Men
@LenaH skrev ju "den handlar faktiskt om mat" som anledning. Det är DET som är grejen. Mattråden är en tråd som handlar om just mat. Det skrivs om mat, och det diskuteras mat. Allt som har med mat att göra hör till tråden.
"Vad gör vi"-tråden har ju en helt annan bredd, och kan skapa diskussioner om allt från fåglar till flygbolag. Därför känns det ju mer logiskt att inlägg till större grad bryts ur den tråden, eftersom det lättare genereras OT-diskussioner om vitt skilda ämnen som kan vara av intresse för andra, i en så pass generell tråd.
Om vi säger såhär: En ny användare som är intresserad av mat kommer in på forumet. Hen lär relativt snabbt hitta fram till "Tittar in i ditt kök" och uppskatta denna, eftersom det är tydligt att den handlar om mat.
Om en ny användare som gillar fåglar kommer in på forumet lär hen ha svårare att hitta trådar hen finner intressanta, eftersom att en diskussion om t.ex. fågelholkar just då göms i "Vad gör vi"-tråden.
Och ja, jag håller med om vad
@escodobe skriver ovan om att det absolut finns tillfällen då mat-tråden skulle kunna bli utbruten också. Jag tänkte faktiskt på det senast idag, när det diskuterades rätt friskt angående frukt i mat. Men jag vidhåller fortfarande att mat-tråden, träningstråden och mer specifika evighetstrådar har svårare att bli OT än den väldigt generella "Vad gör vi"-tråden.