Ovanligt avelsmål?

kopparberg

Trådstartare
Jag tänker betäcka mitt sto. Har ju frågat en del här på Buke då jag aldrig fött upp någon häst. Har unghästvana, ridvana och "allt sådant där", men avel är nytt för mig.
Kollar ju på hingstar för fullt, är verkligen jättejättejättekul! :laugh:

I allafall har jag börjat fundera på vad mitt avelsmål är. Och kommit fram till något jag faktiskt inte hört någon säga att de avlar med de målen.
Så nu måste jag "kolla vad Buke tycker".

Jag har ett halvblod, kommer betäcka henne med en hopphingst då hoppning är "min grej". Stoet har tävlat upp tom 1,30 hopp, och är i övrigt lämplig för avel, bla har hon enormt bra temperament.
Så mitt primära avelsmål är en avkomma som har så bra temperament som möjligt! Skit samma om det "bara" blir en häst som går lätt klass (tom 1,20 hopp och LA dressyr), bara den blir till glädje för mig eller någon annan "gräsrot" med samma "smak" som mig. Blir hästen en ny Butterfly Flip är det en "bieffekt", inget jag kommer sträva efter.
Något annat jag vill ha på avkomman är lite storlek, för behåller jag den måste jag ha en häst på runt 170, jag är lång!

Galet resonemang?
Eller tips på passande hingstar med mitt avelsmål?

Sv: Ovanligt avelsmål?

Quite Easy kanske? ^^
Har en liten hingst här som är helt super (e. Quite Easy), mums :love:

Jag tycker inte alls att ditt resonemang är galet på något vis. Du vet vad du gör och vad du vill ha. Dessutom "tillverkar" du någonting andra vill ha och som det finns ett marknadsvärde i.

Men det är svårt att ge tips på hingstar när du inte skriver stammen på ditt sto. :)

Jag tänker lite som dig. Jag har ett sto som är en sån där häst som "alla" vill ha, hon hoppar allt som ställs framför henne, så därför vill jag fortsätta jobba på det och få fram en trevlig individ som jag eller ngn annan kan ha roligt med, träna och blir den riktigt bra så grattis.

Vet att många tycker att såna hästar finns det gott om och varför avla med de målen, men varför försöka få fram en Baloubet varje gång? 90% av ryttarna kan ändå inte rida dem... De flesta vill ha en trevlig häst att kunna tävla max 130 med och sen kunna rida HUbertusjakt och starta nån klass dressyr.

För mig låter det väldigt vettigt, framförallt som avelsnybörjare. En häst med riktigt bra temperament går alltid att sälja, och framförallt har en mycket större potentiell marknad än en sån man måste vara proffs för att kunna rida, alternativt få betalt för att vilja sätta sig på.

Att satsa på ett temperament som bara elitryttare klarar av är för mig en mycket större gambling - för om inte kapaciteten räcker till kommer ingen vilja ha den. Har den däremot sämre kapacitet men är snäll och okomplicerad så finns det alltid en marknad, om den så bara kan kravla sig över 1 m.

Jag tycker du resonerar vettigt.

Ser jag till mig själv så är mitt mål att få fram hästar med stabilt, bra psyke och hög ridbarhet.
Jag vill att de är tåliga med bra ben och fötter.

En sådan häst funkar för de flesta. Trots allt så rider vi ganska medelmåttigt i Sverige. Alla behöver inte (eller ens klarar av) Grand Prix hästar.

//Waern

Jag tycker att du tänker rätt men ändå fel, för mig är helheten det viktigaste hos hästen. Att ha som avelsmål att hästen ska vara bra i temperament kan få en att förbise andra viktiga faktorer så som hälsa, fysik och liknande men om man då bara avlar för ren prestation så kan man få en häst som håller för 20 år av elit ridning men som mentalt är bottenskrapet.
Man ska ju ändå ta och avla på individer som är friska både i kropp och själ tycker jag. :)

(Fast sedan förstår jag ju att du också utgår från en frisk häst också men det var bara en allmänt inlägg- jag gillar inte riktigt att man endast utgår från en sak utan avelsmålen som en uppfödare ska ha är att djuret kan utföra det den är ämnad att göra utan hinder på grund av mentala eller fysiska svårigheter. Djur fungerar bäst om man ser till helheten än om man ser till specifika egenskaper.)

Quite Easy är en av dem jag aldrig kommer att betäcka med.
En fantastisk hingst som ger fantastiska avkommor tycker jag. Men avkommor som är alldeles för svåra för mig! För samtliga avkommor efter honom jag sett är enorma hoppbegåvningar men med MYCKET "spring i benen"! De har ett tufft temperament och är mycket OVAN jord eller hur man säger. Så har alla Quite Easyavkommor jag sett utom en varit, den var begåvad och skitsnäll.

Men jag håller med, det är underbara hästar! Men inte för gräsroten mig! ;)

Mitt sto är en Brandenburger. Stor fördel att jag kan betäcka med vilken hingst som helst i stort sett!
Hon är e: Drosselbart - Jirko och stamboksförd i Brandenburgerförbundet.

Vet att många tycker att såna hästar finns det gott om och varför avla med de målen, men varför försöka få fram en Baloubet varje gång? 90% av ryttarna kan ändå inte rida dem... De flesta vill ha en trevlig häst att kunna tävla max 130 med och sen kunna rida HUbertusjakt och starta nån klass dressyr.

Jag har också hört det resonemanget att det "finns många sådana". Men varför har då tex ridskolor så svårt att hitta lektionshästar? ;)
Dessutom har ju du och jag upptäckt att väldigt många vill ha hästar som din och min häst. Min pålle är ingen stjärna, men en enormt mysig hobbyhäst att ha kul med på småtävlingar! Och Hubertusjakter!

Att satsa på ett temperament som bara elitryttare klarar av är för mig en mycket större gambling - för om inte kapaciteten räcker till kommer ingen vilja ha den. Har den däremot sämre kapacitet men är snäll och okomplicerad så finns det alltid en marknad, om den så bara kan kravla sig över 1 m.

Och den krassa sanningen är ju att det är få hästar som blir drömhästen Mynta eller Maddick! Oavsett stam så är ju stora flertalet medelmåttor som aldrig kommer vara nära svår klass.

Dessutom har ju jag inga ekonomiska krav på vinst (lön) när jag ska sälja min avkomma, så jag behöver ju inte satsa på elitavkomma för att det ska behöva gå ihop eller något.

Du har helt rätt! Och jag anser frisk och sund häst är en självklarhet! Gnisslar tänder när folk betäcker ston som inte ens håller för inridning! Anser att det faktiskt strider mot djurskyddslagen!

Mitt sto är "helröntgad" innan jag köpte henne och man ser på tävlingsstatistiken att hon inte varit skadad i någon större omfattning. Hon är också helt ok exteriört. Har "småfel" som lite kort hals, men är korrekt i benen och "annat viktigt". Såg fö en Brandenburgerhingst (Quarterback) som jag också tyckte hade lite kort hals. Rastypiskt för Brandenburger?!

Köpte min gammelpålle -89 när han var 7 år. Han var lååångt ifrån någon stjärna, vi tävlade tom 1,20 (kom runt med som bäst något nedslag, han gick på sin maxkapacitet) och med placeringar mest i 1,00 och någon enstaka i 1,10. Tävlade dressyr med placering tom LB. Inga sensationer alltså! ;)
MEN! Hästen reds för fullt tills han var 25 år! Tjugofem bast gammal började han bli skruttig och sprutades i leder för första gången i sitt liv. Hann med ett år som promenadhäst innan han dog i kolik (möjligen tumör) 26 år gammal.
Så jag har krav på hållbarhet jag! :angel:

Hingstens exteriörpoäng är också något jag tittar på. Känns trist att betäcka med en hingst som är klass II exteriört! När det finns klass I hingstar!

..Hingstens exteriörpoäng är också något jag tittar på. Känns trist att betäcka med en hingst som är klass II exteriört! När det finns klass I hingstar!

Då borde ditt avelsmål vara en ganska snygg och sund hoppstammad multitalang(allroundhäst) med stabilt och milt temperament?

Där röstar jag på Feliciano :)
/U

Feliciano har varit en kandidat. Har inte sett så många avkommor efter honom, men en del jag sett har tyvärr varit lite väl tråkiga eller hur man säger?! Bussiga och ursnälla individer, men med lite tråkiga saker som träben (ojdå, rev jag för femtioelfte gången?!) eller rätt lata.

Feliciano har ju bra exteriörpoäng såg jag! Har sneglat lite på Fetcher N just för att få med lite Feliciano. Men backar på Cortez.
Hip Hop har jag likaså kollat på, men de verkar bli lite små?

Men den är ju efter Cortez och om jag känner TS rätt vill hon inte ha Cortezblodet i sin fölunge.

Jag skulle kolla på Calido eller någon av hans söner.

Dina avelsmål låter vettiga, och du lär nog heller inte ha problem att sälja avkomman framöver om du önskar det. Jag skulle valt en Allroundhingst med bra psyke och god exteriör, det ger en grund till det mesta.

Föl är kul, men jag måste varna dig för att det är smittsamt! När du väl fått ut första fölet så kommer du bara vilja betäcka om för att se vad mer som kan ploppa ut! :D

Jaaa Fille :banana:

Har ett åringsto efter honom, gullegullegull!

Fenja:
n691301614_1421282_3922.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=of-5xBK-jBA

Senast ändrad:

Träben är ju trist, det kan jag hålla med om, men jag tror att stoet kan spela roll. Har man ett sto med träben så kanske man du ska välja en hingst som du uppfattar lämnar rivare. Jag har träffat hingsten och hört mycket gott om avkommorna. Fantastiskt snygga ben faktiskt :love:, men han ska kanske läggas på ett ganska ärtigt sto?
Hip Hops avkommor ser verkligen kanonfina ut, iallafall de jag sett bilder på. Och Fercher vet vi inte mycket om än. Jag skulle nog tippa att den siste av dem skulle lämna störst avkommor, för mig är det inget negativt att mor har dubbeldiplom och morfar heter Cortez, men vad har du emot Cortez i tredje led?
/U

Om du vill pröva en av de yngre förmågorna så kanske Ludwigs Champion vore nåt? Han borde ju ge storlek, hoppförmåga, bra gångarter och så har han själv ett bra lynne iaf, vad jag har hört.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 318
Avel Funderar lite på ovan nämnda hingstar, och stammen i stort. Har en medryttarhäst som är E: Acacio (Acagion) och UE: Robin Z. Han är...
Svar
5
· Visningar
1 713
Avel Antar att ni får liknande trådar postade här på avel stup i ett men bara för att det är så kul så får ni en till! Jag ska inte...
Svar
2
· Visningar
932
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka