Otroligt stel/motvillig under uppvärmning, vad kan det vara?

Kissing Spine

Trådstartare
Min tjej har känts riktigt knepig senaste månaden. Hon är mycket motvillig att gå framåt de första 30 minuterna av passet, man får driva sig blå och peppa. Eller ja, framåt går hon men sakta och mycket oelastiskt. Efter en god stunds jobb kan hon dock gå helt underbart, kort, bärig och elastisk. Jag känner att någon absolut är fel, men min ridlärare tror bara att hon kan ha växt eller att det är pälssättningen som spökar. Dock har hon bara sett henne någon gång sedan hon börjat gå såhär dåligt och dessa gånger har hon gått riktigt bra.

I skritten går hon framåt bra, det är i trav och galopp som problemet ligger. Hon hoppar utan att stanna eller riva (mer än vanligt ;)) men har "ingen" framåtbjudning. Som jag upplever det är hon stel, motvillig till att gå framåt, "släpig" i benen och har svårt att länga. Känns som att något tar emot. Dock kan hon som sagt gå superbra efter ett tag- men det kräver väldigt mycket.

Hon är inte halt vad vi kan se. I hagen springer hon dock mycket och gärna. Det är ingen skillnad om man rider ut eller rider på banan (mycket liten i såfall). Reagerar ej för tryck över ryggen.

Jag blir tokig, vad kan det vara? Jag tvivlar på att hon har växt faktiskt för det känns inte som att det går framåt alls. Det blir snarare värre för varje pass, med något undantag :crazy:

Sv: Otroligt stel/motvillig under uppvärmning, vad kan det vara?

kan han någon låsning i rygg/kors/höfter? eller att hon helt enkelt är stel i musklerna, det kan dom bli ibland utan att man riktigt kan säga vad som orsakat det. kanske en liten infektion.

jag skulle ridit men utan så mkt krav tills hästen har kollats av equiterapeut e.d.

ET var ute för några månader sedan (jag har så dåligt minne!) och det var inga problem alls då. Lite stel i länden men det berodde på att hon växt trodde hon och att det sedan itne hade rättat till sig ordentligt så hon fick lite akupunktur.

Det känns på något sätt som att det är mer 'än en infektion, för det har ju varit ordentligt i en månad nu men hon varit stel till och från en längre tid. Dock är hon ju en stor tjej som inte är världens smidigaste så det har varit svårt att urskilja.

För tillfället rider jag på banan 2, max 3 ggr per vecka, ingen hoppning och rider ut och galopperar de andra dagarna. Vilar 2-3 dagar/vecka.

Nej, jag har också funderat på det... Hon visar ju inte upp sympton som att hon snubblar t.ex. men har förstått att de bara kan visa en del. Ska försöka övertala mamma att ringa vet. så att vi kan åka dit. Annars kan hon prova själv och se hur roligt det är :cool:

Så kändes min förra häst under en period innan han blev kännbart halt och då hade han problem med kotorna båda fram. Är dom halta på fler än ett ben kan det ju ibland vara jättesvårt att upptäcka och vissa hästar är ju väldigt tappra och kämpar på trots att det tar emot. Be någon som kan att böja han så kan du ju utesluta det iaf... I någon ände måste man ju börja:smirk:

Jotack, jag vet... Förra ponnyn hoppade 1.10 bana med kotledsinflammation runt om samt KS utan att vi "märkte" något :crazy::(. De är lite väl tappra ibland.

Känner igen problemen från min egen häst. Han slutade plötsligt att gå fram och blev allmänt stel och ovillig. TIll att börja med kunde han dock vara riktigt fin mot slutet av ridpasset när han var ordentligt uppvärmd, men så småningom slutade han att funka överhuvudtaget. Jag tog honom till veterinärklinik och där konstaterade man inflammation i båda framknäna. Dessvärre visade sig denna diagnos vara felaktig och efter lång tid och mycket utredning kunde man konstatera en svårdiagnosticerad inflammation i en hasled - som in sin tur hade gett överbelastningsskador i frambenen. Mitt råd till dig är därför att grundligt utreda din häst på klinik och om man konstaterar en liksidig hälta; ta reda på orsaken till den! Då kanske du slipper ägna lika lång tid åt behandling och rehabilitering som jag gjort!

Håller verkligen med om att du borde göra en ordentlig utredning om hon visar något på böjprov! Min häst behandlades i nio månader för kotleds- hov- och knäledsinflammation, till slut sövde dom han och öppnade upp och kollade och då visade det sig att brosket inte återbildades som det skulle så alla behandlingar var helt förgäves... jag skulle aldrig låta det gå så långt en gång till:cry:

Det finns en intressant bok "Känn din häst" ("Känn din islandshäst") av vet. Rikke M. Schultz som nog kan vara till stor hjälp med det mesta. Rekommenderas! Hon beskriver vad man ska titta efter för att ringa in orsakerna.

Annars är det väl kanske fästing, infektion/förkylning/virus eller något sådant?

Jag håller med zzz att du definitivt bör boka tid för en hältutredning/kontroll på klinik.
De är så himla snälla hästarna och dessutom flyktdjur som i det längsta döljer sina ev. känningar - det ligger i deras natur som flyktdjur att inte visa om de är skadade/känner sig ruggiga. Med andra ord kan det gå ganska långt innan de visar ngt.

ta in på utredning är mitt råd. du har allt att vinna på det och inget att förlora. Är det ngt så hittar dom det tidigt istället för senare, och då har hästen 100% bättre förutsättningar att snabbt bli bra igen, jmf med om den får gå och dras med problem en längre period och fortsätter att belastas.

Jaa... Ska ta ett ordentligt prat med mamma idag. Ska rida lektion på lördag och det tänker jag nog göra för det är bra om min tränare får se henne igen, men fram tills dess får hon nog vila eller bara ut och skritta.

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 280
Senast: Grazing
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 968
Senast: _Taggis_
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 467
Senast: Crossline
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare