Otursföljda herr pudel

pepp

Trådstartare
Veterinären idag: ett troligt diskbråck.
Vi tänkte först att det kunde vara bukspottskörteln igen, men nej.

Hon tyckte inte vi behövde ta nån CT?röntgen just nu iallafall. Utan ordinerade vila, vila, mer vila. Fick smärtstillande och morfin.

Har ni några lyckliga solskenshistorier? Känner mig rätt uppgiven just nu, kan han aldrig få vara frisk :(

Är otroligt tacksam att jag har mina föräldrar just nu som kan vara hemma med honom, hade ju absolut aldrig gått annars...

Vi har en hund med diskbråck. Han har haft det 3 gånger. En gång med neurologisk påverkan.
Han har repat sig alla gånger men det återkommer ju också.

Haft hund med diskbråck, fick vila och smärtstillande. Repade sig utan bekymmer och det återkom aldrig.

Vi har en hund med diskbråck. Han har haft det 3 gånger. En gång med neurologisk påverkan.
Han har repat sig alla gånger men det återkommer ju också.

Går ni på rehab? Kommer dom nånsin funka normalt? Herr pudel gillar ju att fnatta runt emellanåt..

Går ni på rehab? Kommer dom nånsin funka normalt? Herr pudel gillar ju att fnatta runt emellanåt..
Vi gjorde då såklart. Vår skrutt har kunnat leva som vanligt fast med restriktioner. Inga trappor eller så lite som möjligt i alla fall och inte för mycket hoppa upp i möbler och sånt.

Haft hund med diskbråck, fick vila och smärtstillande. Repade sig utan bekymmer och det återkom aldrig.

Hur tog hunden vilan? Tack och lov är Totte rätt lugn av sig vanligtvis.

Kan man skaffa en typ barnvagn och skjutsa runt honom i om jag själv ska promenera? :o (Årets dummaste fråga...)

Kan man skaffa en typ barnvagn och skjutsa runt honom i om jag själv ska promenera? :o (Årets dummaste fråga...)

En shih-tzu så vila var inget större bekymmer. :D Klart du kan det! Det har jag sett flera använda med sjuka/skadade hundar.

Min har haft diskbråck två gånger, det andra ett halvår efter det första.
Lång konvalecens med vila och korta korta promenader, sen rehab med vattenträning.
Det är nu 10 år sedan (hon är 14 år nu) hon hade det, hon har varit känslig i ryggen efteråt och inte gillat bus med hundar som hoppar på hennes rygg, behövt hållas väldigt varm och så men i övrigt varit precis som vanligt. Hoppat och lekt och sprungit och gått långa promenader och följt med på ridturer osv osv.

Min har haft diskbråck två gånger, det andra ett halvår efter det första.
Lång konvalecens med vila och korta korta promenader, sen rehab med vattenträning.
Det är nu 10 år sedan (hon är 14 år nu) hon hade det, hon har varit känslig i ryggen efteråt och inte gillat bus med hundar som hoppar på hennes rygg, behövt hållas väldigt varm och så men i övrigt varit precis som vanligt. Hoppat och lekt och sprungit och gått långa promenader och följt med på ridturer osv osv.

Låter ju lovande iallafall! Han fyller ju 10 år i December så jag hoppas han har några år kvar :heart

En shih-tzu så vila var inget större bekymmer. :D Klart du kan det! Det har jag sett flera använda med sjuka/skadade hundar.

Då borde vi inte få jättestora bekymmer heller :D

Annonserat efter vagn nu, tänker att en sittvagn borde funka, om man bullar upp lite med filtar :)

Vagn är ju jättebra. Då kan han få komma till lite olika ställen, kliva ur, nosa, kissa, åka vidare :).

Vagn är ju jättebra. Då kan han få komma till lite olika ställen, kliva ur, nosa, kissa, åka vidare :).

Ska iväg på återvinningen imorgon och kolla om det kanske finns något till vettigt pris :)

Då kan ju pappa låna den med när han ska ut med deras hund!
Han ska komma och fixa lite kompostgaller så jag kan skärma av lite vid dusch osv med :)

Min Tant har diskbråck (konstaterat med CT) Hon har haft ont av det 3 gånger på 6 år. Ganska exakt med 2 års mellanrum. Jag valde att lägga massor med tid på rehabträning och har fortsatt köra agility med henne på hög nivå och hon gjorde sitt sista SM nu i somras. Nu är hon snart 11,5 år och är pigg och glad som vanligt och sprang agility senast i helgen. Jag låter henne inte gå nerför utan bär henne alltid ner för trappor. Uppför travar hon med rak rygg så det får hon göra. Jag tycker det tillför mer problem om jag skulle bråka med henne att hon inte får hoppa upp i soffan etc så det låter jag henne göra.

Min tik hade misstänkt diskbråck, gjordes röntgen för att diagnostisera. Var tal om CT men efter vila mådde hon bra och därför gjordes det aldrig. Gick på rehab på egen initiativ, inget som rekommenderades från Djursjukhuset. Hon hade en lindrig form, inga neurologisk påverkan utan upptäcktes när hon skrikit till två gånger när hon skulle hoppa upp på saker.

Hon var lyckligtvis en väldigt lugn hund som vilan var egentligen inget problem utom just att förhindra att hon hoppade/gick i trappor. Minns att jag stängde in henne i hallen med en barngrind för att hon inte skulle hoppa upp i säng/soffan. När jag kom tillbaka var det just det hon gjort efter att hon hoppat barngrinden. :nailbiting:

Använde täcke för att hålla henne varm när det blev kallt, samt besökte fysioterapeut men i övrigt levde hon precis som vanligt. Fick diagnosen runt 4 år och hade inga problem till dess hon avled vid 9 år (orelaterat till diskbråcket).

Ska iväg på återvinningen imorgon och kolla om det kanske finns något till vettigt pris :)

Då kan ju pappa låna den med när han ska ut med deras hund!
Han ska komma och fixa lite kompostgaller så jag kan skärma av lite vid dusch osv med :)

Stackars Totte!
Min förra hund fick akut ont i ryggen vid några tillfällen. Troligtvis lindrigt diskbråck, men gick inte vidare med någon diagnostik eftersom han svarade på behandling och inte hade neurologiska bekymmer.
Kan rekommendera dig att köpa ett varmt täcke, speciellt om han ska åka vagn kommer han ju frysa och bli kall lättare. Jag har goda erfarenheter av Back on track-täcket och i början eller när han fick ont sov han även med täcket.
Brukade även värma en vetekudde och lägga vid ryggen för att mjuka upp stela muskler, upplever att många hundar med ryggbesvär gillar det.

Mammas sambos Parson Russel Terrier fick ett diskbråck för något år sedan, dom fick åka in med honom akut då han helt plötsligt tappade kontrollen över bakbenen och fick jätteont :cry: Men han är 99% återställd idag, var några månader med rehab då han inte fick hoppa upp på saker och gå i trappor men det funkar idag utan problem :)

Stackars Totte!
Min förra hund fick akut ont i ryggen vid några tillfällen. Troligtvis lindrigt diskbråck, men gick inte vidare med någon diagnostik eftersom han svarade på behandling och inte hade neurologiska bekymmer.
Kan rekommendera dig att köpa ett varmt täcke, speciellt om han ska åka vagn kommer han ju frysa och bli kall lättare. Jag har goda erfarenheter av Back on track-täcket och i början eller när han fick ont sov han även med täcket.
Brukade även värma en vetekudde och lägga vid ryggen för att mjuka upp stela muskler, upplever att många hundar med ryggbesvär gillar det.

Tack för tipsen! Han har ett riktigt varmt hurrta vintertäcke. Men ska kolla in back on track också :)

Hittat en vagn åt honom!
20171004_153244_59d676019606ee7cbfd906c1.jpg

100 kr på återvinningen! Han är ju van att åka cykelkorg och är rätt bekväm av sig så går nog bra :)

Ska hämta hem han imorgon och ha honom till söndag, mamma sa att han verkar lite piggare nu tack och lov!

Senast ändrad:
Hur mådde era på smärtstillande?

Herr pudel var som tokig när jag hämtade honom idag (kopplad) hela kroppen var som en orm...

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
41 494
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 996
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 755
Senast: Josofinito
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka