"osynlig" fång

Joyride

Trådstartare
Kan en ponny ha haft fång utan att man märkt det?

Vi har lämnat ut våran ponny och dom beskita henne och då sa vet att hon hade fång ränder på båda fram.

Jag tror det är foder ränder då hon var utlånad november, december och kom hem igen i januari. Hon besiktades även i novemder utan anmärkning och hovslagarn har inte sakt något om fång.

Hon är egen uppfödning och vi har inte märkt någon fång symtom på henne.

:confused:

Sv: "osynlig" fång

Ja, det är möjligt att en häst har fång utan att man märker det. Har på nära håll sett detta (dock ej min häst) - hästen hade problem med bärrandsröta och var lätt halt av och till, men utan några tydliga fångsymptom. Hovslagaren hade svårt att få bukt med bärrandsrötan och rekommenderade veterinärundersökning och fångutredning. Och på kliniken kom de fram till att det VAR fång, trots mycket vaga symptom. Sett i efterhand hade hästen troligtvis haft ett flertal "lätta" fånganfall utan att ägaren märkt annat än att hon var lätt ofräsch vid ridning....

Även en medelmåttig veterinär skall se skillnad på fångränder och foderränder.

Min kompis ponny hade fång i somras enligt hennes hovis. INgen fattade någonting. För hästen var fult ridbar inte halt eller något. Hon stegrade under en period men det var ganska snabbt övergående och det är en bångstyrig ponny som kan få för sig vad som helst så det var ingen som reagerade på att hon stegrade.

Hur ser man skillnaden på fångränder och foderränder?

Fångränder divergerar mot trakten.

laminitis1smweb.jpg

Medans foderränder är jämna från trakt till trakt.

Antagligen att dom går i en böjning mot trakten annars rakare ?
Så Tolkar jag det:crazy:
Hej från hambo

Men frågan är om det är som Hambo säger att foderränder går rakare, medans fångränder böjer av mer mot trakten?

Eller om fångränder blir bredare ju närmare trakten de kommer?

Pararellt tycker jag att ränder på hovar oftast går?

Jag har stött på uttrycket när jag googlat och läst på om fång. Men jag har aldrigt riktigt förstått skillnaden mellan foderränder och fångränder.

Kan någon illustrera med tydliga bilder på fångränder och foderränder? Så man ser skillnaden?

Norrland

Jag skulle tippa att det är ganska många hästar som har haft lindrigt fång utan att någon har märkt det.
Inte alla tänker på att ovillighet att gå fram på ojämna och hårda ytor och snubblighet tex kan tyda på det.
Och det är inte heller helt lätt för en ovan person att pulsa.
Visst kan det var av istadighet och bristande ledarskap en häst bråkar och inte vill gå, men man får se upp, det KAN vara en smärta.
Det är inte alltid lätt att vara en bra hästägare..
Ibland önskar man de kunde tala!

Men här har det ju pågått länge o inte raspats optimalt.

Ja det akuta stadiet ser ju ut att vara passerat ett antal gånger.
(Jag tog en övertydlig bild från nätet för att illustrera fångränder.)

Du jag tänker på min väninnas häst som alltid hade foderränder.

Den gick som 13-15åring periodvis som " på is" o fick diagnosen strålbenshälta o skoddes med alla möjliga beslag o blev inte bra.
den är nu sen 2-3 år tillbaka triangelmärkt o helt utan symptom.
hästen har sen dess haft en helt annan kost.

den fick ca 6 kg havre de åren den stog- mer eller mindre.
visst borde hovis ha märkt om det vore fång, men jag som inte känner till strålbenshälta tycker att det luktar fång- oxå kanske.

Fångränder divergerar mot trakten.
Medans foderränder är jämna från trakt till trakt.

Jag tror att jag kan se skillnad på dem i alla fall om fångränderna ser ut som på bilden.
Men vad är det för skillnad egentligen? Jag antar att fångranden uppstår när lamellerna skadas. Men vad är det som händer inuti hoven när en foderrand bildas? Det måste ha hänt något då också - eller?

Visst kan de ha fång som går obemärkt förbi, även om det ofta finns små symtom som man kanske inte sätter ihop med fången just då. De kan även ha fångsymtom som hovslagare missar.

Jag tror att jag kan se skillnad på dem i alla fall om fångränderna ser ut som på bilden.
Men vad är det för skillnad egentligen? Jag antar att fångranden uppstår när lamellerna skadas. Men vad är det som händer inuti hoven när en foderrand bildas? Det måste ha hänt något då också - eller?

Ränderna bildas vid tillväxten i kronranden.
En foderrand är en störning i tillväxten.
En fångrand är ett tecken på en lägesförändring/rotation av hovbenet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 879
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 858
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
8 001
Senast: Hund!
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka