Ostadig underskänkel?

Gilette

Trådstartare
Jag har problem med att sitta stilla med underskänkeln, och den åker hela tiden fram och tillbaka i takt med hästens rörelse. Min häst irriterar sig på detta, och min tränare säger att han kan sluta lyssna på mig tillslut. Något tips på att få stadigare skänkel?
har fått ngt tips om att binda fast stigbygeln i sadelgjorden med sporrremmar, kan det vara ngt att försöka sig på??

Sv: Ostadig underskänkel?

Jag har också ett stort problem med detta. Den enda gången jag sitter stilla, är när det verkligen går kanonbra, hästen är mkt avspänd o lydig, och jag kommer verkligen ner i sadeln.
Min tränare säger att det kan vara en spänning ngnstans i kroppen som kommer ut via underskänkeln. Det är ju många man ser som t ex nickar kraftigt med huvudet när de rider, har en väldigt "skumpig hand" osv, som kan ha spänningar ngnannanstans, å då visar det sig på olika sätt. Vet ej om det är så, men på mig stämer det ganska bra. Är ganska stel i min rygg, men när jag är uppvärmd o vi verkligen kommer till riktigt arbete (som en kurl,lr lektion där ngn rättar o hjälper hela tiden) så slutar mina underskänklar att "fladdra" omkring.
Det är bara på min "nya" häst som detta visar sig, han har ganska stor gång. Jag har alldrig haft detta problem förut. Då har det varit småsaker. Men då har det heller inte varit så stora hästar jag ridit, med riktig gång. Mest ganska så små halvblod, med "normal" gång.

Jag ska prova det där me sporremmarna. Men jag tror att det kan hämma mig på andra sätt i stället.. Inte kunna rida korekt på annat sätt liksom. Att jag skulle få svårt att koncentera mig, o verkligen komma ner i sadeln på min storgångare, lr så.
Men jag ska prova. det ska jag. Alltid värt ett försök.

Lycka till:bump:

Jag har oxå en häst med stor gång, och har tidigare bara haft detta problem med sega hästar, då känns de som om man vill driva på dom hela tiden. precis som du skrev så slutar min ubnderskänkel att fladdra oxå när allt går bra och jag verkligen kan trampa ner i stigbyglarna och hålla om med benen. har heller aldrig provat sporremarna men ska prova de imorrn! lycka till!

Hej!
TROLIGEN beror din ostadiga skänkel på att du spänner dig i mellandelen. Försök inte "sitta stilla" i sadeln utan rör dig (i takt med hästen) Du ska vara avslappnad. Bättre att vara för slapp än för spänd. Troligt är också att sadeln är för stor? Storlek 38 på byxorna säger sadeltillverkarna är 16.5". Själv har jag 16" på dressyrsadeln och jag har inte sååå liten rumpa :D

Sammanfattningsvis så tror jag inte ditt problem sitter i "själva skänkeln"

Lycka till!

MVH Jenny

Okej. Då har vi samma problem då! Skriv gärna imorgon, lr när du provat med sporremmarna hur det gick,o om de va "läskigt".
Se bara till så att de inte blir för korta, så att du får foetn indragen alldesles för lång mot hästen (förstå mig rätt nu) så att du kommer sitta fel, o obekvämt. Jag vet att det finns speciella remmar som är gjora för detta ändamål till billig penning, men har glömt vart jag har sett det.

Lycka till, o hoppas att det funkar o går bra. Så ska nog jag också ta o prova detta!:bump:

Hej.
Jag har också samma problem, men jag har kommit på en liten lösning. Om du kan sätta stiglädren under kåpan på sadeln istället för utanpå, som dom brukar sitta. Då hjälper kåpan till att hålla skänklen på plats. PROVA! Det har hjälpt mig i alla fall!:banana:

Har haft samma problem. :D jag jobbade bort detta med att jag aldrig red med stigbyglar i ca 3 veckor, de försvann men de var jobbit ;)

Sen måste du såklart tänka: SLAPPNA AAAAAAV... SLÄPP KNÄNA FRÅN SADELN OCH LÅT BENEN HÄNG NED, SKÄNKLA NÄR DE BEHÖVS!:p De är en bra tanke de :D

jag spände fast mina skänklar i sadelgjorden och sen satt dom där dom skulle ;) måste varit bland det effektivaste jag vart med om!

På vilket sätt spände du fast skänklarna i sadelgjorden? Spände du fast stigbyglarna i sadelgjorden?

kan bara hålla med. red med stigbygeln fastspänd med balsnören i sadelgjorden varje dag under typ 1 månads tid. Det var kanon! efter första gången minns jag att jag hade grym träningsvärk :o men nu ligger dom blickstilla!

jag tog sporremmar och spände fast stiglädren i sadelgjorden, det kändes som det bästa alternativet, i stigbygeln kändes så osäkert på något vis. och med sporremmarna kan man bestämma hur mycket man vill spänna fast skänklarna.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 151
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 133
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 460
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 116
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar