Ovanligt avelsmål?

Sv: Ovanligt avelsmål?

Men vilken hingstägare skulle säga att deras hingst lämnar svårt/dåligt temperament? Det är ju bara att titta här på Buke hur provocerade folk blir om det skrivs något negativt alls om någon hingsts temperament, och då är det inte ens hingstägaren.

TS: King Louie kanske kunde vara något att titta på också?

Man ringer inte hingstägaren, man ringer någon annan som har med hingsten att göra men som inte har ekonomiskt intresse i att hingsten används i avel. Exempelvis ryttare

Så mitt primära avelsmål är en avkomma som har så bra temperament som möjligt! Skit samma om det "bara" blir en häst som går lätt klass (tom 1,20 hopp och LA dressyr), bara den blir till glädje för mig eller någon annan "gräsrot" med samma "smak" som mig. Blir hästen en ny Butterfly Flip är det en "bieffekt", inget jag kommer sträva efter.
Något annat jag vill ha på avkomman är lite storlek, för behåller jag den måste jag ha en häst på runt 170, jag är lång!

Galet resonemang?
Eller tips på passande hingstar med mitt avelsmål?

Det var ovanstående som fick mig att rekommendera Nactus.

Fast det är ju för all del 17 år sen, aveln har ju gått framåt sen dess. Och även om han själv hoppade bra så nedärver han det inte - med ett hoppblup på 75 och med 20 avkommor som tävlat i hoppning av sammanlagt 406 avkommor (de flesta gott och väl i tävlingsålder) så är det väl inte riktigt en hingst man kan rekommendera för hoppavel?

Jag tolkade inte ovanstående som att TS i första hand vill bedriva hoppavel. Bruksprovsetta betyder sannolikt att det inte är en av de sämsta hingstarna, eller är jag felinformerad?

Det är nog inget fel på Nactus (fast den enda avkomman jag har träffat är ganska svår i skallen), men en annan aspekt är ju att stoet är ett maidensto som är litet äldre och till dem brukar man völ inte rekommendera fryst ?

Jag tror på Calido eller ngn av hans söner.

Det är nog inget fel på Nactus (fast den enda avkomman jag har träffat är ganska svår i skallen), men en annan aspekt är ju att stoet är ett maidensto som är litet äldre och till dem brukar man völ inte rekommendera fryst ?

Jag tror på Calido eller ngn av hans söner.

Det är säkert ett argument. Jag bara svarar på inledningsfrågan.

De jag har träffat - och fött upp - är väldigt trevliga. Har en 14-åring i stallet av egen produktion och snällare, bussigare och keligare häst är svår att hitta.

Det var ovanstående som fick mig att rekommendera Nactus.

Jag tolkade inte ovanstående som att TS i första hand vill bedriva hoppavel. Bruksprovsetta betyder sannolikt att det inte är en av de sämsta hingstarna, eller är jag felinformerad?

Ja, eftersom information som tillkommit efter hans godkännande i form av avkommeresultat visar att han är en av de sämre hingstarna för hoppavel. Hans avkommor blir sämre än genomsnittet på att hoppa.

Om du läser hela inlägget du citerar skriver Kopparberg också "kommer betäcka henne med en hopphingst då hoppning är "min grej""

Vilket jag tolkar (inte alltför långsökt, tror jag) som att hon vill ha just en hopphingst.

Man ringer inte hingstägaren, man ringer någon annan som har med hingsten att göra men som inte har ekonomiskt intresse i att hingsten används i avel. Exempelvis ryttare

Fast ryttaren, som har ett samarbete med hingstägaren eller rent av får betalt för att rida den, har väl all anledning i världen att tal väl om hingsten? Vilken hingstägare skulle bli glad på en ryttare som h*n får höra talar illa om hingsten man lånat ut?

Kollade lite på Calido när jag kom hem igår. Upptäckte en hingst e: honom som jag faktiskt kollat på, Odermus! Gillade honom redan på bild, sedan såg jag honom på Flyinges "turné". Gillade det jag såg utom traven, han hade inte mycket till trav!

Bra Calido ger storlek! Skulle jag behålla avkomman behöver jag storlek!

Är det så? Tack för tipset!
Jag vet två helsyskon e: Feliciano, den ena är drygt 160 och rätt lätt i typen, den andra är drygt 175 och världens "biff"! Men jag hade ju ingen aning om vilken av de två som var "standard" och vilken som var "ovanlig".

Ang ovanligt avelsmål...eh nej det tycker jag inte. Mitt va samma. Och jag betäckte ett betydligt mer medelmåttigt sto än ditt o fick en fin fölunge som rör sej bra o hoppar kalas. Hoppas att det visar sej på 3års nu åxå.
Han är efter Cornetto. Märren e liten o han blir gigantisk. vi snackar 175 iaf. Så lilla jag har fått en stor pålle.

O angående att det är smittsamt med för så håller jag bara med. Betäckning nästa år igen. Måste hitta en lämplig hingst bara.
Där letar jag samma som du. Hopphingst med gång o exteriör. Men jag vill inte ha nån mer häst över 170.;)

Lasandos vill jag inte ha, vill inte ha Landlordblodet, anser det är kanonhästar men för svåra.

Jaguar Mail har jag kollat på, men av någon anledning är det något som inte tilltalar mig med honom?! :confused:

Alligator Fontaine har varit lite intressant också, men då har jag tänkt att det kanske blir för mkt fullblod och en för lätt häst för mig som har lååånga ben?

Ja det vore verkligen kul att kolla på din avkomma! I mitt fall är det inte bara chans på skimmel med Camaro M, det KOMMER i så fall bli skimmel! Mitt sto är bilden på min avatar. ;)
Kan gissa vart din häst bor, gissar jag rätt har jag tom en kompis i de krokarna!

Nobel kanske?
Eller Niveau? Han sägs vara supertrevlig och ha helt ok gångarter utöver hopptalang:)

Helt klart är temperamentet viktigt! Och att det är multitalang eller hopphingst. Men fryst sperma brukar man väl avråda att använda på förstgångsston? Och mitt sto har aldrig haft föl.

Om du inte var rädd för Cortezblodet så kanske också Chess kan vara en hingst att titta extra på?

King Louie är väl den e: Irco Marco? Jag tittade direkt på honom, kollade videon när han hoppade och blev mkt imponerad!
Men sedan såg jag att han ju bara är runt 160 cm hög! :(

Blir kul att se hur din nästa avkomma blir! Är du också och kollar på hingstvisningar? Enormt givande att göra det, i allafall jag ändrar ofta uppfattning om hingsten när jag ser den live!

Jag svarar på ställda frågor och skulle aldrig ens komma på tanken att ge dig hingstrekommendationer, så du kan väl sluta hacka på mig?

Fast att det blir en skimmel kan du inte vara 100 på - då både Camaro och din kan vara sk heterozygoter för skimmel.

Camaro M är ju för övrigt också efter Calido. Sedan har du Cagancho (som jag gillar bäst av Calido-sönerna) och Odermus R som har ett alldeles fantastiskt möderne.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 318
Avel Funderar lite på ovan nämnda hingstar, och stammen i stort. Har en medryttarhäst som är E: Acacio (Acagion) och UE: Robin Z. Han är...
Svar
5
· Visningar
1 713
Avel Antar att ni får liknande trådar postade här på avel stup i ett men bara för att det är så kul så får ni en till! Jag ska inte...
Svar
2
· Visningar
932
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka