Sv: Ostadig underskänkel?
Jag har också ett stort problem med detta. Den enda gången jag sitter stilla, är när det verkligen går kanonbra, hästen är mkt avspänd o lydig, och jag kommer verkligen ner i sadeln.
Min tränare säger att det kan vara en spänning ngnstans i kroppen som kommer ut via underskänkeln. Det är ju många man ser som t ex nickar kraftigt med huvudet när de rider, har en väldigt "skumpig hand" osv, som kan ha spänningar ngnannanstans, å då visar det sig på olika sätt. Vet ej om det är så, men på mig stämer det ganska bra. Är ganska stel i min rygg, men när jag är uppvärmd o vi verkligen kommer till riktigt arbete (som en kurl,lr lektion där ngn rättar o hjälper hela tiden) så slutar mina underskänklar att "fladdra" omkring.
Det är bara på min "nya" häst som detta visar sig, han har ganska stor gång. Jag har alldrig haft detta problem förut. Då har det varit småsaker. Men då har det heller inte varit så stora hästar jag ridit, med riktig gång. Mest ganska så små halvblod, med "normal" gång.
Jag ska prova det där me sporremmarna. Men jag tror att det kan hämma mig på andra sätt i stället.. Inte kunna rida korekt på annat sätt liksom. Att jag skulle få svårt att koncentera mig, o verkligen komma ner i sadeln på min storgångare, lr så.
Men jag ska prova. det ska jag. Alltid värt ett försök.
Lycka till