Ouppfostrad shettis..

E

Elite

Skulle behöva lite tips på vad man ska göra med en shettis som inte har fått någon uppfostran alls. Han drar när man är ute å leder han, Går på mig, stegrar när han inte får som han vill, bits och försöker ge mig ett tjuvnyp hela tiden. Undrar om de är någon som har något tips på hur jag ska kunna bli "vän" med den här grabben?

Har lånat honom (minishettis, 6år) som jag ska ha som sällskap åt min pålle men har redan tröttnat på honom.Hans ägare har bara låtit han gå i hagen hela livet och inte gjort något åt hans uppförand.

Har börjar longera lite för att skapa en relation mellan honom och mig och det går frammåt.. =)

Ge han till mig! :D
Min mini är inte det minsta ouppfostrad:angel:, jag vet nog hur de ska tas! :p

För att vara lite seriös.
Antingen gör du likadant som ägaren, låter han gå i hagen och struntar i att han ouppfostrad eller så tar du tag i det.
Säg åt han när han bits, beröm när han gör rätt, ha tålamod och var konsekvent.
Säger jag som alltid är konsekvent och har en ängels tålamod. :angel:

Lär dig lite ledarskapsövningar som du kan göra med honom för att etablera ett ledarskap från din sida som han känner sig trygg med.
Har ett sto som var totalt ouppfostrad när jag köpte henne, nu är hon den mest underbara man kan tänka sig. Otroligt "mjuk" i sinnet och följsam. Medicinen på henne var att bara få vara häst ett tag, och sedan ledarskap och mild hantering.

Tack för svaren, skulle kanske ta och kolla på lite olika ledarskapsövningar då =)

Han verkar vara mer ohanterad än ouppfostrad. Gå mkt med honom och säg till honom på skarpen. Visa vem som bestämmer. :) Hoppas att det går bra.

Mjo, ohanterad är nog det rätta ordet!! Har börjat att hålla på med honom mycket nu å har redan sett positiva sidor hos lillen :rofl:

Men glöm inte att berömma när han gör rätt eller faktiskt är snäll - det är lätt att glömma när man är arg eller irriterad på deras dåliga beteende. Kan ju vara så enkelt att han är ohanterad och helt enkelt inte förstår vad du vill/menar eller hur han ska bete sig. Lycka till! :)

Jo det blev nog bättre och bättre. Se till att berömma ordentligt bara, som Hanna_shetland skrev. :)

Försöker prata med honom nästan hela tiden och berömmer när han är duktig eftersom berömmningen är viktig.. =)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 399
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 239
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar