Jo men allt är inte så enkelt här i livet, och så svart/vitt, och varför just otrohet verkar ha fått en särställning som det allra mest förbjudna är en intressant företeelse. Väl värd att diskutera, tycker jag. Jag tror ingen som skriver här skulle vilja drabbas av otrohet för att det skulle vara något slags frigjort, utan jag tror att de flesta vill diskutera varför denna särställning kring otrohet har uppstått, och vilka mekanismer som ligger bakom och lurar.
Särställning i jämförelse med vadå
Ytterst handlar det såklart om vår syn på sexualitet och framförallt tror jag, om kvinnors ojämställda och maktlösa position i förhållande till männen. Så det handlar inte om att otrohet ska vara något slags bevis på hur frigjord man är, och det är inte så enkelt som att dra upp ett avtal i början av relationen
Jo precis, kvinnor har ju ofta haft en underordnad sexualitet och även idag verkar kvinnors sexualitet ofta betraktas som mindre hm aktiv och att inte bara kraven på faktiskt lust är lägre (ställ upp lite för förhållandet) utan även att kvinnors förmåga till lust ("alla kvinnor behöver kärlek för att känna lust" "alla män kan känna lust utan kärlek") underskattas.
Jag tror vi ser olika aspekter av det här, vi har olika perspektiv på problemet. Min syn är lite som så att den traditionella synen på att kvinnan bör vara gift/numera "i ett förhållande" numera förutsätts det att varje kvinna vill ha en pojkvän till varje pris. Men så är det ju inte, jag vill protestera mot det implicita "kravet". Alla kvinnor kanske inte alls vill ha en pojkvän eller en flickvän. Vissa kanske vill vara singlar, sexuellt aktiva eller asexuella.
Det måste accepteras i samhället genom att folk inte alltid frågar ungdomar om de har pojk/flickvän och inte pressar småflickor och pojkar (2-7 år) genom att kalla deras kompisar för pojk och flick vänner.
En del av den maktlösa delen för en kvinna är ju kravet att kunna acceptera och le när mannen är otrogen. Jag tycker inte det känns fräscht eller nytt att kunna acceptera en otrogen man. Det känns snarare gammalt. Minnes att först på 70-talet
Jag tycker inte det är orimligt om en man/kvinna som vet att hen är serieotrogen berättar det vid början av ett förhållande och säger det kan vara vi två, du och barnen, jag och mina älskare-innor.
(Jag säger fortfarande att oplanderade snedsteg kan ju ingen förutsäga, men i efterhand såklart göra slut med flickvännen eller älskarinnan eller fråga om det är ok med en älskarinna framöver.)
( vilket för övrigt förutsätter två jämställda parter vilket en heterosexuell relation aldrig kan vara)
Det är inte en naturlag att kvinnor är sämre personer än män, kvinnor är inte felskapta på något vis. Män är inte heller "fel" "dumma" eller "dåliga" Bibeln har inte rätt
Jag vet här att du vill protestera (med samhället vi lever i) men bara så att du vet. Det känns som att du vill att man ska förneka sin sexualitet och lägga den åt sidan för att snarare vara asexuell eller helst lesbisk istället för att arbeta för att ha ett jämställt förhållande. Att heterosexuella kvinnor har ett lägre värde och de kvinnor som anser sig leva i jämställda heterosexuella relationer är korkade eller lider av självbedrägeri och därmed är värda förakt. Det betraktas ju ofta som att man kan leva jämställt trots andra aspekter på skilda uppväxtmiljöer.
Senast ändrad: