Sv: Otillgänglig!
Grimma fick han på sig redan från början. Första månaderna kunde vi lura honom att bli fångad och försökte göra det trevligt med mycket kel och beröm när vi reglerade grimman. Sedan har han succesivt blivit värre och värre, trots timmar och åter timmar i boxen och hagen, trots att övriga hästar i flocken är jättesociala. Det går över huvud taget inte att ta honom nu, om man inte tar in hans mamma och "låser" honom med, med den lösningen kommer man dock inte nära honom över huvud taget på flera veckor sedan. Det går heller inte att använda sig av stoet flera dagar i rad då risken är stor att han gör henne illa ordentligt, vid sina "spel" han har t ex hoppat över hennes hals och huvud, när han blev trängd (hon är 164 cm) Borsta, binda upp eller ta ben och hovar, finns inte med på kartan, ens en gång, just nu. På sin höjd, går de att få honom att äta ur en hink som jag har under armen, under förutsättning att jag inte varken försöker röra eller tittar på honom. När han besiktades för passet fick vi droga honom kraftigt, vilket vet. rekommenderar att jag fortsätter med under "utnötningsperioden", men jag är inte tillfreds med den lösningen.
Oj, det här hade jag inte läst innan jag svarade på det första inlägget....
Har han ingen jämnårig att leka av sig med? Verkar som han behöver det.
Bort med mamman och dit med en kompis tror jag.
Han och en annan i en lite mindre hage? Där du lättare kan komma åt honom?
Binda upp...är ju bra att kunna göra innan du kratsar hovar och borstar honom...jag skulle börja där.
Använd ett långt grimskaft och dra runt öglan eller boxgallret, med honom fast i ena änden och du hållandes i andra. På så sätt är han inte fastknuten och han kan inte slita sönder ngt eller göra sig illa.
Håll på så tills han e lugn, en stund varje dag. Sluta när du ser att han accepterar. Det kan ta ett tag men det e bara sätta sig på en pall och vänta.
Ger man det den tid det behöver medsamma så går det fortare.
När du övar med grimman...hur länge håller du på? Vad gör han? Vad gör du?
Vänder han baken mot dig schasar du bort rumpan med grimskaftet så han vänder sig mot dig. Beröm! Kanske EN morotsbit. (Slösa inte med godis -bara när han gör som du vill. Ibland är ngt gott det som kan motivera en häst bäst, speciellt när han nu inte uppskattar kel).
Ta tag i det beteendet först om det nu är så han gör. När han fattat vad du vill där och han accepterat går du vidare till att få på grimman.
Till en början kanske du får knäppa upp nackstycket så du slipper föra det över öronen -det kanske är det han inte gillar?
När det funkar beröm, kanske EN morotsbit.
Sen, när han tar det med ro kan du prova att sätta på grimman som vanligt. Typ med en känsla av "Oj, vad hände där? Ups, så satt grimman där, tänka sig!" Tänker du att han kommer att reagera negativt så spänner du dig och det märker han direkt.
Jag tror inte på att lura honom till ngt. Det är oschysst och kan ge tråkiga konsekvenser.
Det är bättre att dela upp problemen i varsin liten bit och ta dem efter varann. Visa vad du vill, va lyhörd för vad han "säger", pressa honom inte, ge honom beröm när han gör som du vill och ge dig för den gången, måla inte fan på väggen, ha humor, tänk på hur du tänker och hur du rör dig i hans sällskap -är du trygg, stabil och rättvist orubblig?
Blev mkt det här...jag hoppas ngt av det kan ge nån tanke som kan hjälpa. Jag vet ju inget om varken dig eller hästen egentligen, så tipsen ges nästan i blindo kan man säga.
Jag bara tar ur min egen erfarenhet.