Otursförföljd

jennan

Trådstartare
Hej!

Jag har nu under några dagar funderat på om jag är otursförföljd, verkar liksom om att allt går emot en!

I lördags fick en djurambulans komma och hämta mitt ena sto efter en hel lååång natt med veterinär, behandling och undersökning utan framgång, snabbaste sättet var djurambulansen pga dels vädret och sedan att de får köra lite snabbare (tror jag), dyrt lär det bli men blir min gumma frisk så är det värt det (nej försäkringen tar ej djurambulansen), jourtid osv så lär väl bara resan gå på mellan 6000 och 7000 kr om jag har tur.

Veterinären ringde i lrödagskväll efter ett antal timmars väntan vid telefonen (kan ju ej lämna de andra damerna) och sa att prover tagits och det var jättesvårt att säga vad det var osv, proverna visade lågt antal vita blodkroppar samt att ena njuren ej funkade som den skulle.

Idag ringde en annan veterinär och sa att njuren såg fin ut men att det nu var levern istället eventuellt kunde det bero på att hon ej velat äta på några dagar nu då, åt i fredags förmiddags och ej sedan dess, en infektion har hon utan tvekan och eventuellt kunde det vara bukhinneinflammation, fler provsvar väntades och nya prover skulle tas.
Idag ville de även ta väck fölet från sin mamma, okej jag kan förstå att detta kanske är bäst om det inte vore för att damen nu lär stressa och hetsa ihjäl sig om vi tar hennes föl ifrån henne, tydligen är det olika meningar om detta.
En positiv sak i allt var ett värdena var bättre än i helgen men att de fortfarande ej vet vad tusan det är till 100% och orsaken till varför det blivit så här gör mig knäpp, helt klart vill jag som ägare veta om jag gjort ngt fel och vad som kan göras för att förbättra detta.
De ville ta det lugnt med henne eftersom hon är dräktig, men frågan är vad jag kommer välja vid ett eventuellt val, JO jag vet redan nu! Behandla henne allt vad Ni kan, dör fostret men stoet klarar sig så är det bättre än om ingen av dem gör det!

Jag vill ha tillbaka min häst NU!! Hatar att ej veta vad det är och ej få träffa henne och kela med henne exakt som jag vill heller!! :cry:

Sorry jag skrev det här för det kanske ligger helt fel men orkar ej just nu bry mig om vett och etikett utan bara ville skriva av mig!

Jenny

Sv: Otursförföljd

Usch vilket elände :crazy:
Hoppas din häst blir bra!

Fy vad trist! Hoppas att hon blir bra igen och att fölet i magen klarar sig också!

Usch, stackare! Hoppas verkligen allt ordnar sig och att lilla fölet i magen också klarar sig!
Inte bara jag som är otursförföljd, har heller inget flyt för tillfället....
Kram

Du har mitt fulla medlidande, jag vet hur det är när eländet kommer i skov och aldrig tycks ta slut.

Och vi håller tummar, tassar och hovar härifrån för både din dam och hennes oföda föl!

*kram*

Oj, hur går det för stoet, har du hört något idag?
Håller tummarna och hoppas att de kommer på vad som är fel och att du får hem en frisk pålla.

Hej!

Fler prover har tagits och nej inga svar på vad det är för ngt än så länge, veterinärerna står just nu hjälplösa och vet varken ut eller in.

Positivt i det hela, hon står upp och har ej lagt sig ner ngt, om detta nu kallas positivt.

Negativt, ALLT!!!!!!

Idag lämnade fölet henne efter veterinärernas inrådan och som jag trodde så tog hon inte detta med ro utan var väldigt orolig, eftersom veterinärerna sa att det var bäst att få bort fölet så fick det bli så.

Att de FORTFARANDE inte vet vad det är så kan de ej heller sätta in en ordentlig behandling, istället får hon dropp, blodplasma, antibiotika och kalcium som sedan kroppen stöter bort direkt, verkar rinna rätt igenom hela systemet, alltså kalciumet tar ej kroppen hand om utan forslar ut det med urinen direkt.

Får fortsätta uppdatera när jag vet mer.

Jenny

Hej!

Lite uppdatering av hur det går med min tjej på djursjukhuset.

I torsdags var jag och hälsade på henne, blev gråtfärdig när jag såg hur apatisk och häning hon var, ville inte ha godis, ville inte bli kelad eller klappad och hade en tom blick.

Idag åkte jag och hälsade på henne igen och hoppades få slippa synen som mötte mig i torsdags och jodå jag slapp den synen! Hon var piggare och hade börjat äta lite samt pillade runt i halmen och tyckte det var skönt att bli klappad. Jag frågade om jag fick promenera med henne lite ute och det fick jag göra.
Tog ut henne och gick en liten runda samt lät henne beta lite gräs, hon var mycket pigg och verkade glad att få komma ut!

Det enda hemska idag var att se hur mager hon blivit på kort tid, kunde känna revbenen och hon var insjunken där bak, denna damen är alltså annars tjock som en öltunna eftersom hon bor i maten 24 timmar om dygnet.

Jag hoppas jag får hem henne snart och ska hälsa på henne imorgon igen!

Berättar mer imorgon!

Jenny

Stackars dej! Hoppas hon snart blir frisk och kan återförenas med sin lilla bebis.

Och glöm ej: "när det är som mest mörkt, kan det bara bli ljusare"

Hej!

Jag hoppas på att kunna få hämta hem henne snart för jag saknar min kelgris, en återförening med sin bebis blir det inte eftersom hon nu är hos sin ägare, hade ej vågat att släppa ihopa dem heller nu efter detta, hon behöver all kraft själv.

Jenny

Jenny!
Har du fått något svar på vad hon drabbats av?

Hoppas hon tillfrisknar ordentligt o klarar fölet i magen.. jag önskar dig o stoet lycka till!

Hej!

Hettas "sjuka" är de egentligen inte säkra på mer än att de på röntgenbilderna av bröstkorgen och lungorna samt proverna från vätskan i bröstkorgen tror det är antingen infektion i bröstkorgen eller lunginflammation, det sista är egentligen konstigt eftersom hon har tjock päls och går in om hon känner sig lite frösen vilket ej är ofta, inte tillräckligt kallt ännu för att kylan ska genom den tjocka pälsen hon har, har tagit in henne en gång och då svettades hon fast stallet var öppet. Ingen av mina andra hästar är sjuka och de står lika mycket ute som henne, ngn av dem har samma päls som henne och ngn har lite tunnare päls.

Ja som sagt OM det är lunginflammation så vet jag ej orsaken till varför hon fått det.

MVH

Jenny

Lunginflamation (precis som förkylning) orsakas inte av kyla. För att kunna blir sjuk krävs ett virus eller en bakterie. Däremot kan kyla (och även värme) sätta igång sjukdomen om den finns i kroppen.

Lite fakta:

Lunginflammation innebär att lungan har blivit inflammerad, vanligen på grund av en infektion. Sjukdomen påverkar lungans innersta delar, de små luftfyllda blåsorna som kallas alveoler.

Sjukdomen orsakas oftast av bakterier. Även virus kan ge upphov till lunginflammation. Sjukdomen kan också orsakas av andra mikroorganismer eller inandning av kemiska ämnen. Lunginflammation smittar oftast genom andning av virus eller bakterier.

Hej!

I fredags var det dags för den stora dagen!! Hettas hemfärd!! Hon var mycket piggare (så pass pigg så hon totalvägrade gå in i tansporten, tog 1 timme)!

Igår släppte jag ut henne för första gången och det gillade hon skarpt! Sprang som en idiot fler varv i hagen och bockade, studsade och hade sig! Eftersom det blåste tog jag på henne ett täcke men när jag tog in henne efter några timmar så var hon dyngsur av svett så lär bli utan täcke i fortsättningen om det inte både regnar och blåser.

Alla mina andra hästar är friska och krya så orsaken lär jag nog aldrig få reda på, det som veterinärerna tror till 99% att detta var är infektion i nedre luftvägarna samt i bröstkorgen eller lunginflammation. Som sagt 100% svar lär vi aldrig få.

Hetta är iaf samma matvrak som innan och har på endast 1 vecka (från det hon började äta igen) gått upp i vikt en del, så den magra hästen börjar nu försvinna.
Verkar som jag har tur att hon är lätt att få upp i hull, med tanke på att hon ej åt ngt alls på en vecka gick ner i vikt och blev mager fast hon hade övervikt på 30 kg men redan efter lite mer än en vecka nu åter är på G upp igen.

MVH

Jenny

Hej!

När hon kom in till djursjukhuset så levde fostret iaf och veterinärerna säger att de ej gjort ngt som kan skada fostret men kan ej garantera ngt heller.

Jag får helt enkelt vänta någon månad och sedan göra ett ultraljud för att veta, hon var i lite mer än 5:e månaden ca när hon kom in, får hoppas att åldern på fostret innebär att det kanske tål mer.

Jenny

Vad skönt att allt har gått bra o att hon är frisk igen. Vi får hålla tummarna att hon har världsmästaren kvar i magen :)

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 723
Senast: emma-vsm
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: malumbub
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 707
Senast: MJLee
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 413
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud