Ostabilt lod

Kaki

Trådstartare
Jag har problem med min hästs lodplan nu.

Tidigare stod det på var och varannat moment "slår sig fri" & "öppen". Numera står det "bakom lod" & "mycket bakom lod".

Hur ska jag få det att bli lagom? Eller kommer det när han blir starkare av sig själv? :)

Sv: Ostabilt lod

Hur gjorde du för att få bort att hästen slog sig fri och blev för öppen i formen?

Min första tanke är nämligen att du råkat använda för mycket hand. När en häst blir för öppen i fromen/slår sig fri så är det ofta för att den spjärnar med raka bakben. Alltså gäller det att komma åt de med skänkel,sits och/eller övningar som får hästn att mjukna i dem och flytta bak vikten mer.

Men det skulle kunna vara så att hästen inte är tillräckligt stark också, ja men som sagt min första tanke var det jag skrev ovan.

Senast ändrad:

Stabiliserade sitsen och lät honom inte dra fram mig i sadeln. Och lärde mig rida med böjda armbågar (har väldigt lätt för att få raka armar och rida med händerna på låren) Och att han fått lite mer muskler att bära sig med, har tömkört en del. (Då går han i bra lod)

Han har en bra bakbensaktivitet, eller ja, den är hygglig :) Fick idag slutkommentaren "Har verkligen gått frammåt" av e tränare/dommare som sett oss ofta, så det känns inte direkt dåligt. Och jag har inte alls särskilt mycket i handen (för det mesta)

Senast ändrad:

Men då kommer det väl efterhand då, du får se till att tömköra mycket så att han stärker sig utan ryttare.

Roligt med en sådan kommentar! :)

Ja, jag blev jätteglad :) Fick mycket beröm för mina skänkelviknignar också "finns få hästar som på ett så bra sätt kan flyta på genom en skänkelvikning" dock kommer bakdelen före första steget vilket jag förlorade massa poäng på, men jag är ändå stolt att hon älskade mina skänkelvikningar :D

Okej, men då får jag fortsätta kämpa, man skulle bara haft speglar längs utebanan också, är svårt att se frå hästryggen tycker jag...

Jo det är svårt att se när man inte har speglar men sålänge det känns som att du har ett bra stöd i handen och så länge överlinjen känns jämn och inte avbruten på något sätt så att hästen inte bara kröker på nacken och tappar rumpa, rygg och/eller trillar ner på bogarna så är det nog bra.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 936
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka