Osteopati- erfarenhet av detta?

Sv: Osteopati- erfarenhet av detta?

Både jag och mina hästar går regelbundet hos osteopat!
Det hela började 1995 då jag höll på sista året med ponny. En liten hetsporre som jag ville rida fälttävlan på men aldrig fick till det med i dressyren. Så kom någon med en rekomendation om allsmäktig JM, som på den tiden nog var ensam i sitt yrke och senare startade osteopatutbildningen i sthlm.

Han lyckades förvandla hela denna lilla spända ponny till en riktig stjärna (tillsammans med tränare naturligtvis) och den gick efter att jag sålde den efter dryga året både EM, NM och SM. Man hade inte kunnat tro att det var samma ponny från dess att vi började med den till dess att den såldes.
Efter det har han fått friskvårda samtliga av mina tävlingshästar med intervall på ca 6 månader om det inte varit något speciellt.

Jag har varit hos en osteopat och det smäller inte och har sig.
Det handlar om att lyfta lederna in i rätt position igen.

Var 6: e månad?? Det verkar överdrivet.. :p

Tanken måste väl ändå vara att ridningen egentligen skall hålla problemen ur vägen och att man bara anlitar om det skett något särskilt ? Annars hjälper ju inte det du gör var 6 månad ändå..

Någon som testat det här ryttartestet som det stod om i Häst och Ryttare nu senast? Sjukgymnasten som mäter tryckpunkter och sedan får man ett stretchprogram.

Absolut är ju ridningen den viktigaste friskvården!
Men en häst på upp till svår klass nivå (hoppning i mitt fall) kan ändå få sina problem, eftersom att träningen och tävlingsmomentet är så pass påfrestande. Låter man ett litet trauma/en liten "felaktighet" i rörelseapparaten vara för länge och låta den felbelastningen gå för långt så kan du få ledinflammationer som ett brev på posten.
Ridningen såklart viktigast, men osteopatvården gör jag som ett komplement och det kvitterar för mig också lite på hur hästen svarat på en förändrad eller ökad träningsintensitet.
6 månader har jag och JM kommit fram till är ett bra intervall för att kolla läget :)

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Amk
·
Hästvård Cystor - era erfarenheter Vad hade ni för symptom? Vart satt den/dom, Opererade ni ? Vad för typ av operation gjordes ? Resultat ...
Svar
4
· Visningar
333
Senast: Bee
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
12 105
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
361
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Dressyrsnack nummer 18