Otillgänglig!

Sv: Otillgänglig!

Jag har haft ute personer med stor erfarenhet av beteendestörningar och problemhästar. De som har sett hans värsta utbrott anser att han skall tas bort, för att jag inte skall riskera min egen säkerhet, jag är dock inte beredd att ge upp än. De känner också till mitt sätt att arbeta med föl/unghästar och har inte kunnat ge mig några andra tips än de jag redan prövat.
Vad som är helt säkert, är att han har fått fel inställning till människor. Varför är det ingen av oss som kan säga, då han varit lika avig hela tiden. Jag har fortsatt att nöta på och under den senaste veckan har han faktiskt visat så pass intresse att han luktat lite (1/10 dels sek) på min jacka, när jag har lagt in kvällsmaten. Jag har också fått på honom grimskaftet vid 2 tillfällen, utan panikattacker och gått korta promenader, han följer bra så länge som jag är på minst 1.5 m avstånd ungefär, vilket jag är fantastiskt nöjd med. Det som varit svårast har varit att lossa grimskaftet efteråt, då han tycker att jag kommer för nära. Jag vägrar ju att släppa honom, när han inte står stilla och accepterar att jag finns i närheten.

Jobbar du bara med att få honom avslappnad vid beröring?

Jag tycker du ska ha som slutgiltigt mål att få honom avslappnad vid beröring, men för tillfället koncentrera dig på andra delmål. För tillfället hade jag jobbat med honom lös och inte försökt närma mig honom (då han verkar känna sig trängd och stressad av det) Jobba med honom lös i en halv paddock och ha som första mål att han ska vara avslappnad och uppmärksam på dig där. Jobba enbart med beröm och gör det till en rolig grej.

Avsluta träningen när du får honom i det sinnestillståndet som beröm. Lär han fler och fler "trick" efter hand och alltid med mycket beröm och pressa honom aldrig och riskera att han hamnar i sitt blockade tillstånd. Gör umgänge med människor till en rolig sak och närma dig honom sen med stort tålamod efter hand. Tror du har för ambitiösa mål för tillfället. Visst SKA en häst kunna bli borstad och så vidare, men nu kan han inte det, och då måste man lära sig kräla innan man kan krypa

Bra jobbat! Det är nog bara att nöta vidare nu när det går frammåt, du verkar tänka helt rätt.
Lycka till!

Det låter ju definitivt som det går åt rätt håll!

1/10 dels sekund känner jag igen, tog mig som sagt ett tag att utveckla det, tålamod har jag verkligen fått lära mig med min tös;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag hoppas att någon som är duktig på att förstå hästars psykologi kan komma med några input till mig om hur jag ska förstå min häst och...
Svar
6
· Visningar
1 702
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 131
Senast: Mabuse
·
Hästvård Vet inte var jag ska placera denna tråd, Avel, Ridning, Hästhantering eller Hästvård? Handlar delvis om inridning/grundutbildning ;)...
Svar
7
· Visningar
1 509
Senast: Hunter
·
Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
3 086
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama