Osteopati- erfarenhet av detta?

MagicaDeHex

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av en osteopat? Både på häst och människa...är detta ngt ni skulle rekommendera som behandlingsmetod?

För och nackdelar?

Sv: Osteopati- erfarenhet av detta?

Har bara låtit behandla mig själv med hjälp av osteopati, men det funkade inte. För hästarnas del känns det lite som att gå över ån efter vatten.

du får gärna förklara närmre hur du menar med hästarna.

Jag har nämligen tankar på att använda mig av en osteopat, skulle därför vara intresserad av andras erfarenheter

Min mamma som har två skadade och utslitna knän blev mycket bättre efter behandling hos osteopat.

höll det i sig eller är hon tvungen att regelbundet gå för att få behandling?

Min häst har gått hos Osteopat (även utbildad kiropraktor och osteopat på människor). Mycket duktig och kompetent och kunde förklara hur allt fungerade. Kände skillnad efteråt. 3 behandlingar och sen var vi klara, välkomna tillbaka om något nytt hände..

Jag har också gått hos osteopat (fransk, även utbildad sjukgymnast). mycket bra. Bland annat rätat upp mina höfter samt satt min fot på rätt plats efter en olycka för många år sedan. Jag har gått 2 gånger och ska gå en gång till men det vara bara för låsningarna var så inarbetade.

Sen är det viktigt att inse att musklerna har vant sig att vara i ett visst läge och stretchar man inte och tränar musklerna efteråt så återgår kroppen till sitt ursprungsläge.

Intressant att veta är att i Sverige ses osteopati som alternativmedicin men i större delar av Europa så krävs det att man är läkare eller sjukgymnast för att få vidareutbilda sig till osteopat.

Kul att höra:)
Du får gärna berätta vad din häst hade problem med. Och den har inte fått ont igen?

Jag har mycket goda erfarenheter när jag varit där för min egen kropp.
Efter ett par behandlingar har jag, tillsammans med en del övningar, blivit i princip permanent hjälpt.

Jag TROR att det handlar mycket om avspänning och fokusering, att stretcha på ett sätt som inte kroppen står emot. Det har hjälpt mig väldigt mycket, och jag har sökt hjälp länge.
Började hos läkare, sjukgymnast, naprapat, massör, kiropraktor. Ingen har kunnat hjälpa varaktigt, och (nästan) samtliga har varit mer eller mindre smärtsamma, jag riktigt känner hur jag håller emot när det ska knäckas och böjas :(
Osteopaten jobbar på ett helt annat sätt, lite hokuspokus ja, men det funkar. Så jag klagar inte.

Har faktiskt varit till en kiropraktor som var lite sådär hokuspokus, inga hårda tag, han gav också sjukt bra resultat :love: Men han bor för långt bort för att jag ska kunna gå dit när jag får problem :(

Kiropraktik känner jag till men vad gör en osteopat mer exakt? Behandlar kiroprakter och osteopat ungefär samma typ av skador/smärtor? Klart intressant område.

höll det i sig eller är hon tvungen att regelbundet gå för att få behandling?

Hon gick några gånger innan hon skulle åka till Berlin och därmed behöva gå mycket mer än hon brukar. Hon blev som sagt mycket bättre och klarade stadspromenaderna med glans.

Tror inte att hon varit igen sen dess men det är nog bra att gå och få underhållande behandling då och då om man ska vara på topp hela tiden, men så är det ju med allt, träning, massage osv...

Hade en låsning i halsen som hade spridit sig ner mot ena bogbladet. Bogbladet släppte efter första besöket och halsen efter andra. Inga problem sen dess.
Var också med en bekants häst som hade ont nästa överallt. Rygg, SI-leder, första halskotan, bogar etc etc. Efter 3 behandligar var hästen om ny. Redan efter första slutade den ställa sig upp på bakbenen när man försökte samla den.

Jag tycker skillnaden är vilka tekniker de använder. När jag har varit hos osteopaten har det aldrig smält eller knakat eller gjort ont. De har nog även lite bättre kunskaper om mjukdelar (muskler, senor och ligament).

Sen är ju alla osteopater olika. Det beror ju på vad de som individer är intresserade av. På så sätt kan de bli mer eller mindre lika andra typer av "yrken"

alla;

det låter ju som att det helt klart är värt ett försök iaf.

JAg menar, det skadar ju inte att ge det en chans:)

Nog sjutton knakar det även när en osteopat manipulerar, tro inte annat.

du får gärna förklara närmre hur du menar med hästarna.

Jag har nämligen tankar på att använda mig av en osteopat, skulle därför vara intresserad av andras erfarenheter

Det känns fånigt att anlita något som jag kan göra själv.

oki

själv skulle jag inte kunna göra det,alltså trycka på rätt sorts "knappar" för att djur lr människa ska må bättre

Fast jag har inte upplevt att det gör ont eller är obehagligt. Men visst kan det låta lite. :)

Nä det gör ju inte ont med någon annan manipulering heller, om det sker är något tokfel och behandlingen var inte vad som behövdes.

Jag, sambon och hästarna kollade regelbundet av osteopat som även är utbildad inom kraniscalopeati (hjälp stavning)
Jag har värk, sambon trasig rygg, en utsliten gammal 23 årig travhäst och etn häst med rygglåsningar inkl spänningar efter gått omkull efter rymning.
Alla hålls fräscha via regelbundna kontroller och extrabesök så fort jag känner minsta lilla tokigt.

Jag prövade på mig själv först innan jag lät personen ta hästarna. Och jag märker resultat.
Men osteopati ska med fördel kombineras med en et som jobbar mer med skelettet, osteopati är mer focuserad på mjukdelarna.
Min osteopat samarbetar med kiropraktiker kliniken, hen skickar ofta dit patienten först om det är en kiropraktiker grej och sen får man tid hos hen för att omedelbart rätta även mjukdelarna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Amk
·
Hästvård Cystor - era erfarenheter Vad hade ni för symptom? Vart satt den/dom, Opererade ni ? Vad för typ av operation gjordes ? Resultat ...
Svar
4
· Visningar
333
Senast: Bee
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
12 104
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
361
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka