Fast igen, det beror väl på hur många hästar som finns, hur mycket pengar som kommer in osv. Men om det är så så har jag väl stått i en del svarta stall, men det har nog dom flesta gjort då nångång som inte står på stora anläggningar. Och igen, jag lägger mig inte i vad stallägaren gör med sina pengar eller hur dom bokför allting.
Det korta svaret:
Nej.
Det långa svaret: näringsverksamhet blir det när det finns ett syfte om varaktighet.
Jag har inte stått i något "svart" stall.
Först hade jag ponny när jag växte upp, på en bondgård. Då bodde ponnyn, som pappa förstås var formell ägare till eftersom jag var barn, i pappas ladugård. Väldigt korrekt.
Därefter stod jag till självkostnadspris hos en kompis. Vi delade på jobbet, vi delade på kostnaderna för foder, strö och så vidare. Vi köpte tillsammans. Ingen hyra betalades.
Därefter stod jag i en anläggning med 38 boxar, löjligt billig hyra för helinackordering. Visserligen begärde jag inga kvitton men eftersom jag med jämna mellanrum hjälpte till att posta momsredovisningen så vet jag ju att det var vitt.
Därefter har jag köpt egen gård.
Men jo, det är väldigt vanligt att bedriva inackorderingsverksamhet svart.