jo jag vet du gillar det som har Irco Marco i blodet! ;)
Och jag håller med, de är underbara! :love:
Jag kan mycket väl tänka mig att "riskera" att få en avkomma som blir lite mindre modell, då kan jag ju sälja den och göra någon annan lycklig att få en fin häst!

Precis..

Det var ju just det som var min plan.. :laugh:

Mina gubbar är ju till åren komna och det skulle smaka mumma med en liten trevlig träningskompis med IM blodet.. ;)

Jag tycker att du har ett klart och bra avelsmål. Hästar som kan gå upp till La-nivå vill man ska ha bra och stabilt temperament. Om du sedan får en häst som kan gå ännu högre så är ju det bara ett plus i kanten. Då kan ju denna hästen ta med dig upp i klasserna.

Mitt tips till dig är att välja en hingst med dokumenterat bra lynne och som har en exteriör som kompletterar ditt sto. En bra exteriör och framförallt bra ben är a och o på en tävlingshäst. Du bör sedan kolla på hingstar med bra hoppteknik.

Du ska välja en hingst som redan har det ditt sto redan har, som du vill bevara till fölet och du ska välja en hingst som har det ditt sto inte har, som du vill se hos fölet.

Lycka till med din avel och ett råd på vägen, ring gärna upp hingsthållaren och fråga om hur hingsten är och om de tror att den passar ditt sto och sök hemskt gärna upp ägare till avkommor efter hingstarna och fråga hur de är både i lynnet, till kroppen och till ridbarheten.

Tänkte på en sak till! Välj gärna en hingst med bra gångarter också för blir det ingen hoppstjärna så kan den ju bli en fin dressyrhäst. Lycka till med din avel.

Hur man ska avla för bäst resultat är en helt annan diskussion och det finns lika många åsikter som det finns uppfödare tror jag. Men om man tänker som dig så finns det väl massor med äldre fina hingstar som kan tänkas komma på import till Sverige där man vet det mesta om hingstens förvärvning? Och bara för att en hingst är nygodkänd innebär det heller inte att man inte vet någonting, alla nygodkända hingstar är inte 4-åringar. Var inte trångsynt!

Jag är inte trångsynt, men om man inte vet hur lätt stoet har att ta sig så är det kanske dumt att chansa med fryssperma eller dyr långväga transportsperma? Hur bra och beprövad hingsten än är. TS bor ju en bit upp i landet, så det blir ju ganska långa transporter från kontinenten.

Det stämmer att alla nygodkända hingstar inte är fyraåringar, men även om de är äldre är det många som inte varit i avel tidigare. Och då hjälper det ju inte om hingsten så är 18 år, har den inga avkommor sedan tidigare vet man ju ändå inte vad den lämnar. Visst kan det också importeras enstaka etablerade avelshingstar, men det tillkommer ju inte jättemånga sådana hingstar varje år.

Du får lägga in en beställning när min pålle ska vara mamma på heltid! :D
Köper du så vet jag ju att avkomman får det hur bra som helst också!

Tack för tipsen! :bow:

Vad jag märkt när vänner och bekanta ringt och frågat hingsthållarna om hingstar, det är att de blir väldigt väl bemötta och får fråga så mycket de vill. Och får vettiga svar också.

Just gångarter är något jag tittat på hos de hopphingstar jag varit intresserad av. Finns ju många hingstvisningar och sådant!

Nu har jag inte läst hela tråden ännu, (ska göra det strax) utan bara ditt första inlägg.
Jag tycker att du har ett sunt och tydligt avelsmål.:)

Så här har jag skrivit i en annan tråd som snuddar vid samma ämne:

"Det här kan jag hålla med om. Halvblodsaveln har under de senaste åren varit MYCKET prestationsinriktad ofta på bekostnad av exteriör och temperament. Resultatet blir hästar som passar ca 10% av marknaden ridbarhetsmässigt. Problemet är att när hästen inte har den förväntade kapaciteten så passar den inte för 90% av marknaden eftersom den är för svår temperament- och ridbarhetsmässigt. Det blir ju ohållbart i längden att producera en vara som inte passar marknaden. Kanske är det lite det vi ser nu med dumpade priser på halvblod som inte "passar in".
Kanske kan lösningen vara att dela upp halvblodsaveln i två delar, ungefär som man gjorde med kallbloden. En travhäst och en brukshäst. För det är ju trots allt två relativt olika avelsmål, elittävlingshäst och familje/hobbyhäst. Kanske skulle man ha ett bruksprov (för "hobbyavelshingstar") med mer tyngdpunkt på temperament, ridbarhet och exteriör och inte lika höga krav på gångarter och hoppning var och en för sig utan en jämnare nivå i båda diciplinerna. Som det är nu finns det tex gångartshingstar med treor och fyror på hoppningen.

Bara en tanke som dök upp medans jag skrev... kanke är det inte realistiskt.

Men jag tycker inte att problemet är så stort på ponny som det är på häst. Jag upplever att många seriösa uppfödare av ponny är noga med temperamentet just för att kunden är ett barn. Fast det är klart, det kan inte nog poängteras. Det vore synd om ponnyaveln hamnar där halvblodsavlen är i dag."

Kanske behövs en "Avelsförening för Svensk sporthäst" där man avlar på temperament och ridbarhet för att tillgodose den största delen av marknaden - fritids/hobbyryttarna.

Jag tycker att det du skriver är intressant, även om jag inte alls håller med. Rasbeskrivningen av en svensk varmblodshäst är att den ska matchas för eliten. Sen kommer givetvis inte alla hästar dit, men det är målet. Givetvis finns en stor marknad där amatörer och hobbyryttare finns och det är knappast så att det är brist på hästar som är trevliga.

Jag tror inte att temperamentet är så dåliga på svenska hästar som du får det att verka. Däremot är jag helt övertygad om att unghästutbildningen är undermålig och därför är hästarna inte så uppfostrade som de ska. Det daltas för mycket med unghästarna. Är man rädd och nervös som ryttare ska man inte hålla på med utbildning av unghästar. Jag vet inte hur ofta jag har hört personer säga att de är hopprädda så de utbildar unghästar istället. :crazy:

Men jag tycker inte att problemet är så stort på ponny som det är på häst. Jag upplever att många seriösa uppfödare av ponny är noga med temperamentet just för att kunden är ett barn. Fast det är klart, det kan inte nog poängteras. Det vore synd om ponnyaveln hamnar där halvblodsavlen är i dag." [/I]
Detta fick mig att reagera riktigt ordentligt dock. När red du en b-ponny som går MSV sist? Eller när red du en d-ponny som tävlar MSV?

Det är knappast så att en liten vuxen duktig ryttare hade tagit runt b-ponnyerna som tävlar i eliten runt samma banor. Vi vuxna rider på ett helt annat sätt än barn och ponnyerna har ofta jättedåliga temperament i ridningen, men ungarna hänger med i alla fall och fixar ponnyernas galenhet trots allt. Hade en en häst på 175 cm uppfört sig som dessa heta b-ponnyer gör hade endast bara ett fåtal personer satt sig på den hästen, och det hade inte varit några mesproppar, det är en sak som är säker.

Så heta och så stressade som många ponnyer är hade vi aldrig tillåtit aveln att bli inom varmblod och sporthästar.

om man inte vet hur lätt stoet har att ta sig så är det kanske dumt att chansa med fryssperma eller dyr långväga transportsperma?
Så istället tycker du att man ska ta en billig hingst för att lära känna stoet? Vad ska man göra med de första 3-4 fölen då ? De var ju bara provföl för att lära känna sitt sto. Det vet vi ju alla att föl efter halvbra föräldrar säljer halvbra också. De är rena förlustaffärer!

Då är det väl bättre att chansa med en dyrare hingst och ha en avkomma som är värd någonting när den kommer ut. Det är sällan ston aldrig tar sig så man har förlorat hela beloppet. Speciellt inte första gångare.

Jag förlorar dessutom hellre 10.000:- i början av säsongen än jag förlorar ett och ett halvt års jobb och förväntningar och sen 10.000:- på försäljningspriset!!

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 318
Avel Funderar lite på ovan nämnda hingstar, och stammen i stort. Har en medryttarhäst som är E: Acacio (Acagion) och UE: Robin Z. Han är...
Svar
5
· Visningar
1 713
Avel Antar att ni får liknande trådar postade här på avel stup i ett men bara för att det är så kul så får ni en till! Jag ska inte...
Svar
2
· Visningar
932
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka