Ovanligt avelsmål?

Sv: Ovanligt avelsmål?

Jag har också hört det resonemanget att det "finns många sådana". Men varför har då tex ridskolor så svårt att hitta lektionshästar? ;)
Dessutom har ju du och jag upptäckt att väldigt många vill ha hästar som din och min häst. Min pålle är ingen stjärna, men en enormt mysig hobbyhäst att ha kul med på småtävlingar! Och Hubertusjakter!

Min pålle kanske kunde varit en stjärna, ingen vet, men hennes förra ägare vågade inte ens rida ut i skogen på henne (och där bodde hon från föl till 9 år) så hon är ganska miljöskadad... Men jag har hoppat 140 på henne och ridit både långritter, hubertusjakt och luciakortege på "galningen", så hade hon inte haft en sned start kanske hon hade blivit en superhäst, vem vet?
Men lite nervig är hon, sist blev valet för mig Aerline H, nu blir det Nobel och då har vi nog ungefär samma mål- grön mor där man inte vill gambla och ha nån galning...

Jag tycker inte alls att du har ett tokigt avelsmål! Stoet är uppenbarligen kapabel och besitter ett gott temprament (och, antar jag, med god exteriör). Tar du bara en hingst med samma fördelar så borde det titta ut en trevligt fölunge!

För mig är tempramentet det absolut viktigaste, sedan vill jag givetvis ha en så kapabel häst som möjligt (dressyrmässigt). Jag har sett ytterst snygga, kapabla hästar med låg ridbarhet och skarpt temprament och då spelar det ingen större roll hur kapabla de är. Man (eller rättare sagt JAG) kommer inte åt det ändå och att man skullle få sålt till en svårklassryttare är inte något att räkna med.

Calido har jag inte sett. Ska kolla på honom, tack för tipset!
Ger han lite storlek på avkomman? En hingst jag tycker är helt underbar är For Feeling, men jag har märkt att han verkar ge smått och ädelt och därför tvingas välja bort honom.

Gud så fin!

Hur är det med Felicianos fertilitet? Han börjar ju bli några år väl?

Jag bor ju i Örebro län, och en av våra seminstationer (törs väl inte skriva ut vilken, då ryker väl tråden) är bara ett par mil ifrån mig.
Ägarna är ju grymt kunniga där, jag och en kompis var på besök för något år sedan och pratade avel och hingstar i allmänhet, jag ägde inte ens ett sto då, men stuteriägaren pratade ändå hingstar med mig, helt otroligt bussigt!

Men i allafall, h*n sa då att två hingstar som användes alldeles för lite i svensk avel var Cornetto och Feliciano. För de hingstarna ansåg han var enormt säkra förvärvare för det h*n kallade juniorhästar, bussiga kusar som bara var att tuffa på med och som gjorde det de skulle. Och h*n är ju faktiskt expert! Sägas ska att Feliciano ju inte är en hingst på deras station, så det var ju ingen kamoflerad reklam!

Cortez är jag tveksam till eftersom min förra häst var e: Leuthen - Cortez, och jag får hicka bara jag tänker på den hästen! Och väldigt många kunniga "skyllde" hans temperament på Cortez...

Jag har också hört det resonemanget att det "finns många sådana". Men varför har då tex ridskolor så svårt att hitta lektionshästar? ;)
Dessutom har ju du och jag upptäckt att väldigt många vill ha hästar som din och min häst. Min pålle är ingen stjärna, men en enormt mysig hobbyhäst att ha kul med på småtävlingar! Och Hubertusjakter!

Tror att största anledningen till att ridskolorna har svårt att hitta hästar är att folk börjat inse att det är ett värde i den trevliga familjehästen också, inte bara tävlingshästarna med enorm kapacitet. Och då har inte ridskolorna längre tillräckligt bra ekonomi för att betala för våra svenskuppföda hästar, utan får gå utomlands där ridsporten fortfarande inte är en sport för alla på samma sätt, och dom trevliga familjehästen slumpas fortfarande bort till alldeles för låga priser jämfört med vad den är värd.

Tilllägg:
Jag tror faktiskt att de flesta av tävlingshästarna vi har i dag hade fungerat som hobbyhästar med rätt utbildning och hästhållning, även om det finns vissa få blodslinjer som inte är något bra val till en hobbyryttare.
Jag tror inte det är hästmaterialet vi brister på idag, utan utbildningen av dom istället.

/Camilla

Ja så kan det ju mkt väl vara!

Och på ditt "tillägg" måste jag efter att ha tänkt efter lite säga att jag håller med! Tänkte tex på hästarna där jag har ridlektioner. Pga ålder så går de inte så ofta lektion, men de två absolut tryggaste hästarna (i en skara på kanonlektionshästar) är två gamla tävlingshästar som gått svår hoppning respektive 1,40 med mkt bra resultat. Så enormt bra i skallen! :bow:

Men hur eller vart brister det i utbildningen tro? Intressant diskussion!

Ja han ger storlek ! Och trevligt temperament verkar det som också !

Den avkomma jag känner på riktigt nära håll är en hingst han är +170 (173-175 kanske). Helt extremt trevlig i skallen. Ridbar som få(min då 12 åriga dotter har utan problem kunnat rida på honom). Långa ben, men ändå med massa.

Det finns fryst kvar efter en mycket snäll hingst med bra exteriös därtill: Nactus.

Men jag tror att Kopparberskan helst vill ha en hoppbetonad hingst. Tveksamt om Nactus är det.

Vill du ha bra storlek så var försiktig med Fille, han ligger på ett par cm minus på blupen på storlek och det händer att man ser avkommor som ligger på under 160 fast stoet annars inte lämnat smått.

I allafall har jag börjat fundera på vad mitt avelsmål är. Och kommit fram till något jag faktiskt inte hört någon säga att de avlar med de målen.
Så nu måste jag "kolla vad Buke tycker".

Jag har ett halvblod, kommer betäcka henne med en hopphingst då hoppning är "min grej". Stoet har tävlat upp tom 1,30 hopp, och är i övrigt lämplig för avel, bla har hon enormt bra temperament.
Så mitt primära avelsmål är en avkomma som har så bra temperament som möjligt! Skit samma om det "bara" blir en häst som går lätt klass (tom 1,20 hopp och LA dressyr), bara den blir till glädje för mig eller någon annan "gräsrot" med samma "smak" som mig. Blir hästen en ny Butterfly Flip är det en "bieffekt", inget jag kommer sträva efter.
Något annat jag vill ha på avkomman är lite storlek, för behåller jag den måste jag ha en häst på runt 170, jag är lång!

Galet resonemang?
Eller tips på passande hingstar med mitt avelsmål?

Låter lite som mitt resonemang. Jag har avlat mot hopp-hållet också (använt hopphingstar till hoppston), men det för mig allra viktigaste har varit att få en frisk, trevlig individ med trevligt temperament och utan några stora exteriöra avvikelser. Om de sedan blir skogsmullehästar eller tävlingshästar, och i så fall vilken nivå, det känns mindre viktigt. Om de sedan "råkar" bli supertalanger inom någon gren så ser jag det bara som en bonus. som uppfödare (för själv skulle jag inte lyckas ta dem dit :D)

Har du kollat något på Jaguar Mail? Lasandos?

Jag tycker även att Common Sense är en intressant hingst, men iom att han är ung så vet man ju ingenting om hans nedärvning.

Hur kan man få reda på temprament och lynne hos hingsten? Allt annat står ju oftast, men inte hur hingsten är...

Någon annan nämnde Nobel och det gör jag också. trevlig allround hingst som ger bra temperament.

Jag vill också slå ett slag för Camaro M. Har +4 i storlek på blupen, trevlig exteriör, toppar blupen inom hopp och har ett väldigt trevligt temperament. Och jag vet att man inte ska avla på färg, men chans på skimmel är alltid lite roligare än vanlig brun. :) Jag väntar själv ett föl efter honom i år, du är välkommen att komma och titta på den när den kommer ifall du vill. Mitt sto står bara 7 mil från Örebro, och det är E18 nästan in i boxdörren. :)

man ringer och frågar :idea:

Men vilken hingstägare skulle säga att deras hingst lämnar svårt/dåligt temperament? Det är ju bara att titta här på Buke hur provocerade folk blir om det skrivs något negativt alls om någon hingsts temperament, och då är det inte ens hingstägaren.

TS: King Louie kanske kunde vara något att titta på också?

Nactus var multitalang. Bruksprovsetta -92. Som jag fattade det så var temperamentet viktigast - och där är han ett mycket bra val.

Fast det är ju för all del 17 år sen, aveln har ju gått framåt sen dess. Och även om han själv hoppade bra så nedärver han det inte - med ett hoppblup på 75 och med 20 avkommor som tävlat i hoppning av sammanlagt 406 avkommor (de flesta gott och väl i tävlingsålder) så är det väl inte riktigt en hingst man kan rekommendera för hoppavel?

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 318
Avel Funderar lite på ovan nämnda hingstar, och stammen i stort. Har en medryttarhäst som är E: Acacio (Acagion) och UE: Robin Z. Han är...
Svar
5
· Visningar
1 713
Avel Antar att ni får liknande trådar postade här på avel stup i ett men bara för att det är så kul så får ni en till! Jag ska inte...
Svar
2
· Visningar
932
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka