"osynlig" fång

Sv: "osynlig" fång

Hej hade min häst fötter haft sådana ränder hade jag nog dött! Min häst hade fång i slutet av juli förra året men han har bara en rand som syns tydligt å är rakt det som kallas foderrand här, den är nog bortverkad vid nästa verkning. Han har tidigare haft ett fånganfall som var betydligt svårare att få bukt med å hade även då endast en "rak" rand. Han är röntgad å visar inga tecken på förändringar i hoven. Efter hans första fånganfall så förstår jag nu i efterhand att han har haft känningar ända sedan jag köpte honom, snubblig å konstig periodvis på sommaren men vet. hittade inge fel när jag var in på klinik.

Ränderna bildas vid tillväxten i kronranden.
En foderrand är en störning i tillväxten.
En fångrand är ett tecken på en lägesförändring/rotation av hovbenet.

Betyder det att en fångrand kan bildas mitt på hoven när hovbenet roterar eller ändrar läge? Växer den inte ner, så att säga?

Jättebra att du förklarar det här! :)

Norrland

En fångrand är ett tecken på en lägesförändring/rotation av hovbenet.

Jag har en fråga till.
Jag har för mig att jag har läst att det även kan bli så att hoven på en fånghäst ändrar vinkel när den sedan växer ut. Det ser ut som om det kommer en ny hov ovanför (svårt att förklara). Den nya hovväggen växer mer rakt ner (jag kan inte så mkt om hovar och hur man ska beskriva det) vinkeln mellan hovväggen och marken blir större i den nyare delen av hoven. Hoppas det går att förstå vad jag menar.
Det jag undrar är vad det beror på jämfört med själva fångranden?

Det där kan jag:angel:
när lammellerna har släppt så får den då fel vinkel.
Det friska- lamellerna håller ihop- är det raka.

Sen kan den lösa lamellen dra med sig det friska o hela hoven får en felaktig vinkel med tiden.
Därför försvagar man det sjuka- upp till det friska- raspar bort det.

Senast ändrad:

Det är över ett år sedan hon hade fång. Antingen har jag varit blind eller också fick hon aldrig någon fångrand. Jag har verkligen bevakat hennes hovar. Men det är klart jag kan ha missat dem ändå.

Det låter ungefär som det jag försökte beskriva tidigare. På min häst såg det ut som om den nedre delen av hoven flöt ut. Då kan man nog säga att den blev konkav. Det syntes ganska tydligt men det var inte ngn stor förändring.

*spånar* Iom att hoven belastas så är det klart att den synliga separeringen blir länst ner, MEN om... man fortsätter att belasta den o inte verkar bort/ avlastar tån så blir brytningen allt högre upp= nya anfall- belastningsfång - fler ränder
Ingen medicin i världen hjälper.

Hovisarna kanske kan rätta mig i detta kutterspån:angel:

*spånar* Iom att hoven belastas så är det klart att den synliga separeringen blir länst ner, MEN om... man fortsätter att belasta den o inte verkar bort/ avlastar tån så blir brytningen allt högre upp= nya anfall- belastningsfång - fler ränder

Jag är inte så bra på detta med hovar. Jag tror du kan betydligt mer. Men jag har försökt att sätta mig in i vad som händer i en hov när hästen får fång så jag förstår lite grand.
Men jag förstår inte riktigt vad du menar här. Jag trodde att alla förändringar startar uppifrån kronranden. Min häst hade en svag men tydlig skillnad i hovarna men jag har för mig att den kom uppifrån. Men jag minns kanske fel. Men jag tror du menar ngt annat med den sista meningen. Detta som jag skrivit blev nog lite snurrigt.

Jag menar att hoven expanderar ju mest nertill. då får hovväggen svårast att hålla ihop där- i mötet med underlaget.

Min pålle är väldigt duktig på att dölja smärta, hon hade fång som sedan blev hovbensrotation :s Men hon gick alltså med fången i typ 2 veckor (kände typ 2 ggr att hon gick ojämnt på mjuk mark, hade folk som kollade henne när jag travade henne fram och tillbaks över stallplan, kände på henne.. ingen märkte något) på rak mark gick hon helt normalt. Men hon var pigg och glad som vanligt tills en dag då hon var jättehängig. Men hennes fång var "helt fel" period och berodde på dålig skötsel av stallchefen (som inte orkade ge dom hö i hagen = min lilla pålla gick och letade fram det allra färskaste gräset som det dessutom rann smältvatten ner för så det var alldeles för energirikt för hennes del). Men jag tror att hästar kan ha fång utan att man märker det.. Det beror på hur hästen är och hur hög smärttröskel den har eller vad man ska säga.

Jag har en fråga till.
Jag har för mig att jag har läst att det även kan bli så att hoven på en fånghäst ändrar vinkel när den sedan växer ut. Det ser ut som om det kommer en ny hov ovanför (svårt att förklara). Den nya hovväggen växer mer rakt ner (jag kan inte så mkt om hovar och hur man ska beskriva det) vinkeln mellan hovväggen och marken blir större i den nyare delen av hoven. Hoppas det går att förstå vad jag menar.
Det jag undrar är vad det beror på jämfört med själva fångranden?

Det beror på hovbenets förändrade läge.
Hovkapseln följer hovbenet.

Betyder det att en fångrand kan bildas mitt på hoven när hovbenet roterar eller ändrar läge? Växer den inte ner, så att säga?

Jättebra att du förklarar det här! :)

Norrland

Nej fångranden bildas alltid i kronranden.
Sen växer den givetvis med ner.

Jag tyckte frågan var ganska logisk, eftersom både foderränder och fångränder ofta växt ner en bit innan man upptäcker dom.

Fångränder divergerar mot trakten.

laminitis1smweb.jpg

Medans foderränder är jämna från trakt till trakt.

Tack för "fina" bilder! :bow:

Jag har aldrig tyckt att det där med fång och foderränder varit så särskilt lätt att skilja på. Jo, när det är regelbundet upprepade ränder som på bilderna du visar så förstår man ju att det inte är foderränder. Men en fånfrand är alltså aldrig helt "rak", det är bara det man ser skillnad på helt "enkelt"?

Har en fråga till.. Jag vet att det är ovanligt, men om hästen får enbart en hovbenssänkning, utan rotation.. Då sa O.W. att randen blir helt rak... Går den typen att ksilja från foderrand om man inte vet historien bakom hästen?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 879
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 858
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
8 001
Senast: Hund!
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka