Ovanligt avelsmål?

Sv: Ovanligt avelsmål?

Men jag skulle bli jätteförvånad om det kom en fölunge med annan färg än skimmel om jag betäckte med en vit hingst! Men jag vet ju att det är möjligt! Det enda omöjliga om jag fattat det rätt är att två fuxar får får annat än ett fuxföl?

Skimmelanlagen som gjort min häst vit måste komma från mamman. Har för mig att både Drosselbart och Jirko är bruna.

Färgen kvittar för mig, det enda jag inte vill ha på en stor häst är rödskimmel, det är en ponnyfärg för mig!

Cagancho har jag missat? Ska hem och titta i hingstkalendern!

Nobel har jag dålig koll på, ska kolla honom! Tack!

Min absoluta favvohingst mycket pga av skallen och att han är multtalang samt lämnar bra storlek. Du hittar bilder på ett gäng av mina Nobel-uppfödningar på min hemsida. Har precis fått vårt åttonde Nobelföl.

Du kommer inte att få en rödskimmel om du betäcker med Calido, Camaro eller Odermus - det kan jag lova dig

Här på gården fanns en vit märr som fick 3 helsyskon alla med skimmelpappa. De två första var skimlar och sen kom en brun. Alla blev mycket förvånade ! Men så kan det gå.

NU skall vi inte traggla om färger.

Lycka till med ditt val !

Har inte hunnit iväg på några visningar i år. Det har krockat med skolan o mina dressyrträningar o fan o hans moster. :p Jag ska ju iofs inte betäcka förän nästa år så d e ingen panik, men kul o kolla runt lite iaf.

Jag har haft Niveau i tankarna o Lambourghini (som visserligen är en gångartshingst...eller? Men han hoppar bra iaf) New Balance har åxå varit ett alternativ. Eg letar jag efter en fullblodshingst eftersom jag vill ha en fälttävlanshäst, men hittar ingen som passar mitt sto:cry: Så det får nog bli ett halvblod med hög fullblodsprocent.

Jag har åxå varit inne på att betäcka om med ungefär samma stam som den jag redan har o då blir valet Contendro.

Det låter ju som val jag också skulle kunna göra! Om jag kollat upp förväntad storlek som hingsten brukar ge. ;)

Angående storlek så låg Colmar bra till ur den synpunkten också. Han är 175 cm hög men rör sig hur lätt och smidigt som helst, och verkar enormt lättmanövrerad. Det känns som ett val jag skulle kunna göra, var jätteimponerad av honom på Flyinges hingstvisning!

New Balance skulle jag inte välja, men det beror på att den enda avkomman jag sett är en sjujäkla bra häst, men den har ett mer än knepigt temperament att hantera!

En bekant i våra trakter har en grymt fin 4-årig valack e: Szopul (stavning?) som du säkert sett! Och han verkar bli i den storlek du vill ha. Om det kan vara något för dig att titta närmare på?

Senast ändrad:

Men att Odermus räknas som ett "gott temperamentsval" gläder mig, han är en av dem jag kollat på!

Åh vad fina alla Nobelavkommor var! :love:
Kan säga att jag är övertygad, ska absolut kolla närmare på honom!

King Louie är väl den e: Irco Marco? Jag tittade direkt på honom, kollade videon när han hoppade och blev mkt imponerad!
Men sedan såg jag att han ju bara är runt 160 cm hög! :(

Ja, precis, det är han. Men du har helt rätt, tänkte inte på att han är så liten.

Camaro som nån var inne på lämnar stort, så det borde ju bli rätt i alla fall. De jag har sett har varit stora, snygga, hoppat bra och rört sig ganska bra. Och haft en duktig beridare på ryggen som kunnat ta fram allt det där.

Ja det vore verkligen kul att kolla på din avkomma! I mitt fall är det inte bara chans på skimmel med Camaro M, det KOMMER i så fall bli skimmel! Mitt sto är bilden på min avatar. ;)
Kan gissa vart din häst bor, gissar jag rätt har jag tom en kompis i de krokarna!
Hon står i Väse, men Camaro-ungen kommer inte förren i början på juni och då har du redan hunnit betäcka kanske?

Men du är givetvis hjärtligt välkommen i alla fall!

Totalt OT

I Väse i Värmland ?

(orten medd Sveriges mest legendariska barnpizzor i så fall)

Grängesberg - blir inte King Louie litet liten ? han är väl runt 160

4-åringen efter Szkopul har jag sett, och ja jag har sneglat lite på den hingsten.
Knepigt temperament är eg inget som skrämmer mej. Jag har haft en del av den varan...Hårda hästar om man säger så. Övernervösa kan jag däremot vara utan. Märren e ju lugn som en filbunke så jag är inte så oroad.

Ja så kan det ju mkt väl vara!

Och på ditt "tillägg" måste jag efter att ha tänkt efter lite säga att jag håller med! Tänkte tex på hästarna där jag har ridlektioner. Pga ålder så går de inte så ofta lektion, men de två absolut tryggaste hästarna (i en skara på kanonlektionshästar) är två gamla tävlingshästar som gått svår hoppning respektive 1,40 med mkt bra resultat. Så enormt bra i skallen! :bow:

Men hur eller vart brister det i utbildningen tro? Intressant diskussion!

Jag tror mycket brister redan med unghästhanteringen för folk tycker att dom har sina "små" bebisar som inte får lära sig att vissa saker är det bara att göra oavsett vad dom tycker och tänker om det, för tyvärr är ingenting som inom en snar framtid kommer väga ca 600 kilo någon bebis.

Tror du hade kunnat tycka om Tornesh avkommorna. Dom flesta jag sett har varit väldigt stabila i huvudet men ändå med energi så att det blir roligt att rida. Kanske kan även Last Liberty vara intressant men om jag inte minns fel så har han Land lord-blodet som du inte ville ha. Men båda ska ge både bra temperament, typ med både hoppkapacitet och bra gångarter.

/Camilla

Stallägaren där jag förut var inackorderad har en avkomma e: Tornesch. Har tyvärr inte sett den sedan den var föl, den bor på annan ort med lekkamrater. Men den var enormt fin som föl!

Har sett honom både på bild och tävling, han är verkligen tilltalande!

Men är inte Tornesch också väldigt liten?

Inte jätteliten, 164 cm - men han har hög manke, så han kan nog se mindre ut. Däremot lämnar han inte litet, avkommorna hittills har blivit nästan 2 cm högre än genomsnittshalvblodet.

Stallägaren där jag förut var inackorderad har en avkomma e: Tornesch. Har tyvärr inte sett den sedan den var föl, den bor på annan ort med lekkamrater. Men den var enormt fin som föl!

Har sett honom både på bild och tävling, han är verkligen tilltalande!

Men är inte Tornesch också väldigt liten?

vi har en Tornesch avkomma i stallet som är ett år nu,helt underbart vacker och rör sig otroligt fint. bra psyke och hitills inte rädd för någonting,hon kommer bli runt 168.
sen har vi en tornesch avkomma i magen som beräknas om en månad.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 318
Avel Funderar lite på ovan nämnda hingstar, och stammen i stort. Har en medryttarhäst som är E: Acacio (Acagion) och UE: Robin Z. Han är...
Svar
5
· Visningar
1 713
Avel Antar att ni får liknande trådar postade här på avel stup i ett men bara för att det är så kul så får ni en till! Jag ska inte...
Svar
2
· Visningar
932
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka