Öva upp balansen

Willja

Trådstartare
Jag hade bra balans "förr i tiden" och satt ofta kvar trots mycket bus och brallande från unghästar. Nu när jag tagit upp ridningen har jag tappat en hel del av detta och igår åkte jag av rejält när hästen blev skrämd. Med min forna balans hade jag nog suttit kvar;-)

Hur gör jag för att träna upp balansen på bästa sätt?

Sv: Öva upp balansen

Haha! Ja, det kanske vore något! då får jag rycka tag i en medhjälpare dock... En mekanisk tjur kanske vore något också:-P

När vädret är lite bättre tycker jag det funkar att cykla utan att hålla i sig.. om man inte kan det brukar man inte ha så bra balans, så det e skitbra att träna på ;)

Rid barbacka.
Pilatesboll.
Träna upp magmusklerna.

Hoppas du inte skadade dig så mkt vid avtrillningen!

rida barbacka överhuvudtaget...

Jag hade min häst på sommarbete förut ca 1,5 km från stallet. Red alltid barbacka till och från hagen, först veckan enbart i skritt men kunde så småningom ta både trav och galopp. I början hade jag grimskaftet som halsring på hästen och sedan kunde jag mer och mer för varje dag vågade jag slappna av mer och mer... :)

Låt någon longera hästen, sedan rider du med sadel i början. Håll ut händer, blunda. Stå i lätt sits. Senare med tiden kan du köra barbacka. Övning ger färdighet.

Gymnastik (studs) hoppning där du tex kan stå utan tyglar tex med armarna rakt ut.

Helskodda ridbyxor och klister i sadeln! :D

Balansboll och pilates är ett mindre klibbigt alternativ... och att hoppa hage, samnt att stå på ett ben när man lagar mat.

Rid så kmr det nog :) har själv bättre balans än jag tror, tror oftast "f*an ny ramlar jag av" men lyckas på något sätt räta upp mej och sitta kvar...

Och kan inte påstå att jag gjort några speciella balansövningar...

Att ha bra mag- och ryggmuskler, tror jag kan hjälpa att sitta kvar, om du är på väg framåt...

Stå på en balansbräda är bra träning. Knäböj, stå på ett ben etc är övningar som du kan göra på balansbrädan. Bygga en enkel balansbom som man går fram och tillbaka på, vänder, böjer sig, står på ett ben är också kanon.

Du har fått många bra tips hittills tycker jag :).
Jag kom på en sak till... cykla på en enhjuling :idea:, då tränar du samma muskelgrupper i bålen som vid ridning.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar